Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
farn

Byta förfilter / vattenavskiljande filter

Rekommendera Poster

Hej, har en båt med utombordare som har ett vattenavskiljande förfilter som ska bytas. Fått problem med att motorn dör vid både tomgång, en gång vid >5000 rpm och sedan en del hackande gång. Tohatsu 75 hk 2004, MD75C2. Undrar lite över detta.

 

Filtret är ett Marine Pro 10 micron, mera hittar jag inte på burken. Ser ut som de vanliga filtren man skruvar med invändig gänga i ett svart filterfäste som har två hål för bränslet in och ut på vardera sida. Ser närmast ut som detta: https://www.marinaman.se/motor-tillbehor/filter/branslefilter/branslefilter-m-metallkopp-kompl  men mitt har ingen kopp under filtret.

 

Jag hittar ingen info om dimensioner/gänga på filtret för att kunna veta vilket av alla olika som finns överallt som just jag ska ha. Är alla med samma gänga? Bara köpa något standard och skruva dit? Eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast är att ta med filtret till valfri Seasea, Erlandsson eller dyl. Det finns ett par varianter, men de är standard så bör finnas på hyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar mange249. Filtret sitter svåråtkomligt och jag fick inte loss det senast - svårt att få till vridkraft med armen inknökt under aktersoffan - så jag hade hoppats på att kunna köpa med ett nytt innan jag åker ut till båten igen. Så här gick min e-jakt på filtret:

 

Jag googlade filtrets namn och hittade filtret - om bilden stämmer - på en estnisk sida (obs kan varken finska eller estniska) https://www.motokaubad.ee/sorteerimata/8235-marine-pro-fuel-filter-10-micron.html

Där står det "Tootja: Sea-X" och "Tootekood:121-8-07200-2B" Vilket jag får till "Tillverkare" och "Produktkod"

 

Produktkoden leder mig till https://www.dbc.se/af/branslefilter/76211-sea-x-branslefiltersats-10-micron.html vilket är en sida för återförsäljare. Hittar filtret på någon finsk sida. Tänker att det får bli långa mös

 

Och så googlar jag runt litegrann på artikelnumret från ovanstående webbsida och hamnar på Hjertmans webbshopp på ett annat filter, men råkar se att mitt filter också finns https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfilter/branslefilter-10-micron

 

Är ju inte helt säker, men det får bli besök till Hjertmans och hoppas på det bästa. Otrevligt när motorn tvärdör på sjön och hela familjen sitter i båten, särskilt när den måste ha någon minut innan den vill starta igen.

 

Annars börjar detta bli ett mönster, att jaga runt på nätet på detta lite slumpmässiga sätt efter grejer som man ska ha till båtar/motorer med >20 år på nacken. Pust.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag brukar skicka alla mina konstiga frågor till Martin Axelsson i strömstad,

office@axmarin.nu 

beställer det mesta av honom, det han inte har tar han hem och skickar alltid vid osäkerhet förljdfrågor och alternativ så det skall bli så rätt som möjligt,

köpte anoder maskeringstejp drev färg o vindrutetorkare!! tom samt filter osv.

Testa,

mvh Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du inget filter som passar så är det bara att byta ut både filtret och hållare:
https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordarfilter/branslefilter-med-hallare-10micron

 

Sen, vet du att det är just bränslefilter som orsakar dina motorproblem, eller är det det enklas att börja med att byta just bränslefiltret ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt det filtret direkt så vet du, det har tydligen suttit länge så,,,,

det var trångt skrev du, om du inte får plats med filteravdrag så kanske du kan dra in en skruvmejsel in i filtret så får du kanske lite bättre hävarm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nim26, tack för tipset. Strömstad är lite långt från Stockholm. Men det låter suveränt med någon som dem.

 

Filtret sitter inte trångt men svåråtkomligt. En filteravdragare kommer nog funka. Vill ogärna spetsa det, lär rinna ut en del soppa då. Tänker hälla upp innehållet och se om där är vatten/skräp.

 

jan af lisoe: håller med om att nästa steg skulle vara att byta hela kittet. Jag är inte säker på att det är filtret som är boven tyvärr, men någonstans måste man börja och jag börjar ogärna med att riva motorn... dock rimligt tänker jag, att det är något med bränslesystemet och det där filtret ser ut att ha suttit ett tag. Byter ut det och kollar soppan ini, sen får jag fråga om vad nästa steg kan vara om detta inte hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bor inte heller i strömstad utan i Göteborg, men det finns ju mail och post vilket har funkat kanon för mig,

jag tänker filter, ta även filtret inne på motorn såklart,  bränsle slang, bränslet, töm tanken rengör och nytt bränsle tex

Hoppas det löser sig för dig, 

Redigerad av Nim26
stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev farn:

Filtret sitter svåråtkomligt och jag fick inte loss det senast

Jag är lite undrande: Om du nu hittar ett nytt filter, hur tänker du montera det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär - nytt förfilter monterat och klart. Behövde en filteravdragare för att skruva loss det gamla, det satt skapligt hårt. Funkade ok med en universalöppnare från biltema. Fanns en del skräp i det gamla filtret: Hällde upp grumligt innehåll med skräp i som det såg ut att vara lite, alltså inte mycket, vatten i som skiktade sig efter en stund. Såg inte ut att vara något vatten i motorns bränslefilter heller. Hoppas ändå att åtgärderna avhjälper tjuvstopp.

 

Baxlaget - jag skruvade dit det med handkraft bara.

 

image.thumb.png.3667e371338682d1579e90e796740b19.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev farn:

Sådär - nytt förfilter monterat och klart. Behövde en filteravdragare för att skruva loss det gamla, det satt skapligt hårt. Funkade ok med en universalöppnare från biltema. Fanns en del skräp i det gamla filtret: Hällde upp grumligt innehåll med skräp i som det såg ut att vara lite, alltså inte mycket, vatten i som skiktade sig efter en stund. Såg inte ut att vara något vatten i motorns bränslefilter heller. Hoppas ändå att åtgärderna avhjälper tjuvstopp.

 

Baxlaget - jag skruvade dit det med handkraft bara.

 

image.thumb.png.3667e371338682d1579e90e796740b19.png

Smörjde du packningen med olja eller dyl innan du monterade? Annars brukar de ibland börja dra luft eller lukta bensin efter ett tag när packningen sätter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mange249:

Smörjde du packningen med olja eller dyl innan du monterade? Annars brukar de ibland börja dra luft eller lukta bensin efter ett tag när packningen sätter sig. 

ja, känner till det. dock sett film på youtube där någon amerikansk båtmeck tyckte det var onödigt att göra annat än att gnida lite bensin på packningen till förfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra för dig men hur har motorn gått efter detta?

 

Bensin torkar ut gummit lite motorolja är bättre för gummit och kanske något lättare att få loss nästa gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Nim26:

Kul att det gick bra för dig men hur har motorn gått efter detta?

 

Bensin torkar ut gummit lite motorolja är bättre för gummit och kanske något lättare att få loss nästa gång

Bara kört två vändor à 15 min men ännu inget problem.

 

Passade också på att byta o-ringen till locket till bränsletanken, den visade sig vara väldigt fnöskig och föll i princip isär. Men å andra sidan fanns ju inte så mkt vatten i förfiltret och inget i motorns bränslefilter, så just det gjorde nog inte mycket för att lösa ev problem.

 

Jag ska nog byta bränsleslangar så småningom också, ffa den som går från förfilter ut till motorn då den ser rätt risig ut. Men är inte så sugen på att byta den som går från bränsletanken i fören till förfiltret i aktern, den löper inuti ett pem-rör under durken. Åtgärderna konkurrerar om tid med 1000 andra saker så det beror på om problemet återkommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...