Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vindsurfaren

Nåtad teak till luckor, var och vad?

Rekommendera Poster

Mina luckor på en Sea Star 600 XR har delaminerats så det är dags att byta ut dem. De består idag av 14 mm laminatskivor med tunn faner med svart nåtad teak och det är 4 luckor, behövs en skiva som är minst 56 cm bred och ca 180 cm lång. Jag bor i Linköping och har tyvärr inte hittat någon här omkring som säljer nåtad teak och vill gärna inte lägga mer än 1500 kr på dessa luckor.

 

Finns det någon butik i Linköping som säljer nåtad teak?

För att komma ner i pris så tittar jag även efter någon som säljer nåtad faner eller folie som jag kan limma fast på en skiva, någon som vet var jag kan hitta det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är ju att köpa teakplywood utan nåt, sedan fräsa spår och fylla dem med nåtmassa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

En variant är ju att köpa teakplywood utan nåt, sedan fräsa spår och fylla dem med nåtmassa. 

Brukar bli billigare också. Snabbt att fräsa om man har tillgång till en bordscirkelsåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte ens Teak plywood. Någon som vet om det går få tag i något som liknar svart-nåtad Teak i t.ex. dekorplast/folie eller badrumsmatta? Det enda jag hittar är Nåtade Teakskivor för ca 3000 kr och det känns dyrt för 3 st luckor till båten. Behöver 0,6 x 1,8 m.

 

Hitta något som heter Tarkett Aquarelle Ship Deck Teak, men ingen som säljer den. Bara flera försäljare för någon modell som heter Silver Brown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framkommer inte om det är ute eller inne i båten. Inne kan man ju köra med ply, men inte ute, då hade jag köpt teakpinnar och nåtat - det kommer både bli snyggare och hålla bättre. Alt flexiteek - som oxå blir ett bättre alternativ än ply. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-14 vid 19:44 skrev Peter_K:

Alltså... det finns ju en Hjertmans i Norrköping. Inte skitlångt om man säger... 

https://www.hjertmans.se/search?q=Teakplywood

Hej,

jag har pratat med Hjertmans och tänkte att jag kunde nåta dessa skivor själv, men då faneren bara är 0,6 mm så är jag rädd att jag slipar bort hela faneren vid nåtning. De säljer även nåtade skivor, dock för 1250 kr/st + frakt och jag behöver 2 st. Skulle helst vilja komma undan billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev vindsurfaren:

Skulle helst vilja komma undan billigare.

Det förstår jag att du vill, men det kan nog bli väldigt svårt. I alla fall om du vill ha riktig teak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev RikardE:

Det framkommer inte om det är ute eller inne i båten. Inne kan man ju köra med ply, men inte ute, då hade jag köpt teakpinnar och nåtat - det kommer både bli snyggare och hålla bättre. Alt flexiteek - som oxå blir ett bättre alternativ än ply. 

Hej, 

Båten är en midcabin båt och dessa är luckor ute i för och akter. Så de kommer vara utsatta för väder och vind. Det ser ut som det är idag någon typ av 12 mm plywood med dekorplast som ser ut som nåtad teak, de nya luckorna behöver vara 12-14 mm tjocka för att slippa bygga om för mycket.

 

Eftersom det är luckor så fungerar det inte enbart med flexiteak eller teakpinnar, behöver någon som är stabilt över den öppning som luckorna täcker idag. Det är totalt 3 luckor som är ungefär 57*57 cm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vindsurfaren:

- - -

Eftersom det är luckor så fungerar det inte enbart med flexiteak eller teakpinnar, behöver någon som är stabilt över den öppning som luckorna täcker idag. Det är totalt 3 luckor som är ungefär 57*57 cm. 

En idé kan vara att plasta luckor i sandwichmodell (En bit distansmaterial mellan övre och undre skikt av laminat). Finishen på ovansidan är inte så noga, den ska bara vara tillräckligt slät för att limma teakribbor/flexiteak, Undersidan målas med topcoat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...