Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BboatB

Glastak- Bu eller Bä?

Rekommendera Poster

Ni med tak som har stora ljusinsläpp, tycker ni det blir jobbigt/blir för varmt med dom el ok?

 

Mitt kapell börjar sjunga på sista valsen och funderar ev på att sätta dit en rökfärgad akrylskiva ist men är lite kluven..! 

 

Ni som har stora ljusinsläpp vad har ni för erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bild på din båt så vi lättare kan förstå vad du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning men jag vet att det brukar krävas någon form av solskyddsfilm för att man inte ska bli kokt.

Då kan man också välja polykarbonat som är starkare men som inte klarar UV om man inte betalar en massa extra. Vanlig polykarbonat med solskyddsfilm klarar både UV och är betydligt reptåligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en winga med doghouse och en taklucka som täcks med kapell, vanligt även på ex Nimbus osv. Troligen kostar kapellet lika mkt som att täcka taket.

 

Så funderar på att sätta en skiva av ”plexiglas” istället men som bhemac skriver så är det ju lite lurigt och om det blir varmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite nonchalant vad du vill åstadkomma. Inga kompromisser.
Ok. Låt det bli varmt. Sätt på din AC. Problemet löst!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah det visste jag inte...

 

Ngn annan som har erfarenhet av större ljusinsläpp i taket på båtar. Vill man ha det el är det bättre att behålla kapellet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken förvirrad fråga. Vad vill du åstadkomma? Har du frågat dig det?
Hur många parametrar kan du räkna här?
1. Personliga preferenser (sola  / solskydd)

2. Imponatorfaktor på båtgrannar
3. Slippa trassla med kapellet
4. Polera glaset
5. Slippa polera glaset

Skärp dig!

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt blir du förvirrad, frågan/undringen är väl glasklar och relevant på alla sätt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova med en bit byggplast eller transparent pressning medan kapellet "lever".

Eller chansa lite och köpa en sådan HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dumma är att hålet är större än standardskivor så man får måttbeställa för ca 2500kr. 

 

Men det lutar nog åt att antingen bara köpa ett nytt kapell el möjligen plasta en plyfaskiva och sätta som tak. Kapell har en förmåga att läcka...

 

Men som du säger så känns det som det kan bli varmt men frågan är om ex rökfärgat tar bort det värsta, är ju klart snyggare med ett panormatak plus man kan se segel mm under gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har en Bella Falcon med skjutbar taklucka som har två större "fönster" av tonat plexiglas. Upplever det som att det känns mindre instängt i kabinen när takluckan är stängd. 

Du kanske har möjlighet att plasta eller tillverka en lucka som som passar med tonat glas/plexi inbyggt. Då har du valmöjlighet att både öppet och stängt. Alternativt plasta igen helt och sätta en däckslucka/taklucka. Kolla även på taklucka till husbil/husvagn för idéer och om det kanske finns att köpa som tillbehör som passar med enklare modifikation.

Har sett den lösningen på andra kabin och HT-båtar.

 

Lycka till! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vilken förvirrad fråga. Vad vill du åstadkomma? Har du frågat dig det?
Hur många parametrar kan du räkna här?
1. Personliga preferenser (sola  / solskydd)

2. Imponatorfaktor på båtgrannar
3. Slippa trassla med kapellet
4. Polera glaset
5. Slippa polera glaset

Skärp dig!

 

Tycker TS frågor och text är relativt klara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt transparent "glas"tak med rullgardinssolskydd är mitt tips. När det inte är soligt eller senare på säsongen kan det vara trevligt att få in allt ljus.

Redigerad av olag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev BboatB:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-2000030769

 

Ngt sånt kanske gör tricket...? Är det en sådan typ av film du menar bhemac?

Japp, sist jag köpte var det från någon firma i Danmark. Finns även i en variant som man har som inbrottsskydd, klarar yxhugg mm.

Fördelen med solskyddsfilm är dels att den skyddar mot repor och förstärker men framförallt att den reflekterar bort värmen. Jag hade en nedgångslucka i rökfärgad plexi som jag bytte till en tunnare polykarbonatskiva. Det blev mycket mindre värme.

Hur stor lucka har du på ett ungefär?

 

Funderad lite på hur jag skulle göra en lucka. Troligen en teakram med en skruvad polykarbonatskiva. Ett enkelt alternativ är att plasta upp en skiva i polyester och lacka med transparant 2k lack. Inte så snyggt men enkelt och billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver en skiva på 167*76 cm.

 

Men lutar nog mer nu till att plasta en plyfaskiva, måla vit och fälla in en ventil med mörkt glas sen skruva fast den och sika kanten. Så kan man behålla kapell beslagen om man ångrar sig i framtiden. 

 

Då får man lite ljusinsläpp men inte hela taket och så kan man köpa ett litet solskydd för bara luckan...en medelväg hehe. 

 

En sån https://www.byggmax.se/board-3mm-p10072 med lite väv, polyester och Top coat på det. Borde kunna landa på under 500 kr sen kan man fälla in en ventil när man känner för det, kanske direkt 😆

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäll in en öppningsbar ventil/lucka i rökfärgat glas direkt. Så du kan sticka upp huvudet genom den och köra vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inna jag hade monterat på ett acryltak istället för kapellet hade ställt mig frågorna: 

 

- Varför har inte fler gjort så? Kan det vara att det inte håller? 

- Om jag ska sälja båten kan den bli mer svårsåld när det är en uddalösning? 

- Om jag monterar acryltak och det inte riktigt lirar - kan jag på ett lätt sätt återgå till kapell? 

 

Om du inte vill ha kapell - är det inte smartare att plasta igen taken och montera en riktig taklucka? Det skulle bli både snyggare, mer rätt och en lösning som troligtvis skulle uppskattas av näsa ägare.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lutar som sagt mer mot att sätta igen hålet helt istället och fälla in en ventil för ljus och möjligheten att sticka upp huvudet vid manöver. Har sett både glasskiva och denna typen av tak istället för kapell så verkar vara rätt vanligt att man tycker kapellet inte fyller sin funktion.

 

Men känns som den mest praktiska lösningen där man troligen blir nöjd. Det är så jag nyttjar kapellet idag men man slipper sätta en ”tältpinne” för att slippa läckage. Och troligen till ungefär samma pris som ett nytt kapell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BboatB:

Behöver en skiva på 167*76 cm.

Oj, ja då blir det 2000kr.

Du kan plasta upp en skiva. Använd en härdmasonite eller laminatskiva som mall så ytan blir bra.

Eller en skiva av skummad PVC. Plasta på utsidan så får du en snygg och färdig insida.

En färdig däckslucka blir ju fint men priset? 4 tkr eller mer? Samma pengar som för en 8mm polykarbonat. Den blir i det närmaste skottsäker.

Tänk bara på att underlaget måste vara mycket stabilt, annars läcker däcksluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat en lucka på watski för runt 2300 kr så tror man kan komma undan med 3000:- för hela projektet. 

 

Så jag tar nog en skiva, polyester och väv sen är frågan vad man tar sen?

 

Biltemas gelcoat, är väl inte gelcoat utan 2 komp färg...sett ngt om det...? 

 

Hade ju varit trevligt med gelcoat sen även kunna ta ngn filler runt kanten istället för sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt gelcoat utom i formar. 2k håller bättre och är lättare att lägga på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...