Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
oskeboske

Fräscha upp Toplac på fribordet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har vattenlinje, snobbrand (heter det så?) samt akterspegel målad med Toplac (https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/lackfarg/toplac) och tycker att den har blivit matt och förlorat sin glans. Kan ha varit så att den blivit struken med aceton förra våren 🙄. Finns det nåt sätt att fräscha upp den utan att behöva måla om?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur tjockt lager färgen har kan det gå att våtslipa den till högglans igen men det kräver att det finns en del som måste slipas för att det ska bli bra, så det enkla svaret är nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav mig på skrovsidorna, som är målade, med rubbing och polish. Eller snarare tvätt,  cleaner, rubbing, polish och vax. Allt utom tvätten gnodde jag rejält med en vanlig excenterslip, med vanlig polerhätta, på ganska låga varv och hyfsat hårt tryck. Gick över alla ytor ganska långsamt tre gånger med slipen för varje "steg". Ökade hastigheten och lättade på trycket på slutet med polishen för att få till "blänket" ordentligt.

Det var mycket jobb men det gick att få upp glansen igen.

Om det funkar på din båt vet jag inte men jag hade testat i alla fall. Jag köpte allt utom excenterslipen på Biltema.

På bilden är den bortre delen behandlad och den närmast obehandlad.

IMG_20190414_104621492_8273.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...