Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stregnil

Ankare, ankringslina - fråga

Rekommendera Poster

Införskaffat ny båt på 5,9m (ca 1250kg) och funderar på ankare och lina...

Vad tror ni om ett 5 kg Bruce kopia inkl. 35m blyad ankarlina i fören, samt ett 2,5 kg Bruce med "vanlig" ankarlina i akter + 2-5 m kätting

 

Ankrar bara (till 95%) vid grundare vatten med sandstrand för bad och lek. Däremot kan det blåsa friskt där vi brukar hålla till...

Bruce

Blyad ankarlina

Ankalina

Kätting

 

Tacksam för tankar på ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt att bara köpa ett 5 kg ankare med den vanliga ankarlinan m kätting på ca 1 meter. 

 

Mindre prylar ombord plus billigare och får troligen jobbet gjort till 99%. 

 

Oftast lägger man sig på läsidan om öar etc och där det blåser stark pålandsvind så brukar det inte vara så behagligt att ankra ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför släpa runt på två?:P

5kg + blyad lina är nog lite i mesta laget, men då vet du att det skall hålla,

jag hade nöjt mig med det du skulle ha i aktern,

 

Jag köpte igår 10kg bruce kopia till min 10m motorbåt och det skall klara 6 ton står det, samt 50m blyad 15mm lina bara som en jämförelse

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett extra ankare i reserv är inte så dumt, hände mig en gång med liten motorbåt att ankaret inte gick att få upp. Kanske fastnat i en kabel, stenblock eller sjunken trädstam? För att förtöja nästa natt fick jag leta upp en smal vik och dra linor från både för och akter till träd på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant, tänkte mer att det kanske var en mindre båt för dagturer,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha två uppsättningar så sikta på två olika typer av ankare. Ett för att ligga på svaj (Bruce, Delta, Rocna etc) och ett för att ligga mot land (Fotress / danforth).

 

Titta i tabelerna för ankaret vilken storlek som rekomenderas och välj det som får bra plats i båten.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller helt med Nim26, en klart vettig utrustning.

Det är väl ganska sällsynt att man svajankrar med en båt som TS? Behöver man så kan man ju använda akterankaret i fram. Ska man ha ett effektivt ankare som snabbt hittar nytt grepp vid svajankaring så satsa på Delta, finns andra men mycket dyrare.

Blyad lina är oändligt mycker mera effektivit än några meter kätting. Den enda gång man har nytta av kättingen är när man ankrar på korallreven.

Vill man förstärka ankringen så använd en ankarvikt.

Ett extra ankare är bra att ha ombord. Kan mycket väl vara en billig dragg.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om ts har en sexmetersbåt, ankrar för bad och lek dagtid så tycker jag det låter som överkurs mest två ankare och blyad lina. Tror det räcker gott med ex dragg, en meter kätting och ankarlina i ankarbox i aktern. När man ankrar i fören drar man bara ankarlinan dit. Eller om man oftast behöver ankaret i fören drar man till aktern när det behövs även om det är enklare att ha ankaret i aktern då det är mera kritiskt med smidighet när man ska in mot klippor. 

Plats och vikt är viktiga parameter på mindre båtar. Har man större båtar och ofta ligger på svaj och kanske sover så på natten känns det viktigt med bättre grejer. Och dubbla såklart. Eller om man ska på båtsemester och förlust av ankare vore förödande  om man inte har reserv. 

Har själv en 6,5 metersbåt och har bara ett ankare i aktern. Har ett extra att ta med när det blir längre turer men skippar till vardags. Av plats och viktskäl. 8 av 10 gånger jag ankrar har jag ankaret i aktern. Ibland gör vi som ts och ankrar i badvik. Då får ankaret vara kvar i aktern om det är måttliga vindar. Är det blåsigt tar jag bara fram linan till fören, gör lika vid fiske.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som M_G säger

viktigt med vikten när man kör lite mindre båt,

en vanlig liten dragg som extra kan ju vara en bra ide ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt samma storlek på båt. Det följde med en drag på gissningsvis 5 kg. Ska nog byta den mot 5 kg Bruce eller 4 kg Delta. Ska räcka till en så liten båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...