Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
katoRS

Down vu och Side vu.

Rekommendera Poster

Hur mycket använder ni dessa. Eller blir det traditionellt ekolod? Jag har en Garmin 72 SV som ju har down och side vu men har svårt att se fisk, men det är ju en förutsättning att det finns fisk förstås. Fiskar i Öresund . Tycker inte att det är så många inställningar att göra.Vill gärna veta om ni har mycket användning av det.    Kom gärna med tips hur man använder det.Har ju kommit till åren (81), men man vill ju "hänga med".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte ekolodet ser fisk (och det är konstruerat för just det) så finns det ingen fisk. Trots att mitt ekolod inte såg några strömmingar så har vi frysen full av sådana.
Vare sig din far eller din farfars far hade ekolod. Lita på din känsla istället för teknik som kan fallera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna öva dig på hur fisken ser ut på ekolodet genom att tillverka fiskattrapper. Ta en vanlig PET-flaska, häll i sand eller grus så den blir aningen tyngre än vattenmängden motsvarande flaskans volym (en flaska som rymmer 1.5 liter bör alltså väga kanske 1.6-1.7 kg). Skruva åt korken, knyt en fiskelina eller annan tunnare lina runt flaskhalsen, och sänk ner flaskan intill båten. Den bör synas tydligt på ekolodet när den kommer in i givarens "synfält".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor med bra Youtube klipp som pedagogiskt visar hur man använder moderna ekolod.

Själv är jag väldigt ointresserad av fiske men jag åkte en sväng med en riktig fiskegalning. Stackars fiska, de har ju inte en sportslig chans!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...