Jump to content
Sunday 15 September 2019
CaptainKongo

Ny Volvo Penta Black Jack tätning läcker

Recommended Posts

En firma bytte min VP Black Jack propelleraxeltätning nu i vintras.

 

Idag när jag sjösatte och lagt till båten vid bryggan upptäckte jag att det fanns mycket vatten under Volvo Penta Black Jack tätningen.
Även när motorn inte var igång läckte det in vatten genom VP Black Jack tätningen i bakkant. Se bild markerat med 1.

Jag testade då att dra åt skruven lite grann och läckaget upphörde.

Dock när jag startade motorn och lade i växel läckte det i framkant av tätningen se pil 2.

Jag noterade också att slangklämmedelen av metall av tätningen har rört sig lite, ska den göra det? På bilden har metalldelen roterat moturs, skruven pekade från början till höger , men nu har den vridit sig så den pekaruppåt lite. Dock har inte resten av tätningen rört sig vad jag kan se.

Googlade lite snabbt och vad jag förstod så kan vattenläckaget i framkant bero på att det inte är helt linjerat?

 

 

IMG_0095.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt.

Har du gjort det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt.

Har du gjort det?

Japp har klämmt runt om så gott jag har kunnat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är BJ en verkligen i rätt storlek?

Den ska vara anpassad både efter axel och hylsans ytterstorlek.

Läcker det i framkant är upp riktningen av maskinen inte bra gentimot hylsan!.

 

Klämningen på BJ släpper bara ut eventuell luft så att vattnet kommer i kontakt med tätningsläpparna så att det kyler läpparna vid gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att klämman verkar ha rört sig är normalt om man drar åt skruven, det är i princip bara ena ändan av klammern som rör sig i förhållande till båten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Firman som bytt den BJ var och kollade på tätningen och förskte rikta upp. Men läckaget upphörde inte. De sa då att jag skulle köra motorn i 10-15h så att BJ skulle bli varm och då kanske täta bättre...

 

Har nu gjort det, men BJ läcker fortfarande.

 

Firman hade inte varit med om att en BJ läckt tidigare. Troligtvis fel på BJ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser inte ut som någon Volvo Penta originaltätning.  Man måste vara väldigt försiktig när man monterar tätningen, och se till att axeln är fasad ordentligt, så att inte läpparna vänder sig när man trär på tätningen. Det kan också vara fel dimension. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog upp båten i tisdags. Nu är den bytt till en "äkta" VP Black Jack. Tätt, inte en droppe kommer in. Skönt! :) Stor skillnad i mjukhet i gummit. VP mjukare än piratdelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till att ha löst läckaget.

 

När båten stod på land puttade jag in vattenfast fett runt kanten på BJ.

Vid sjösättningen hade jag fokus på nya skrovgenomföringar och kylvattnet glömde bort att lufta BJ.

När vi gått i 5,5 knop ca 10-15 minuter hörde jag ett nytt ljud, efter 1-2 minuter insåg jag att det uppstod enbart när propellern jobbade.
Dök ned under kojdynorna i aktern och kände på BJ och propeller axel som var lite varma.

Klämde några gånger på BJ för att få ut luften, det som jag funderade på var att gummit var väldigt hårt och kommer det att bli tätt.

Det kom inte in något vatten efteråt....

 

Q1 Hur kan man se om det är VP original? Står det något artikel nummer på VP BJ?
(Tidigare båtägare lät ett varv byta BJ)

 

Q2 Hur förlåtande är en Black Jack dvs hur många gånger tål den en kort torrvarmgång på 1-2 minuter?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

q1) Har för mig att det står VolvoPenta med lite siffror på den. kan kolla och lägga in foto om du vill?

 

q2) Vet ej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tack till fakta/foto.

Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa,

allt eftersom blir båten bättre och bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-14 vid 00:43 skrev skippeer:

Ja tack till fakta/foto.

Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa,

allt eftersom blir båten bättre och bättre.

Orginalet märkt med Volvo Penta enligt bild.

IMG_0286.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy