Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pasta

Fäste till gammal Mercury 80 hk

Rekommendera Poster

Vi har en gammal Mercury 80 från 1978 (tror vi) - sittandes på en Polar 17. Det är en sådan här: https://www.inboardrepairmanual.com/?p=562

Fästet/upphängningen (jag vet inte vad det heter) börjar se riktigt dåligt ut och den har också blivit extremt trög att vinkla. "Låset" som ska gå i när man växlar funkar inte heller. Vi ska testa att smörja, men eftersom skicket överlag är dåligt så funderar vi på att byta ut den. Jag pratar alltså om delen på motorn som håller fast den i båten.

Kan man köpa ny som funkar till en så här gammal motor? Alternativt får man väl leta en gammal motor som man kan norpa den delen från. Måste det i så fall vara en 80 eller är det kanske så att t.ex. 70-85 hk har samma upphängning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan leta upp din motor här: https://www.boats.net/catalog/mercury

Klickar du på delen du är intresserad av visas en lista över till vilka motorer delen i fråga passar.

 

Tips: Motorn sitter upphängd i gummifästen upptill i området under förgasarna och nedtill på båda sidor av riggen. Om dessa gummiupphängningar går sönder så upplevs det som om motorn sitter lös (går att vicka i båtens längsled) och det överförs också mycket vibrationsljud till skrovet. 

 

Jag tror dock att detta är ett ganska omfattande jobb som bör vägas mot att motorns värde är mycket begränsat, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det ett i princip omöjligt uppdrag att få isär. 

Att backspärren inte låser är ett vanligt problem på dessa motorer. Tidens tand gör att det rostar sönder. Backhaken ersattes med en rostfri någonstans i slutet av 70-talet. 

Om motorn har en hake av vanligt bondjärn så är stor risk att material rostat bort. Även tryckstången till haken som går ner i växelhuset brukar rosta så den blir för kort. Det går att fixa genom att svetsa på lite material i änden. Men för att göra det måste haken isär så man får bort stången, den glider på en kam nere i växelhuset dvs den är bara att dra upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, vi får se hur vi gör. Vi har precis fått bra fjutt på motorn som verkar gå väldigt fint, så vi är inte redo att ge upp den än :) Går det inte på "vanligt vis" så får vi hitta på någon kreativ lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa motorer går bra och är ganska rappa, brukar inte bjuda på några större överraskningar. Det som sagt är stora problemet är att upphängningen rostar ihop och att motorupphängningen (gummi) ger sig. Backhaken har vi ju redan nämt. För att få isär och byta gummi så måste motordelen (Powerheaden) lyftas av från riggen och riggen delas. Och det är här som det brukar skita sig pga ärj och rost. Sedan måste styraxeln bort, lika så här ihoprostat. Värme och våld är vad som går åt, risken är att det går sönder. Har tiltaxeln rostat fast (vanligt) så vet i fa.. om det hjälper med värme och våld, beror på hur illa det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Dessa motorer går bra och är ganska rappa, brukar inte bjuda på några större överraskningar. Det som sagt är stora problemet är att upphängningen rostar ihop och att motorupphängningen (gummi) ger sig. Backhaken har vi ju redan nämt. För att få isär och byta gummi så måste motordelen (Powerheaden) lyftas av från riggen och riggen delas. Och det är här som det brukar skita sig pga ärj och rost. Sedan måste styraxeln bort, lika så här ihoprostat. Värme och våld är vad som går åt, risken är att det går sönder. Har tiltaxeln rostat fast (vanligt) så vet i fa.. om det hjälper med värme och våld, beror på hur illa det är.

Det är nog inte riktigt så illa. Gummiupphängningen du pratar om tror jag inte är något problem med. De problem vi ser är att den är trög att vinkla upp och ner. Dock har den stått länge och vi märker att det går lättare bara efter att ha juckat den upp och ner några gånger. Det där går ju också att smörja, vilket vi inte hunnit testa än. Det som oroat oss lite är att själva upphängningen SER ganska risig ut. Vi har dock inte märkt av det än - alltså inget som är löst eller så. Vi har mest börjar funderar på vad som behöver göras i förebyggande syfte. Men förstår nu att det kan bli ett ganska stort arbete om det krävs att delar byts ut.

 

Kan ta en bild nästa gång jag är vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...