Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dspj

Laddfördelare

Rekommendera Poster

Jag har idag två batteribankar (1 start m vanligt batteri, 2 förbrukning AGM).

Det finns tre laddningar:

- motor/generator, som laddar båda bankerna via en fördelade som är originalmonterad

- solceller MPPT och landströmsladdare, som bara går mot förbrukning

 

Ibland har något litet läckage (som jag inte kunnat lokalisera) dragit ur start batteriet.

Skulle därför vilja att alla laddare fördelades över båda bankerna.

Kan jag bara ansluta samtliga laddare till generatorpolen på den fördelare som sitter?

Eller är det bättre att sätta en separat (t.ex. den från BT som jag sett i några trådar här)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså ett sådant här relä som redan sitter på vägen från generatorn.

Min idé är alltså att ansluta både solcellskabeln och landströmsladdaren direkt till "Generator"-polen och låta enheten fördela även de laddkällorna mellan de två batteribankarna.

(och minus från laddarna till båda bankerna? eller bara den ena? via säkring?)

 

 

1059157768_skiljerelladdfrdelare.jpg.815eba5cf0edf678de586b658b7b4019.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, du har en diodfördelare, fungerar med en generator om den är optimerad för det. Men den ger ett spänningsfall så det är inte bra för solregulator och laddare.

Ett skiljerelä fungerar bättre men är inget vidare för sol/laddare.

Jag satte en liten solpanel, 10-20W med egen, enkel regulator till startbatteriet. Det höll startbatteriet konstant laddat, isynnerhet på höstkanten när det blev lite längre mellan turerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kanske skulle få dit en extra solcell någonstans...å andra sidan känns det lite pyssligt med dubbla celler, regulatorer och kabeldragning. Särskilt som den befintliga solcellen verkar har hygglig överkapacitet, sommartid i alla fall.

 

Varför är skiljerelä "inget vidare"? Blir det spänningsfall där också?

 

Det vore onekligen smidigt om alla kunde gå genom samma fördelare.

Allra bäst om man kunde ersätta den bef. "diodfördelaren" med något bättre som tar över hela behovet. Konstigt om det inte finns någon lösning på det? Jag kan knappast vara ensam med den set-up'en.

Redigerad av dspj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade en tidigare tråd nu när jag vet att det heter skiljerelä och inte laddfördelare :-)

Men den var lite snårigare än jag hoppades på...kom inte fram till någon direkt klarhet.

 

Det blir på något sätt extra snårigt (i mitt huvud i alla fall) eftersom motor- respektive förbrukningsbrytarna sitter på minussidan....?? (i min båt alltså)

 

 

Redigerad av dspj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det pyssligare med en extra solpanel men billigt och man vet att batteriet laddas på rätt sätt, även på vintern. Min panel sitter vertiklat riktad åt sydväst på vintern, inte optimalt med det funkar. Sommartid är den riktad åt söder. Jag valde en billig regulator med voltmeter så jag ser att batteriet är fullt.

Det fina tycker jag är att man aldrig mer behöver bry sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-24 vid 11:33 skrev dspj:

Det är alltså ett sådant här relä som redan sitter på vägen från generatorn.

Min idé är alltså att ansluta både solcellskabeln och landströmsladdaren direkt till "Generator"-polen och låta enheten fördela även de laddkällorna mellan de två batteribankarna.

(och minus från laddarna till båda bankerna? eller bara den ena? via säkring?)

 

 

1059157768_skiljerelladdfrdelare.jpg.815eba5cf0edf678de586b658b7b4019.jpg

Man ska undvika allt med kylflänsar. Vid 70 Ampere och 0.7 Volt spänningsfall blir den här laddningsfördelaren ett litet värmeelement på 50Watt. Det sägs att man kan kompensera för spänningsfall genom att montera sensorkabeln direkt på batteriet. Om det finns spänningsfall i ledningar och anslutningar, som genererar värme, blir det ännu mer spänningsfall, och därmed värme om man höjer spänningen och därmed strömmen. Jag tycker att man ska använda ett automatiskt spänningsstyrt skiljerelä monterat nära batterierna. Då använder man de grova batterikablarna även för laddning, och batterierna laddas oavsett var laddningen kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant, spänningsfallet kan man kompensera men extra värme bör man undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...