Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
antonw86

Blanda kabeldimension till förbrukare

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag har sökt men inte hittat svar på exakt min fråga så jag försöker här istället. Det är så att jag drar om elen i min båt och har lite funderingar kring kabeldimensioner. Kort sagt så undrar jag om det går att köra 1.5mm2 kabel från säkringsbox ca 20cm till brytaren för ex. motorrumsfläkten för att sedan köra 2.5mm2 kabel från strömbrytaren vidare 4m till själva motorrumsfläkten?

 

Dvs. dikterar de första 20cm med 1.5mm2 kabel villkoren för hela kretsen eller funkar det fint att blanda på det sättet?

 

Tack!
Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt. Det är den totala resistansen som räknas men ingen area får vara för liten för den ström som ska passera.

1,5mm2 klarar minst 10A.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att välja säkring efter den klenaste kabeln, absolut max 15 A för 1,5 mm2.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det går utmärkt. Det är den totala resistansen som räknas men ingen area får vara för liten för den ström som ska passera.

1,5mm2 klarar minst 10A.

Tack för svar!
Innebär det då att 2.5mm2-kabeln är "i onödan" eller fyller den en funktion i att den minskar spänningsfall eller liknande över den längre sträckan (4m 2.5mm2-kabel+20cm 1.5mm2-kabel)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev antonw86:

Tack för svar!
Innebär det då att 2.5mm2-kabeln är "i onödan" eller fyller den en funktion i att den minskar spänningsfall eller liknande över den längre sträckan (4m 2.5mm2-kabel+20cm 1.5mm2-kabel)?

 

Spänningsfallet adderas i de olika delsträckorna. Ju lägre spänningsfall/delsträcka desto lägre totalt spänningsfall.

 

Så: Ja! 2,5mm2-kabeln fyller en funktion genom att totala spänningsfallet blir lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina 2,5mm² och 4m (2x4m gissar jag, inkl minuskabeln) ger vid märk/maxströmmen  10A c:a 0,5V i spänningsfall. Med 1,5mm² blir det istället c:a 0,8V.

 

Inget är direkt oroväckande, men jag hade dragit 2,5mm² som du redan är inne på. Tänk också på att detta är "worst case", vid lägre ström blir spänningsfallet mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2m 1,5mm2 ger en resistans på 0,0024 ohm. 4m 2,5mm2 ger 0,0288 ohm, antagligen har du en 1,5mm2 stump och 2st 2,5mm2 (plus och minus). Totalt: 0,06 ohm, spänningsfall vid 10 A blir 0,6V, troligen tar fläkten bara 5A och då blir spänningsfallet hälften.

Kör man 2,5mm2 hela vägen, 8m så blir resistansen 0,0575 ohm. Spänningsfallet 0,576 vid 10A

Skillnaden, 0,024V är försumbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev bhemac:

0,2m 1,5mm2 ger en resistans på 0,0024 ohm. 4m 2,5mm2 ger 0,0288 ohm, antagligen har du en 1,5mm2 stump och 2st 2,5mm2 (plus och minus). Totalt: 0,06 ohm, spänningsfall vid 10 A blir 0,6V, troligen tar fläkten bara 5A och då blir spänningsfallet hälften.

Kör man 2,5mm2 hela vägen, 8m så blir resistansen 0,0575 ohm. Spänningsfallet 0,576 vid 10A

Skillnaden, 0,024V är försumbar.

Super, tack så mycket! Det var alltså av misstag som "stumpen" från säkringsbox till strömbrytare blev 1.5mm2 istället för 2.5 men så förstår jag det som att det inte är värt att byta mot 2.5, tack!

 

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är livslängden på installationen. 

Sticker ut hakan lite här och killgissar vilt att den praktiska livslängden på 4m 2,5mm2 är närmare tre gånger den för 1,5 mm2. 

 

Med praktisk livslängd menar jag hur många gånger till man kan få liv i skiten efter att oxideringen kommit igång på allvar. 

Vore kul att höra synpunkter på detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

En annan aspekt är livslängden på installationen. 

Sticker ut hakan lite här och killgissar vilt att den praktiska livslängden på 4m 2,5mm2 är närmare tre gånger den för 1,5 mm2. 

 

Med praktisk livslängd menar jag hur många gånger till man kan få liv i skiten efter att oxideringen kommit igång på allvar. 

Vore kul att höra synpunkter på detta. 

Ajaj, man kanske ska börja byta ut tunna ledningar i huset innan det blir mörkt, somliga är från 50-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet med livslängden är alla klåfingriga hemelektriker som ska byta ut, dra om mm.

Vissa delar av kablarna i min fastighet är från slutet av 40-talet. Helt intakta tills man börjar riva med dem då går isoleringen sönder där de kommer ut i luften. De som ligger inne i pansarrören är helt friska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni era båtar inne i huset menar ni då? 

 

Jag är dum nog att använda mina båtar, oftast i bräckvatten, och har svårt att dra jämförelser med husel från 40 talet. 

En 7-8 år gammal Kia är nog en bättre jämförelse isf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev coppertail:

En annan aspekt är livslängden på installationen. 

Sticker ut hakan lite här och killgissar vilt att den praktiska livslängden på 4m 2,5mm2 är närmare tre gånger den för 1,5 mm2. 

 

Med praktisk livslängd menar jag hur många gånger till man kan få liv i skiten efter att oxideringen kommit igång på allvar. 

Vore kul att höra synpunkter på detta. 

Jag förstår inte din tankegång. Oxidering i  kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag förstår inte din tankegång. Oxidering i  kabeln?

Mest i anslutningarna. En större diameter på kabel ger större anliggningsyta och är därmed mindre känslig för oxid innan det börjar spöka. Och det är lättare att ta isär och rengöra framgångsrikt. I den processen brukar det alltid kunna ryka några kardeler osv. 

 

De resistenser som anges här ovan gäller ju nytt och oxidfritt. Efter några år gäller helt andra värden. 

 

Jag kanske är helt fel ute? Men jag anser att de extra hundralappar det innebär att gå upp en dimension känns som en rätt billig uppgradering. 

Finns det några nackdelar med att överdimensionera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det börjar oxidera går det snabbt att oxidera hela anslutningen. Att överdimensionera en anslutning/kabelsko och tro att den då håller motsvarande längre är inte rätt tänkt. Och att överdimensionera en kabelarea för att ha mer som kan få oxidera innan det blir för dålig kontakt är t.o.m. helt fel tänkt.

 

Om man istället använder kontaktfett och rätt kabelskor samt drar åt med rätt kraft så håller det bättre och länge. Nackdelen med överdimensionering är pris samt att anslutningen - som kan begränsa grovleken - ändå förblir svagaste punkten.

Dessutom skall prylen också vara gjord för grövre anslutningar/kablar. Detta sistnämnda blir ofta fel när man följer ett visst företags rekommendationer och toköverdimensionerar kablar och anslutningar, och den mekaniska belastningen de groteska kablarna ger förkortar istället livslängden.

 

Men nu handlade det om 1,5mm² kontra 2,5mm², inte från klent till groteskt. Här är skillnaden i prestanda försumbart i TS fall.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Om det börjar oxidera går det snabbt att oxidera hela anslutningen. Att överdimensionera en anslutning/kabelsko och tro att den då håller motsvarande längre är inte rätt tänkt. Och att överdimensionera en kabelarea för att ha mer som kan få oxidera innan det blir för dålig kontakt är t.o.m. helt fel tänkt.

 

Om man istället använder kontaktfett och rätt kabelskor samt drar åt med rätt kraft så håller det bättre och länge. Nackdelen med överdimensionering är pris samt att anslutningen - som kan begränsa grovleken - ändå förblir svagaste punkten.

Dessutom skall prylen också vara gjord för grövre anslutningar/kablar. Detta sistnämnda blir ofta fel när man följer ett visst företags rekommendationer och toköverdimensionerar kablar och anslutningar, och den mekaniska belastningen de groteska kablarna ger förkortar istället livslängden.

 

Men nu handlade det om 1,5mm² kontra 2,5mm², inte från klent till groteskt. Här är skillnaden i prestanda försumbart i TS fall.

Jag är nog lite arbetsskadad.  

Generellt är elsystemen på yrkesfartyg just ”groteska” även om utrustning och storlek i övrigt är av fritidsbåtsklass. 

Å andra sidan behöver man inte spara utrymme för att få plats med en vinkyl till.

 

Tror inte att man där går upp i dimension utan anledning? 

Varför väljer man där en grövre kabel till samma läslampa än vad man hade gjort på en fritidsbåt?  

Kanske bara föråldrade klasskrav? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kabeln är svartoxiderad selar ingen roll bara kontakteringen är bra, tex lödning eller pressning med riktiga riktiga kontakter där presstrycket är så högt att metallen kallflyter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Om kabeln är svartoxiderad selar ingen roll bara kontakteringen är bra, tex lödning eller pressning med riktiga riktiga kontakter där presstrycket är så högt att metallen kallflyter.

Bara delvis sant. 

I en skadad kabel kvarstår ju mer av den användbara arean ju grövre den var från början. Oxid hindrar kontakt mellan kardeler. 

 

Men visst, jag får ge mig. Det ni skriver verkar logiskt. 

Bara att jag avskyr att försöka skarva om alltför klena kablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev coppertail:

Bara delvis sant. 

I en skadad kabel kvarstår ju mer av den användbara arean ju grövre den var från början. Oxid hindrar kontakt mellan kardeler.

Nej, alldeles sant faktiskt. För i ändarna har kardelerna i en riktigt klämd (eller lödd) kabel kontakt med varandra och oxiderar ogärna där, eftersom kallflytningen hindrar luft från att komma in (=oxidera). Om de sedan är svarta på vägen spelar mindre roll.

 

Men nu blandas skadade kablar in också. Jag skulle dock inte ha kvar skadade kablar alls, oavsett dimension. Och inte tänker jag att de kan klara sig tre ggr så länge i skadat skick om jag drar en grövre...😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev coppertail:

I en skadad kabel kvarstår ju mer av den användbara arean ju grövre den var från början. Oxid hindrar kontakt mellan kardeler. 

En skada kabel ska bytas ut, det är inget att diskutera.

 

När man drar om en kabel och skalar upp den gamla så ser man ofta att "svarta döden" bara har krupit in en kort bit in i kabeln. En del kablar är så illa dragna att man är tvungen att använda kabeln trots oxid. Men det går att "syra" bort oxiden även om det kan vara lite bökigt pga platsbrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart borde det väl vara OK att dra 0,75 mm2. Med LED drar ju ingenting någonting. Ändå har jag nyss dragit 1,5 mm2 till en lanterna som bara drar någon tiondels ampere. Tjocka som fan är de ju också, de där 1,5mm2 förtenta kablarna, i all fall de från biltema. På vissa ställen blir det snabbt tjockt med kablar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev AndW:

Snart borde det väl vara OK att dra 0,75 mm2.

Så gör jag, använder sk lampsladd. Jättesmidig att dra.

För lampor med DC/DC omvandlare räcker det om det kommer fram 10V. Till en 3W lampa kan man dra flera hundra meter lampsladd innan spänningen blir för låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli det i fortsättningen. Snyggare också. Kör du 0,75 mm2 alltså?

 

Sen kan det nog vara vettigt att, som i mitt fall med en lanterna, byta till förtent kabel när man går från torrt utrymme till fuktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev AndW:

Kör du 0,75 mm2 alltså?

Japp, DESSA

Mycket lättare att dra fram i tex rör jämfört vanlig kabel. Går bra att märka med en fin tuschpenna.

Eftersom förra båten ägts av en elektriker så fortsätter jag med blå=minus och svart=plus. Allt där var draget med FK1,5, blå och svart, brun, grön, orange och vit. Hur enkelt som helst när man skulle reda ut dragningen.

Som kontakter använder jag rullpressade, oisolerade flatstift.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...