Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
capricon

Bensintank

Rekommendera Poster

Det brukar inte alltid sitta på gamla plåttankar. Är slangen inkopplad brukar de lufta sig själva...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten stannar motorn efter en stund? och har då tanken dragit ihop sig något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha mfl hade liknande tankar(denna ser ut som OMC) och de håller trycket utan slang och ventilerar med slang. Därför brukar det pysa rätt bra när man ansluter slangen...

 

Samma tanklock brukar finnas även med luftskruv, skulle tro att knoppen kommer av att de pressar plåten i samma form.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nim26:

Föresten stannar motorn efter en stund? och har då tanken dragit ihop sig något?

 

8 timmar sedan skrev Nim26:

Föresten stannar motorn efter en stund? och har då tanken dragit ihop sig något?

Nej den funkar,men blir onödigt tryck i tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rascal:

Troligen luftventil i tanklocket.

 

9 timmar sedan skrev Nim26:

kolla locket noga

Finns ingen luftskruv i tanklocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser två alternativ. 

Antingen är det den gamla sortens trycktank (som gör skäl för namnet) som man först bygger upp ett tryck i innan man startar motorn. Tror dessa motorer saknade bensinpump men de tryckte istället in luft i tanken som då blev trycksatt under körning. 

Eller så lättar du bara på locket lite när du ska köra. Inte svårare än att öppna en luftskruv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktankar i ordets verkliga betydelse har inte funnits sen slutet på 1950-talet. Trycket skapades i motorn och leddes ner i tanken genom en separat slang. Resultatet blev att bensinen pressades upp till förgasaren.

Att dagens bränsletankar kallas för "trycktankar" är lite märkligt eftersom dom ju är försedda med luftskruv för att inte implodera av suget från bränslepumpen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Trycktankar i ordets verkliga betydelse har inte funnits sen slutet på 1950-talet. Trycket skapades i motorn och leddes ner i tanken genom en separat slang. Resultatet blev att bensinen pressades upp till förgasaren.

Att dagens bränsletankar kallas för "trycktankar" är lite märkligt eftersom dom ju är försedda med luftskruv för att inte implodera av suget från bränslepumpen.

Vet. Tycker tanken påminner en del om en gammaldags trycktank. Osäker dock på om den ena anslutningen bara är en styrning eller om det är en tryckslang. 

Tanken ser iaf gammal ut!

Är det ingen trycktank föreslår jag mitt andra alternativ 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Vet. Tycker tanken påminner en del om en gammaldags trycktank. Osäker dock på om den ena anslutningen bara är en styrning eller om det är en tryckslang. 

Tanken ser iaf gammal ut!

Är det ingen trycktank föreslår jag mitt andra alternativ 😉

Det ena stiftet är fastlåsning av "slangkontakten" och det andra är bränsle överföringen. Stiften skiljer sig lite mellan olika motorfabrikat och ibland dessutom mellan årsmodeller.

Tror fortfarande att locket innehåller någon form av luftventil men den kanske har upphört att fungera. Gammalt gummi och modern bensin lirar inte ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mange249:

Yamaha mfl hade liknande tankar(denna ser ut som OMC) och de håller trycket utan slang och ventilerar med slang. Därför brukar det pysa rätt bra när man ansluter slangen...

 

Samma tanklock brukar finnas även med luftskruv, skulle tro att knoppen kommer av att de pressar plåten i samma form.

Håller med Mange249.
Jag har två likadana tankar själv (OMC), och någon luftskruv finns inte då den inte behövs.
Luft kommer in i tanken men inte ut.
Fungerar utmärkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-25 vid 05:17 skrev K_Haddock:

Håller med Mange249.
Jag har två likadana tankar själv (OMC), och någon luftskruv finns inte då den inte behövs.
Luft kommer in i tanken men inte ut.
Fungerar utmärkt.

Tack för alla svar. Nu har jag fixat dit en avluftning. 

39A876BC-3AD1-499A-8E6E-6A41F69E14B9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft flera lika dana tankär, och på de kunde man vrida locket ett kvarts varv, så sätt det fast ordentligt där ändå, men var inte tätt, utan avluftades på så sätt. Jag har dock aldrig gjort det, har fungerat utmärkt ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också för mig att man kan vrida locket till två olika lägen.

Den ena är helt gastätt och det andra är stängt men släpper in luft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...