Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CaptainKongo

Ny Volvo Penta Black Jack tätning läcker

Rekommendera Poster

En firma bytte min VP Black Jack propelleraxeltätning nu i vintras.

 

Idag när jag sjösatte och lagt till båten vid bryggan upptäckte jag att det fanns mycket vatten under Volvo Penta Black Jack tätningen.
Även när motorn inte var igång läckte det in vatten genom VP Black Jack tätningen i bakkant. Se bild markerat med 1.

Jag testade då att dra åt skruven lite grann och läckaget upphörde.

Dock när jag startade motorn och lade i växel läckte det i framkant av tätningen se pil 2.

Jag noterade också att slangklämmedelen av metall av tätningen har rört sig lite, ska den göra det? På bilden har metalldelen roterat moturs, skruven pekade från början till höger , men nu har den vridit sig så den pekaruppåt lite. Dock har inte resten av tätningen rört sig vad jag kan se.

Googlade lite snabbt och vad jag förstod så kan vattenläckaget i framkant bero på att det inte är helt linjerat?

 

 

IMG_0095.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt.

Har du gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Man skall väl klämma på dem några gånger efter sjösättning så eventuell luft åker ut och så den tätar ordentligt.

Har du gjort det?

Japp har klämmt runt om så gott jag har kunnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är BJ en verkligen i rätt storlek?

Den ska vara anpassad både efter axel och hylsans ytterstorlek.

Läcker det i framkant är upp riktningen av maskinen inte bra gentimot hylsan!.

 

Klämningen på BJ släpper bara ut eventuell luft så att vattnet kommer i kontakt med tätningsläpparna så att det kyler läpparna vid gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att klämman verkar ha rört sig är normalt om man drar åt skruven, det är i princip bara ena ändan av klammern som rör sig i förhållande till båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman som bytt den BJ var och kollade på tätningen och förskte rikta upp. Men läckaget upphörde inte. De sa då att jag skulle köra motorn i 10-15h så att BJ skulle bli varm och då kanske täta bättre...

 

Har nu gjort det, men BJ läcker fortfarande.

 

Firman hade inte varit med om att en BJ läckt tidigare. Troligtvis fel på BJ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som någon Volvo Penta originaltätning.  Man måste vara väldigt försiktig när man monterar tätningen, och se till att axeln är fasad ordentligt, så att inte läpparna vänder sig när man trär på tätningen. Det kan också vara fel dimension. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten i tisdags. Nu är den bytt till en "äkta" VP Black Jack. Tätt, inte en droppe kommer in. Skönt! :) Stor skillnad i mjukhet i gummit. VP mjukare än piratdelen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ha löst läckaget.

 

När båten stod på land puttade jag in vattenfast fett runt kanten på BJ.

Vid sjösättningen hade jag fokus på nya skrovgenomföringar och kylvattnet glömde bort att lufta BJ.

När vi gått i 5,5 knop ca 10-15 minuter hörde jag ett nytt ljud, efter 1-2 minuter insåg jag att det uppstod enbart när propellern jobbade.
Dök ned under kojdynorna i aktern och kände på BJ och propeller axel som var lite varma.

Klämde några gånger på BJ för att få ut luften, det som jag funderade på var att gummit var väldigt hårt och kommer det att bli tätt.

Det kom inte in något vatten efteråt....

 

Q1 Hur kan man se om det är VP original? Står det något artikel nummer på VP BJ?
(Tidigare båtägare lät ett varv byta BJ)

 

Q2 Hur förlåtande är en Black Jack dvs hur många gånger tål den en kort torrvarmgång på 1-2 minuter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

q1) Har för mig att det står VolvoPenta med lite siffror på den. kan kolla och lägga in foto om du vill?

 

q2) Vet ej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack till fakta/foto.

Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa,

allt eftersom blir båten bättre och bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-14 vid 00:43 skrev skippeer:

Ja tack till fakta/foto.

Som trygghetsnarkoman vill jag ha det bästa,

allt eftersom blir båten bättre och bättre.

Orginalet märkt med Volvo Penta enligt bild.

IMG_0286.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fotot

nu vet jag hur originalet ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...