Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikLtz

Läckande limpa på Mercruiser - täta?

Rekommendera Poster

Har en Uttern D55 med Mercruiser 3.0L inombordare men sedan en "inte optimal" vinterförvaring för några år sedan läcker limpan och finns en synlig spricka i den breda utsidan. Som jag förstår det är det kylvatten runt avgasröret som sipprar ut i sprickan, inte mycket utan kanske en liter på en timmes körning som snällt droppar ner i botten på skrovet där det enkelt länspumpas. Inte stört mig ett dugg, men ordentliga bekannta blir "störda" på mig, "det där måste Du fixa", "båten är ju trasig", "så kan Du ju inte ha det" - men har ju kunnat köra så flera år nu, så?

Användningsområdet är mest vattenskidor i insjö och kortare turer, men gick en sväng till Gotland vilket man väl inte borde i så liten båt (enligt samma ordentliga bekannta iallafall 😮 ).

Alternativ:

+ En ny limpa (eller heter det grenrör / manifold på riktigt?) kostar 5-8 tkr, plus en massa arbete. Verkar onödigt dyrt.

+ Skulle kylarcement av bättre kvalite minska sipprandet - om man häller det vardå...? Inser inte riktigt om grenröret kyls av kylarvatten eller separat vatten från sjön, men har inte behövt fylla på kylarvatten stup i kvarten så...?

+ Traila förbi båten till "världens bästa svetsare" för en svetsfog längs sprickan - i gjutet gods...?!?

+ Eller så kör jag vidare så länge det går...

Tacksam för kloka icke alltför alarmistiska råd 🙂

utternd55hemma.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kylarcement fungerar bara i ett slutet system.

I bästa fall.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland tätar fina sprickor sig själv med tiden, då små rostpartiklar går in i sprickan och fastnar. Annars skulle man ju kunna prova att köra med kylartätning, när båten står på land. Då får man låta vattnet cirkulera i sjövattensystemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om plats finnes, så kräng över en grov kylarslang och några rejäla slangklämmor.

Himpa dimpa lagning. Eller gör som Karlsson på taket, kör så länge skiten håller.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan demontera limpan på ett enkelt sätt skulle jag nog ta den till en svetsare. Efter demontering får du dessutom möjlighet att inspektera skadan närmare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag 1: ta med limpan till en svetsare

2. När kylarslangar på bilar sprack förr brukade vi linda om isoleringsband, sånt där som luktade tjära, smälte ihop och blev tätt, blev i praktiken permanent lagning.

3. Gun-gum för att reparera avgassystem är en förträfflig och billig produkt, men temperaturen kanske inte räcker till för att härda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev trewq:

3. Gun-gum för att reparera avgassystem är en förträfflig och billig produkt, men temperaturen kanske inte räcker till för att härda.

Bra idé. Temperaturen kan man ju fixa med en gasolbrännare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Baxlaget:

Bra idé. Temperaturen kan man ju fixa med en gasolbrännare

Öppen låga i motorrummet, njäe.....Värmepistol kan nog vara ett lite bättre alternativ Gäller fårstås inte om limpan är bortmonterad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske föreslog onödigt krångliga åtgärder? Det kanske skulle funka att bara spackla över sprickan med epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr fanns en metod där man borrade och gängade i sprickan.

Därefter drog man i skruv. Och fick det därmed tätt.

Googla för att ta reda på vad den metoden heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemisk metall. Fungerar bättre än du tror, enkelt samt att det går att slipa bort. Värt ett försök. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många mer eller mindre jobbiga förslag i inläggen - men kemisk metall låter ju enkelt! Googlade egentligen "svetsa gjutjärn" så föreslog hjälpsamma Google köplänkar för kemisk metall från Plastic Padding... tror faktiskt jag provar det som en enkel insats! 🙂 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Gelis:

Öppen låga i motorrummet, njäe.....

Nej inte kan man ha en öppen låga i motorrummet om bränsleanslutningarna läcker och droppar. Det så klart. Visste inte det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ErikLtz:

Många mer eller mindre jobbiga förslag i inläggen - men kemisk metall låter ju enkelt! Googlade egentligen "svetsa gjutjärn" så föreslog hjälpsamma Google köplänkar för kemisk metall från Plastic Padding... tror faktiskt jag provar det som en enkel insats! 🙂 🙂

 

Linda sedan hårt med Gorilla tape, skall tåla skapligt hög temperatur.

Då kan nog detta klara sig ett tag. Det håller nog kvar den kemiska metallen.

Om den skulle vilja lossna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många förslag om att linda något runt eller t.o.m. dra över en slang... Det går inte  på den limpan. Det är en enda stor järnklump där ena långsidan sitter mot topplocket längs hela sin längd. Andra långsidan verkar vara där sprickan finns och ovanpå det hela sitter förgasaren. (Om det är en förgasarmotor.) 

 

Jag röstar för att ta loss limpan och svetsa om den är i ok skick i övrigt. Annars byta till en ny. Värm i ugn före svetsning.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Eld-:

Många förslag om att linda något runt eller t.o.m. dra över en slang... Det går inte  på den limpan. Det är en enda stor järnklump där ena långsidan sitter mot topplocket längs hela sin längd. Andra långsidan verkar vara där sprickan finns och ovanpå det hela sitter förgasaren. (Om det är en förgasarmotor.) 

 

Jag röstar för att ta loss limpan och svetsa om den är i ok skick i övrigt. Annars byta till en ny. Värm i ugn före svetsning.

Är inte det jobbigaste att ta loss och återmontera limpan ? Har man gjort det så kan man väl lika gärna unna sig en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Är inte det jobbigaste att ta loss och återmontera limpan ? Har man gjort det så kan man väl lika gärna unna sig en ny.

Jovisst, särskilt när det är en liten trailerbar båt och öppnar man luckan kommer man hyggligt åt att svetsa på plats - om man nu måste det för en i sammanhanget så "liten" störande effekt som droppande vatten.

Avser som steg I göra ett enkelt försök: slipa bort lite färg, rengöra med aceton och kladda på kemisk metall så får jag se om det droppar mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sista försök. Borra,gänga och  skruva på en plåt över sprickan.

Med lite godsaker under, så att du får press på plåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Är inte det jobbigaste att ta loss och återmontera limpan ? Har man gjort det så kan man väl lika gärna unna sig en ny.

Jag har demonterat och återmonterat limpan på min egen båt för inspektion. Det krävdes några nya packningar men det var inte särskilt ansträngande eller tidskrävande. Typ 10-15 skruvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slippa lite, torka rent, sen kemisk metall sen lite färg på det så dina ordentliga bekanta inte stör sig ;)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Jag har demonterat och återmonterat limpan på min egen båt för inspektion. Det krävdes några nya packningar men det var inte särskilt ansträngande eller tidskrävande. Typ 10-15 skruvar. 

Vilken Mercruiser modell har du ? Jag har nämligen 3.0 från 2006 i Östersjön och skulle behöva kolla limpans skick. Dessutom påstås den vara rätt så tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev joelfrodin:

Slippa lite, torka rent, sen kemisk metall sen lite färg på det så dina ordentliga bekanta inte stör sig ;)

Mina bekanta brukar inte kolla in i motorn under körning 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Mina bekanta brukar inte kolla in i motorn under körning 😎

Har ju den andra lilla deffekten oxo: ibland glappar startrelät, tändnyckeln tar lixom inte, så ett snabbt lyft på motorluckan, platttång mellan de frilagda polerna på relät och med några skakningar hoppar motorn igång. Och då syns limpans sida 👮‍♂️ 👮‍♂️
Tänkt länge att fixa nytt relä också, men tången funkar när det behövs så "inte blivit akut" ännu 🙂
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reparera innan sjösättning och innan det blir akut.

Efter det att båten gått i sjön, så brukar inget bli gjort.

När det väl pajar helt, är det den dagen  som du skulle haft mest glädje av båten.

Men som då brinner inne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Reparera innan sjösättning och innan det blir akut.

Efter det att båten gått i sjön, så brukar inget bli gjort.

När det väl pajar helt, är det den dagen  som du skulle haft mest glädje av båten.

Men som då brinner inne.

Nu ligger båten redan isjön (bilden är på båten vid hemmabryggan från i förrgår) , å andra sidan enkel att traila iväg om det behövs, men jag testar slipa+acetona+kemmetall så märker jag ju om det minskar droppandet eller inte. Spricker limpan helt (!?!) senare får jag hantera det då men är ju knappast högtryck på vattnet som skvalar förbi där inne... 😮

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Vilken Mercruiser modell har du ? Jag har nämligen 3.0 från 2006 i Östersjön och skulle behöva kolla limpans skick. Dessutom påstås den vara rätt så tung.

140 1975. Praktiskt taget samma motor som du. Visst är den tung men inte tyngre än att en vuxen man lätt bär den. Den väger betydligt mindre än drevet. Ta bort förgasaren och övriga anslutningar. Sedan ska du ha stöd under när du lossar de två sista skruvarna eller en hjälpreda som håller i. Den blir lite lättare om man har möjlighet att ta bort knät först men det kunde inte jag.

 

Jag rekommenderar momentnyckel vid återmontering. Det ska vara ganska lågt moment och det är väldigt lätt att dra för hårt och för ojämnt utan momentnyckel. Då förstör man den ganska ömtåliga packningen och får läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...