Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Impregnering av kläder - Vad funkar bäst?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det finns massor skrivet om impregnering av kapell, men nästan inget om impregnering av kläder.

 

Vilken impregnering funkar bäst?

  1. Vanligt vindavvisande tyg (vad det nu är).
  2. Gore-Tex
  3. Andra membranplagg

 

Hur gör man?

 

Helst egna erfarenheter, men all info uppskattas.

 

Tack på förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en vindjacka, Gore-Tex. Helt suverän tills efter ett par år då rann vattnet precis rätt igenom. Slutsats: Gore-Tex är perfekt på plagg som inte används.

En ridjacka brukar jag spraya efter tvätt, fungerar bra. Ska man ut och sannolikheten för regn är stor så sprayar man lite extra. Jackan blir ofta ganska skitig så det är nödvändigt att tvätta ganska ofta och då fungerar det ganska bra.

"Dett finns inga strykfria skjortor"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar på Gore-Tex, har en säkert tio år gammal skidjacka som jag använder i alla väder på vintern och när det regnar annars, den håller tätt. Har även ett par Gore-Tex byxor, med dom har jag (avsiktligt) suttit en god stund i en vattenpöl ute på isen, läckte inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni spårar fel...

 

Jag vill spruta på ny impregnering på 

  1. Vanligt vindavvisande tyg (vad det nu är).
  2. Gore-Tex
  3. Andra membranplagg

Vilket impregneringsmedel är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Imprenex på sprayburk. Betydligt bättre än de man målar på. 

2 och 3. Ingen aning. Risken finns att man sabbar grundmaterialet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-27 vid 17:20 skrev Mackey:

Ni spårar fel...

 

Jag vill spruta på ny impregnering på 

  1. Vanligt vindavvisande tyg (vad det nu är).
  2. Gore-Tex
  3. Andra membranplagg

Vilket impregneringsmedel är bäst?

2 och 3

Jag gillar Nikwax produkter. Men det finns flera vettiga, välj en som tvättas in, inte sprayas på när det gäller impregneringen om det är ett skalplagg utan foder. Är det foder (isolerande alltså, inte bara ett lager tyg för att skydda membranet) så spray.

Först deras TechWash sen direkt impregnering utan att torka mellan. Torka i torkskåp alt. torktumlare då värmen gör impregneringen effektivare.

Ingen som helst risk att sabba något om man väljer produkter avsedda för ändamålet.

 

Det funkar lika bra på mina skidjackor i Gore, e-Vent etc. som min Gill Coastal i deras membranvariant.

 

1 Beroende på vad det är för material så finns impregnering för bomull och "softshell" som inte är membran också. Även det finns från såväl Nikwax som andra märken.

 

Alla ovan bör finnas i din lokala friluftsbutik eller online. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör Nikwax på det mesta men snabbskyddar med Biltemas impregneringsspray om behov plötsligt uppstår. Skulle inte förvåna mig om det är precis samma som i Impregnexburken, luktar likadant.

I princip så är det ju frågan om att ge yttertyget ett vaxskikt, om det lägs på i sprayform så är det ju löst i lösnigsmedel som kanske tränger in lite mer än vattenlöst vax.

Det viktigaste när det gäller membrankläder är att tvätta dessa i medel som inte innehåller tensider.

Nikwax och andra säljer dyra sådana men det finns annat. Jag använder en bit olivtvål som jag river flingor av, det förlänger membranets funktion så tensider bidrar till att smuts sätter sig i porerna i membranet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Golfkläderna man har i Gore-Tex blir märkbart bättre efter tvätt (utan sköljmedel om jag minns rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...