Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pgiden

Backslag med annan utväxling?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tack för ett grymt forum!

Har tack vare detta plockat isär min Yanmar 4jh3-hte i molekyler och fått skiten att snurra igen (utan vatten i oljan). Detta utan någon vidare bakgrund inom mek.

 

Har dock ett sista problem, mitt Yanmar/Kanzaki KM4A backslag hade tydligen också vatten i oljan, missade detta i all hast då jag fokuserade på motorn. Enligt marinan så går det ej få ur oljekylaren då det expanderat i samband med kylan. Det leder till att jag jagar ett ”nytt”, detta visar sig inte vara så enkelt.

Har dock hittat ett KM4A men med en annan utväxling. Alltså inte ett KM4A1 som enligt marinan ej skall passa.

 

Min fråga:

Båt: Nimbus 26 -76 (halvplanande skrov)

Motor: Yanmar 4JH3-HTE (100hk)

Propeller: Fyrbladig skeback 17x20 RH

Axel: 30mm 

Backslag: KM4A med 2,63 utväxling

 

Vad händer om jag hänger i ett KM4A med 2,14 i utväxling i stället?

 

Historien om min båt kan göras lång (och dyster), men infon om att motor, backslag, propeller, axel m.m böts förra våren kan ju vara av intresse, fick då valet av två propellrar. Den jag valde som inte var så ”aggressiv” samt en annan som då var det.

 

Om någon vet med sig att något annat backslag passar rakt av, så mottas gärna tips!

 

Just nu struntar jag i perfekta varvtal och soppaförbrukning, måste få ner denna pengaslukande maskin i vattnet! Men den får ju gärna vara körbar 🤣

 

Mvh

Per Gidén / ny på forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...