Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Byte av septitank tips.

Rekommendera Poster

Gjorde slag i saken och köpte en Diablo 80L tank i dag. Våran 40L räcker inte till. 

Har även nya slangar mm.

Min stora fråga är hur man kan minska odören vid själva jobbet. Tänkte såklart skölja ur 200 gånger med färskvatten, men kan man hälla i något mirakelmedel? Kommer att kasta ut via pumpen inne på marinan, så inget skadligt som klor m.m är jag intresserad av.

Inte rädd för själva jobbet eller lukten, men om det går att minimera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att byta slangar mm i mitt toa system.

 

Jag sköljde min tank med biltemas toamedel och vatten, sen spolade igenom mkt vatten igen och min är i princip odörfri och inget låg kvar i tanken. Så tror man oroar sig i onödan. 

 

Vinäger ska även ta bort lukt, typ 2 dl som du spolar igenom och låter stå lite. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte någon blå sås på Seasea som luktade gott (används tydligen till portapotti).

Luktade okej ett tag men sen kom det dofter av huggorm och skostövel, speciellt från dom gamla slangarna som troligtvis är original från 1995. Hårda som järnrör.

Men nu är det klart iallafall. Utökade också från 19 mm till 25 mm på avluftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog bort gammal slang så hängde jag den sjön, efter ngra måndader lutade den inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev bhemac:

När jag tog bort gammal slang så hängde jag den sjön, efter ngra måndader lutade den inte längre.

Så ditt tips är, tataa, tataa, tataaaa...

  1. Plocka bort slangarna över vintern och förvara dem i havet/sjön?
  2. Rekonditionera slangarna i havet när de börjar lukta illa?
  3. Städa upp efter dig om du råkat slängt toaslangarna i havet?
  4. Sälj dina gamla toaslangar efter att ha förvarat dem ett tag i havet?

😁😁

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:
  1. Sälj dina gamla toaslangar efter att ha förvarat dem ett tag i havet?

 

Bra ide!

Att det blev så berodde på att jag skulle ha med en massa grejor i bilen och hade absolut ingen lust att frakta omkring på stinkande slangar i avvaktan på deponering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, din åtgärd att förvara slangarna i sjön blev genast mera begriplig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-27 vid 16:01 skrev bhemac:

När jag tog bort gammal slang så hängde jag den sjön, efter ngra måndader lutade den inte längre.

 

Hur mycket lutade slangen innan då, för mycket ? 😄 😄 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Olten:

Hur mycket lutade slangen innan då, för mycket ? 😄 😄 😉

 

Det är ju inte alls bra att avloppet inte lutar.

Det bör luta 1 cm/m, men det kan ju bli svårt på en båt att veta hur avloppet lutar.

 

Nytt råd är i alla fall att inte förvara toaslangara i havet för då slutar de att luta.

Enda tillfället man kan råda någon att hänga slangarna i havet är om denna någon har bakfall på sina slangar, dvs. att avloppet lutar åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olten:

 

Hur mycket lutade slangen innan då, för mycket ? 😄 😄 😉

Tänk att hitta ett stavfel efter 34 dagar!

Vilket engagemang! 

Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Tänk att hitta ett stavfel efter 34 dagar!

Vilket engagemang! 

Tack!

 

Inga problem det bjuder jag på som tack för alla goda tekniska tips du bidrar med även om det blir dyrt med alla roliga saker man måste beställa från Conrad m.fl 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden! 
Har beställt en diablotank samt anslutningslock. 
Är lite nyfiken på hur du har gjort med tömningen? 
Går utloppet med en slang ned i tanken, eller hur så att säga sugs skiten upp?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Windy27cc:

Lyfter tråden! 
Har beställt en diablotank samt anslutningslock. 
Är lite nyfiken på hur du har gjort med tömningen? 
Går utloppet med en slang ned i tanken, eller hur så att säga sugs skiten upp?
 

Så här á la Toaen/Thallatha.

image.png.d4308e780f4b5521ea8d83968963b4cc.png

Anslutningen för att suga ut "skiten" kan sitta ovanpå också, med ett rör ner till botten. Det tycker jag är en bättre lösning eftersom man kan koppla bort slangarna/rören utan att "skiten" rinner ut.

 

Ett annat tips är att använda kopparrör och lödskarvar istället för slang.

Priset är ungefär det samma, men installationen blir faktiskt enklare med rör.

Jag valde att limma mina rör med epoxi och koppla ihop med slangstumpar till tank, till handpump och till däcksbeslag. 

 

35 mm rör har funkat bra och då blir ytterdiametern på muffar, böjar och t-rör 38 mm, perfekt för sanitetslangen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Anslutningen för att suga ut "skiten" kan sitta ovanpå också, med ett rör ner till botten. Det tycker jag är en bättre lösning eftersom man kan koppla bort slangarna/rören utan att "skiten" rinner ut.

Fast på "köpetankar" brukar väl utloppet va i botten och inte med dykrör. Det har det varit på de två rostfria tankarna och den skitsäck jag haft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Windy27cc:

Lyfter tråden! 
Har beställt en diablotank samt anslutningslock. 
Är lite nyfiken på hur du har gjort med tömningen? 
Går utloppet med en slang ned i tanken, eller hur så att säga sugs skiten upp?
 

Går ner ett rör på anslutningslock. Satte sedan ett t-kors för sugstation och till nödtömning. PS, min utkast till nödtömning är ovan vattenlinjen, behöver därför ingen backventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat ur min tank. 

En utloppsstos längst ned. Från denna en slang, uppåt över tanken och ned till septikpumpen. M a o blir det dynga stående i slangen. 

Ska förlänga stosen uppåt med ett rf-rör. 

Har inbillat mig att odören i skutan, kommit från nämnda, slang, som är gastät. 

 

Nåväl, nu blir det en ny pump/kvarn också. En sån som kan köras torr. 

Odören kan ev komma från nuvarande pump. 

Det var en klen uppbyggnad. 1.5 mm enkla o-ringar mellan pump husets delar i plast, som var hopskruvat med endast 4 långa, skruvar. Impellern var hel, efter 10 säsonger! 

 

I övrigt liknande installation som skissen ovan. 

Har dock en kulventil på slangen mellan toa och tank. 

Som ren säkerhet, då segelbåten kränger åt styrbord. Då räcker inte jokerventilen hålla tätt alla gånger. 

Har fyllt stolen någon gång... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Windy27cc:

Lyfter tråden! 
Har beställt en diablotank samt anslutningslock. 
Är lite nyfiken på hur du har gjort med tömningen? 
Går utloppet med en slang ned i tanken, eller hur så att säga sugs skiten upp?
 

Är det mig du menar?

 

Efter tankens tömningsrör, alltså ”sugröröret” om nu den benämningen gillas i sammanhanget, där monterade jag ett T-rör, med T:et liggandes. Däcksgenomföringen rakt uppåt och en slang vidare till två seriekopplade membranpumpar, den ena ekektrisk, i den delen av T:et som går åt sidan, efter pumparna en sedvanlig bordsgenomföring. Pumparna är ju till för nödtömning ute på internationellt vatten... Den elektriska pumpen manövreras med en ”bombfällarknapp” alltså Biltemas skyddade strömbrytare, så att man inte startar den pumpen av misstag.
 

Köpetanken är bra, då det finns tre olika lock, septik, vatten och diesel, så funderar jag på om jag skall köpa en till på 108 liter och ersätta en befintlig 60 liters vattentank denna vintern.

 

För övrigt har jag försökt att rätta till stavfelet i rubriken men det går inte nu. Trodde att man kunde skriva ”septiktank”på svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-26 vid 12:11 skrev Georg_Ohm:

Är det mig du menar?

 

Efter tankens tömningsrör, alltså ”sugröröret” om nu den benämningen gillas i sammanhanget, där monterade jag ett T-rör, med T:et liggandes. Däcksgenomföringen rakt uppåt och en slang vidare till två seriekopplade membranpumpar, den ena ekektrisk, i den delen av T:et som går åt sidan, efter pumparna en sedvanlig bordsgenomföring. Pumparna är ju till för nödtömning ute på internationellt vatten... Den elektriska pumpen manövreras med en ”bombfällarknapp” alltså Biltemas skyddade strömbrytare, så att man inte startar den pumpen av misstag.
 

Köpetanken är bra, då det finns tre olika lock, septik, vatten och diesel, så funderar jag på om jag skall köpa en till på 108 liter och ersätta en befintlig 60 liters vattentank denna vintern.

 

För övrigt har jag försökt att rätta till stavfelet i rubriken men det går inte nu. Trodde att man kunde skriva ”septiktank”på svenska.

Ja precis! Lyckades inte att ”citera” dig i mitt första inlägg. Tack för en utförlig beskrivning! 
Tank och lock beställd och skall hämtas i veckan. 
Blir förhoppningsvis lite grejande i helgen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som monterat pumpar med kvarn, vilka fabrikat har ni använt er av? 

Gärna tips på de som kan torrköras 💨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan kanske är om du verkligen vill ha en pump med kvarn?

Jag har haft några olika sådana i mina båtar och det har alltid blivit problem med dem.

När man minst vill så måste man mecka uti dem och byta impeller eller något annat kul.

 

Har haft mycket bättre erfarenheter av membranpumpar.

De behöver inte mala eftersom de kan pumpa större partiklar, och man kan köra dem torra i stort sett hur länge som helst utan att det händer något.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte en kvarnförsedd pump i toastolen då?

 

Nja, membranpump som primärpump är nog inte så bra, det blir väl likadant som i jokerventilen i de manuella pumparna. Harlortar och Mozartkulor fastnar i såväl jokerventilen som i membranpumpens backventil. Likadant om någon försöker spola ned lika mycket toapapper som i hemmatoaletten. 
Direkt i eller efter toalettstolen skall man ha en pump som mal sönder det man spolar ned. Däremot går det ju bra att ha en sekundär membranpump för att nödtömma tanken. Jag har två,sådana en elektrisk och en manuell i serie, de få gånger jag provat har det fungerat väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sitter det inte en kvarnförsedd pump i toastolen då?

 

Nja, membranpump som primärpump är nog inte så bra, det blir väl likadant som i jokerventilen i de manuella pumparna. Harlortar och Mozartkulor fastnar i såväl jokerventilen som i membranpumpens backventil. Likadant om någon försöker spola ned lika mycket toapapper som i hemmatoaletten. 
Direkt i eller efter toalettstolen skall man ha en pump som mal sönder det man spolar ned. Däremot går det ju bra att ha en sekundär membranpump för att nödtömma tanken. Jag har två,sådana en elektrisk och en manuell i serie, de få gånger jag provat har det fungerat väldigt bra.

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det 😄 

 

Precis det är nödtömningen jag är ute efter, då borde en sådan modell funka?:

https://www.seasea.se/vatten-vvs/länspumpar/elektriska-länspumpar/avfalls-länspump-laguna

 

Jag har i dagsläget ett väldigt grovt rör som går från botten av septiktanken ut genom skrovet, vid montering av en pump, använder man sig av reduceringar till rätt diameter eller måste pumpen ha samma diameter som genomföringen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Swadop:

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det 😄 

 

Precis det är nödtömningen jag är ute efter, då borde en sådan modell funka?:

https://www.seasea.se/vatten-vvs/länspumpar/elektriska-länspumpar/avfalls-länspump-laguna

 

Jag har i dagsläget ett väldigt grovt rör som går från botten av septiktanken ut genom skrovet, vid montering av en pump, använder man sig av reduceringar till rätt diameter eller måste pumpen ha samma diameter som genomföringen? 

Det är ju generellt bra om man undviker förträngningar, eller ”flaskhalsar”, så försök att skaffa en pump som har samma dimension i anslutningarna som rören eller slangarna den skall anslutas mot.

Men å andra sidan är ju latrinavfallet rätt så finfördelat, och om det blandas ytterligare med spolvatten i septiktanken är det rätt så visköst, så det borde inte vara några större problem med en klenare dimension i pumpen, men jag tycker inte att man skall chansa, bättre att dimensionera rätt, eller till och med överdimensionera. Att till sjöss under en fin sommardag tvingas rensa i detta system eller sanera efter ett läckage är uppgifter man i det längsta absolut vill undvika.

 

Så Lagunapumpen från Seasea är alldeles utmärkt för detta ändamål. Jag hade en himla tur och fann en på alldeles ny och oanvänd Tradera som jag ropade in för mindre än halva priset.

 

Jag har Ø 22mm slang mellan toan och tanken, sedan Ø 38 mm i resten av detta system, även i tömningspumparna och upp till däcksgenomföringen till sugtömningen. Den genomföringen, den manuella pumpen, sista slangningen och bottengenomföringen med kulventilen är det enda jag inte bytt ut, resten är nytt! 
 

Jag bytte även till Ø 22 mm slang till tankens avluftning och dess skrovgenomföring, jag tror att det var väldigt bra, då det nu är lättare att fylle på i tanken, alltså spola ned i toan, till att det går betydligt snabbare att sugtömma tanken. Exakt lika mycket ”innehåll” man pumpar i eller ur en tank, lika mycket luft skall evakueras åt ena eller andra hållet, så avluftningen är väldigt viktig, och det gäller ju även för vatten- och bränsletankar.

Jag hade först inte tänkt byta avluftningen då den satt väldigt svårtillkomligt till, men jag är övertygad av att det var bra att göra det, sannolikt går det numera åt mindre mängd spolvatten då det är mer lättspolat.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Swadop:

Ni som monterat pumpar med kvarn, vilka fabrikat har ni använt er av? 

Gärna tips på de som kan torrköras 💨

Ja Lagunapumpen från Seasea funkar bra! Den är utan kvarn, men pumpen som sitter i toastolen har ju en kvarn, det är en dubbepump som både pumpar in spolvatten och pumpar ut avfallet.

Jag har även en Sådan här pump som är monterad inne på toaletten, i serie med den elektriska. Jag har faktiskt en till som manuell länspump. Fördelen med dessa är priset och att det finns nya membran att köpa som reservdel.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-04 vid 11:44 skrev Georg_Ohm:

Ja Lagunapumpen från Seasea funkar bra! Den är utan kvarn, men pumpen som sitter i toastolen har ju en kvarn, det är en dubbepump som både pumpar in spolvatten och pumpar ut avfallet.

Jag har även en Sådan här pump som är monterad inne på toaletten, i serie med den elektriska. Jag har faktiskt en till som manuell länspump. Fördelen med dessa är priset och att det finns nya membran att köpa som reservdel.

Tackar för era visa ord, blir att införskaffa snart :) får hålla koll på om det dyker upp några bra rabatter ;) 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Swadop:

Tackar för era visa ord, blir att införskaffa snart :) får hålla koll på om det dyker upp några bra rabatter ;) 

 

 

Jag tror att det är så här;

När någon startar en tråd om elproblem med alternativa lösningar där det ingår solcellspaneler, renderar det rekordmånga kommentarer och dessa trådar blir väldigt långa.

 

På delad andraplats kommer diskussioner som handlar om toaletter, septiktankar och sugtömning. 
Vad jag vill säga med det, är att det finns en hel del kunskapsbank att hämta information ifrån, det har skrivits väldigt mycket om detta.

 

För ett år sedan, ungefär, startade jag en felstavad tråd, om hur jag bytte till en större tank under förra torrsättningssäsongen. Den fylldes på (tråden alltså) av flera välformulerade och kunniga forummedlemmar, så det finns en hel del goda råd och delande av erfarenheter under de sex sidor som den tråden nu är lång.

 

Jag bytte iallafall till en 108 liters tank och nya slangar, ny avluftning samt en backventil omedelbart efter toastolen, och det har fungerat väldigt bra under den gångna säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...