Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MarkusF

laddning till elmotor

Rekommendera Poster

Jag har börjat leka med tanken att någon gång kunna byta ut min MD5:a mot en elmotor (inombordare) i min Amigo27:a. 

Jag kan tänka mig att 5kW är lagom, och att med tanke på att jag nog vill spara på laddningen så mycket som möjligt, kommer att segla det mesta. Men kanske kunna köra en timme någon gång.

Hur mycket solpaneler skulle jag behöva? Hur långt räcker t.ex. 2X50W? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God tanke men din fråga är lite som

hur långt är ett snöre. 

Det beror väl på väldigt många saker som hur mycket övriga förbrukare och hur

mycket batterikapacitet du har. Även hur långt det är mellan gångerna du är i båten och hur länge du är ute.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

God tanke men din fråga är lite som

hur långt är ett snöre. 

Det beror väl på väldigt många saker som hur mycket övriga förbrukare och hur

mycket batterikapacitet du har. Även hur långt det är mellan gångerna du är i båten och hur länge du är ute.  

Visst!

Fler parametrar behövs för att kunna besvara frågan, det blir väl en matematiskt besvarad fråga och en mer användarmässig.

Hur som helst så kan man ju egentligen aldrig överdimensionera batterikapaciteten och/eller solcellernas kapacitet, det är platsen ombord som begränsar dessa.

Sedan är du ju inte ensam i "byta-ut-seglebåtsdieselmotor-mot-elmotor-funderingarna" det lär ju finns "en och annan" som redan gjort sådant byte, det är väl läge att då efterfråga ett erfarenhetsutbyte, som du nu går här i denna tråden, skall bli intressant att följa!

 

Angående snörens längd, så skall sådana vara under 185,2 meter långa, i annat fall är de en kabel...

Sedan är tvättlinor i allmänhet längre än skosnören, och det är väl mellan dessa ytterligheter vi rör oss!?B)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök leta liknande projekt på nätet. Jag hade en Bianca 27 som är väldans lik Amigon och jag funderade/kolla ifall dieseln tröttnade.

3-5kW fungerar med en 48V borstlös motor och nedväxling med kuggrem. Batterier LiFePO4 med 5-10 kWh.

I första läget tänkte jag behålla dieseln och sätta på remskivan på bef. axel. Men det är inte speciellt effektivt. Bättre slänga ut diesel som har ett visst värde. Sen komplettera med en billig, luftkyld bensinmotor i förpiken.

Ett batteri räcker 2-3 timmar om man går ned i fart. Sen måste bensinmotorn jobba.

För att ladda 5kWh behöver man minst 1200W solpanel.....

Jag räknade med att använda elmotorn in och ut ur hamn och till det går det åt 2x1kWh.

Kostnaden hamnar som en ny diesel om man fixar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant. Frågan är inte särskilt bra ställd. Kul att ni skriver trots det. 

Jag tänker annars att tiden med motordrift kan anpassas efter hur mycket kapacitet jag har. När jag hade en liten båt med liten utombordare seglade jag överallt så länge det inte var helt "blegg". Den klarade inte att driva båten framåt när det blåste det minsta. När jag sedan köpte en större båt med inombordare var jag bekväm och körde mycket mer. "Ingen idé att hissa segel för en halvtimmes tur". 

Antalet solceller är också begränsat platsmässigt. Så funderingen är nog om 2x50w kan jämföras med min lilla utombordare eller om jag ändå kan köra en del med den. 

Jag är inte ute i veckor i sträck, utan det blir mest dagsturer. Annars ligger den vid bryggan. Och laddar! :) 

 

Tyvärr är jag så dålig på de olika enheterna inom elen, så att räkna på detta klara jag inte av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tankeexperiment är om jag skulle köra med motorn hemifrån till sommarstugan 1,5 timme bort. Det borde väl gå med normalt anpassad batteribank i ett sånt här läge?

Hur lång tid skulle det ta att ladda fullt igen, med 2X50W?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MarkusF:

Ett annat tankeexperiment är om jag skulle köra med motorn hemifrån till sommarstugan 1,5 timme bort. Det borde väl gå med normalt anpassad batteribank i ett sånt här läge?

Hur lång tid skulle det ta att ladda fullt igen, med 2X50W?

Du behöver ca 1200Ah batteri 12V. Då du förbrukar ca 600Ah påden 1.5h resan. Teoretiskt 75h direkt solljus på 100w solceller. Så om du räknar m 6h bra sol i snitt om dagen i juli ca 12dagar.. riktigt soliga dagar får du mer.. mulna dagar mindre.. men mln tummen å pekfingret nånstans i den häraden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man går över till eldrift och kastar ut sin diesel så bör man ha en backup för att kunna ladda.

Är ett bensindrivet elverk tillräckligt för att ladda batterierna medan man kör? Hur är det med kylning och avgaser?

 

Frågan är ju vad man vill åstadkomma. 

 

Är det mer miljövänligt eller tystare? 

 

Om det är mer miljövänligt så är det miljövänligare att behålla sin dieselmotor och tanka HVO100 i den, det blir mindre utläpp än att köpa en elmotor och batterier och en extra laddkälla till densamma. 

 

Vill man ha det tystare så är det elmotor och en mastodont bank av batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarkusF:

Ett annat tankeexperiment är om jag skulle köra med motorn hemifrån till sommarstugan

Det beror helt på hur fort du kör. Idag när du kör så gör du drygt 5 knop? Troligen tar du ut 4-5 hk ur motorn vilket motsvarar 2,8 - 3,5 kW. Troligen mindre pga av de extra förluster som uppstår vid dieselkörning.

Ska vi gissa på att du har 7 M till stugan?

Kör du elmotorn i 4 knop så gissar jag på ett uttag på 2-2.5 kW dvs total energimängd för en enkel resa på mindre än 5 kWh. Att återladda det med 2x50W solpanel (400 Wh/dygn) så behöver du i snitt minst 10 dagar.

Men du kan få på mycket mera solpaneler. Jag hade 2x50+20 på en targabåge, skulle kunna haft ytterligare en båge över sprayhooden och 2x50W på däck. Totalt 320 W eller nästan 1300 Wh/dygn och då klara laddningen på tre dygn, kanske lite kortare, man är ju oftast ute när det är fint väder. Man kan också lätt ha 150W till i uppfällbara paneler som hänger i pushpit.

En kille här hade 600W solpaneler på en Allegro 33. Vill man så kan man få ganska rejält med solkraft.

 

41 minuter sedan skrev RikardE:

Är ett bensindrivet elverk tillräckligt för att ladda batterierna medan man kör? Hur är det med kylning och avgaser?

Ett bensindrivet elverk har man för att klara tex kanaler eller dagar utan sol. Bensindrivet för att det är tystare och billigare. Kör man på Alkylat så är det i princip luktfritt. Ett elverk som ger 5kW kostar max 10 papp. Sätter man det i förpiken så hör man det inte i sittbrunnen. Värmen får man ut med ett par extra däcksluckor. Såg på Blocket ett vattenkylt Kohler elverk, 5 kW för 15 tkr. Väger drygt 100kg. Förpicken använder man ju inte när man åker.

Storleksmässigt tror jag 5 kW räcker, man har inget behov av att kunna ladda fullt och köra fullt samtidigt. 

 

Hur mycket mera miljövänligt det blir är svårt att säga om räknar in tillverkningen av dieselmotor, litiumbatterier mm. Det är mer räkneövningar för folk som ändå aldrig åker på sjön.

Med eldrift är man med i utvecklingen och kan bidra med egna erfarenther.

De få som jag prata med och som har eldrift tycker det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha! Kul med så mycket input!

Skulle det här bli verklighet så blir det nog att segla det mesta, vilket i och för sig inte är så dumt. Det blir en segelbåt med lite stöd med elmotor i hamn, kan jag tänka mig. Och sen ladda vid bryggan...

 

Men min diesel håller nog ganska många år till, så vi får se om det blir verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev MarkusF:

Men min diesel håller nog ganska många år till, så vi får se om det blir verklighet.

Kolla värdet på motorn, kan ha en viss betydelse i budgeten. Tipset var jag fick var att dela motor och backslag och sälja dem var för sig i juni/juli.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Om det är mer miljövänligt så är det miljövänligare att behålla sin dieselmotor och tanka HVO100 i den, det blir mindre utläpp än att köpa en elmotor och batterier och en extra laddkälla till densamma. 

Håller absolut med om att dieselmotorn som redan är tillverkad är mera miljövänlig tillsammans med HVO100 än en ny elmotor med batterier.

 

Ska man köpa en ny dieselmotor eller en ny elmotor med batterier blir det svårare att lista ut vad som är minst miljöskadligt.

 

Såg för rätt länge sedan en jämförelse av livscykelanalyser för Toyota Prius och en Hummer SUV som visade att Priusen var ett sämre val än Hummern.

 

Det har stor betydelse vilka förutsättningar som finns i verkligheten när analysen görs och vilka förutsättningar man väljer i en LCA, så resultatet kan bli anorlunda idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Ska man köpa en ny dieselmotor eller en ny elmotor med batterier blir det svårare att lista ut vad som är minst miljöskadligt.

Inte alls. Sälj båten och hjälp till att bekämpa skogsbränderna, de är extremt dåliga för miljön.

Eller protestera mot den enorma kinesiska utbyggnaden av kolkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev bhemac:

Inte alls. Sälj båten och hjälp till att bekämpa skogsbränderna, de är extremt dåliga för miljön.

Eller protestera mot den enorma kinesiska utbyggnaden av kolkraft.

Fast det gäller att bekämpa rätt bränder. Skogsbränder i Sverige och på våra bredder är naturligt förekommande sedan urminnes tider och är bra för naturen.

 

De dåliga bränderna är de längre söderut och framför allt i regnskogarna där bränder historiskt sett i princip inte har förekommit.

 

Kinas utbyggnad av kolkraft är ett stort problem som helt klart riskerar att omöjliggöra den minskning av koldioxidutsläppen som vår planet så väl behöver.

Hur nogn ska kunna protestera på ett effektivt och fungerande vis är lite oklart för mig. 🤐

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mackey:

Skogsbränder i Sverige och på våra bredder är naturligt förekommande sedan urminnes tider och är bra för naturen.

I det långa loppet är inte skogsbränderna så dålig, den nedbrunna skogen ersätts med ny som tar hand om framtida koldioxid. Men det är viktigt att vi minskar koldioxiden nu. I stället för att elda upp skogen så kan vi såga ner och använda den. Istället för skogsbränder så kan man värma bostäder mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sugen på eldrift, men jag landar i tankar om vätgas och bränsleceller där man inte behöver batterier och inte har samma räckviddsbegränsning. Problemet är att det inte finns någonstans att tanka, jo kanske i Mariestad där man bygger ett tankställe som ska producera vätgas med solceller. Hoppas min diesel (och jag själv) överlever tills det blir allmänt tillgängligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

jo kanske i Mariestad där man bygger ett tankställe

Men det är förbaskat långt att gå till hamnen. Fast man kanske ta en ballong?

 

Kul med folk som tänker utanför boxen, det kan nog komma fram en hel del vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...