Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
YamaHans

Yamaha V4 115 värmeproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte båt förra sommaren och märkte under säsongen att ena cylinderraden blev betydligt varmare än den andra.

Körde dock hela sommaren utan några problem.

 

Bytte båda termostaterna nu i vår men redan efter några minuter på 2000 varv märker man att den ena blir het och den andra knappt ljummen.

Prövade att ta bort termostaten helt och hållet i den varma sidan och då blev den i stort sett lika sval som den andra.

 

Hur varm ska den kännas utanpå? Nåt annat man kan kolla på dessa?

Motorn är en Yamaha V4 115 årsmodell 1990

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att Impellern e ny och jag har en bra skvallerstråle!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt impeller? Har du bra vattenflöde och nya termostater bör det fungera.

 

En 2t utombordare skiftar generellt en hel del i temp. Den går varmt på tomgång och strax däröver, men sedan sjunker temperaturen när tryckhållningsventilen öppnar och det blir fullt flöde.

 

Termostaterna styr inte så mycket på högre varv, utan då är det fullt flöde från vattenpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, då är det lurigare. Är det rent i kanalerna runt termostaten? 

 

En tryckhållningsventil som inte stänger orsakar överhettning på lågvarv, men det bör ju drabba båda halvor...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det såg helt okej ut tyckte jag, försökte blåsa och spola med vatten.

Var sitter tryckhållningsventilen då?

Kan de vara nån kanal därifrån som är igensatt?

 

Jag vet ju inte hur det fungerar på fullvarv i sjön,  får väl testa de när jag får den i vattnet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De brukar sitta långt ner på ena sidan av blocket. Det är en fjäderbelastad platta som öppnar när trycket i vattenflödet går upp. Det är normalt inte en del som bråkar, men det förekommer. En rengöring botar nog de flesta sådana situationer.

 

Min Yamaha 200hk-88 brukade bli något varmare på ena banken, men det var marginellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller ska kanalerna helt enkelt vara igensatta?

Finns det nåt sätt att få loss avlagringar?

Jag brukar ju använda spolmuff när jag sköljer motorn, men skulle det fungera bättre med en balja för att lösa upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tryckstyrda ventilen utgörs av delarna 45-50. Vid högre varv räcker flödet genom termostaterna inte till för att kyla motorn. Med varvet ökar också trycket vilket leer till att den tryckstyrda ventilen öppnar.  

 

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1990/115etlda/cylinder-crankcase

 

Här ett exempel på hur vattenflödet kan se ut:

https://www.google.com/search?q=diagram+cooling+system+yamaha+115&rlz=1C1GCEU_svSE821SE822&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=5L_UGJoeBJSvLM%3A%2CI_8jnxc-yOjetM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQzQls7wuGSqzLijMxBghPFVH3MFQ&sa=X&ved=2ahUKEwjAoZ6z_-fhAhXawsQBHRy8B7kQ9QEwAHoECAYQBA&cshid=1556083892668497#imgrc=XtPBg2v-jpJ7PM:&vet=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9Hej!

Tack för tipsen.

Pratade med min lokala båtmek i veckan och han sa att det nog antagligen börjar bli igensatta kanaler.

Men att om den inte varnar för värmen så skulle han inte vara orolig.

Det kanske blir vinterns projekt att ta isär motorn då!

Men nu är båten i vattnet iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...