Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TillHavs72

Mercury ELPTO 75 från 2001

Rekommendera Poster

Hej,

är intresserad av en båt som har en Mercury ELPTO 75 från 2001. Är det värt att satsa på en gammal tvåtaktare med förgasare?

Eller ska jag satsa på en annan båt (samma märke på båten/ modell) men med en Mariner fyrtakt 75 hk från 2002?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min standardfråga är: Vad är det du vill åstadkomma?

Dvs. ska du köra något dumsnålt eller ska du behålla båten i många år och låta den ha ett andravärde?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Baxlaget:

Min standardfråga är: Vad är det du vill åstadkomma?

Dvs. ska du köra något dumsnålt eller ska du behålla båten i många år och låta den ha ett andravärde?

Jo jag förstår ditt svar. Ska man ha en styrpulpetare med en nyare fyrtakt så får man lägga sig inom prisspannet 130-150’.

Gamla tvåtaktare ska man passa sig för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en så gammal motor så betyder motorns skick, gångtimmar och hur välservad den är mer än något annat.

 

Dock kommer fyrtaktaren att vara tröttare och ha sämre vrid än tvåtaktaren. Så beroende på tänkt användning, så kan man förorda det ena eller andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så här är det: 

jag är på jakt efter båt - en styrpulpetare som passar för två vuxna å två barn. Har kollat på Buster M, men insett att den är för liten.

Kan ju vara bra med lite större båt de gånger man har besök och vill åka ut med två vuxna ytterligare, dvs sex personer.

 

Kan Ryds vara nå't? 

https://www.blocket.se/stockholm/Ryds_510_CC_GTS_med_90_hp_Optimax_84965870.htm?ca=11&w=1

 

HR har ju fått bra kritik vad jag läst mig till här på forumet?

https://www.blocket.se/stockholm/HR_510__05_Tohatsu_70_hk__05_84839052.htm?ca=11&w=1

 

Askeladden?

Kan den funka för en familj?

https://www.blocket.se/stockholm/Styrpulpet_Askeladden_475_Freestyle_2009_84990294.htm?ca=11&w=1&last=1

 

Var från början helt inne på aluminiumbåt men dessa ligger lite över budget (max 130' kan jag tänka mig).

Någon som har bättre förslag att komma med? Är lite vilsen i båtdjungeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de du länkar skulle jag valt Rydsen.

HR har jag inte så bra erfarenhet av, dock väldigt begränsad. Askeladden är för liten för 4 vuxna och två barn och motorn är lite för klen för den belastningen anser jag. (Har själv en Yamarin 490 med en 70-hästare på. Hade förut en 50-hästare och det var lite klent om man var fler än 4 i båten.)

Rydsen har jag iofs bara begränsad erfarenhet av men vet många som är väldigt nöjda.

 

Det mesta av värdet i ett sånt ekipage som du letar efter är motorn. En välskött motor är viktigare än en blank båt. Kolla noga.

Optimaxen är en 2-taktare som det är lite lättare att göra service på själv än en 4-taktare. Den har väl bättre rykte än Tohatsun också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...