Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Makro

Söker tidigare ägare till Fjord Dolphin 900 -87

Rekommendera Poster

Jag söker tidigare ägare till vår Fjord Dolphin 900 från -87 mest för skojs skull men även för att få reda på vem som byggt om och förlängt badbryggan.

Vi köpte den i Fjällbacka och det jag känner till är att den innan dess låg i Göteborgstrakten och har någon gång hetat "Sea Star" från Braunschweig som är en stad i Tyskland där det på sin höjd finns kanaler. Man kan se namn och ort i gelcoaten på akterspegeln.

En nyckelring från en marina norr om Alicante i Spanien följde också med, kan tysken möjligen haft båten där?

Men bilden på båten kanske säger mer även om den förutom den förlängda badbryggan mest ser ut som en Fjord 900 gör.

Den har två stycken Penta AD31 motorer  också de från 1987 med 290 DP drev som verkar ha hängt med sen båten var ny men det är bara en gissning.

Det är ju ett riktigt långskott det här men jag är tacksam om någon har info att dela med sig av20180908_131637-1.thumb.jpg.f08436ef54964e2048fe36ce723099ce.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1987, då fanns det väl ingen CE märkning... men Fjord hade väl serie- eller skrovnummer!? frågan är väl bara var någonstans det är instansat, eller ingjutet.

Och om du finner sådant nummer borde väl Fjords försäljningsavdelning kunna upplysa dig om vart båten levererades när den var ny. Med den uppgiften på hand, kanske du kan ta ytterligare elementär hjälp av den litteräre hyresgästen på 221B Baker Street i London...🚤

Likaså kanske motornummer och drevnummer kan ge likartade ledtrådar.

 

Om det medföljde någon plotter eller navigator kan ju gamla sparade waypointar och rutter ge en del arkeologisk information.

 

Att googla på förra egennamnet kanske ger för många träffar, måhända du finner någonting och du lägger till förra hemmaorten, Braunschweig? jag fann bara ett örlogsfartyg av Braunschweig-klassen och bilder på diverse sjöstjärnor samt stjärnmärkta restauranger och hotell i Braunschweig, iofs inte illa, men kan väl klassas som "bifångst".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo serienummer finns, 7033 87 står det på en plåt men just nu verkar man inte komma åt Fjords hemsida som går via Hanse Group som verkar äga Fjord nu för tiden.

Sen är ju frågan om de tar sig tid att rota i sånt om det ens finns kvar, jag vill minnas att jag läste att mycket gammal dokumentation finns i något arkiv i södra Norge, minns inte namnet just nu.

Men självklart ska det kollas upp.

Och hittills har jag inte fått några bra träffar på Sea star och Braunschweig heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att lägga ut bild på din båt på www.fjordboatclub.se ?

 

//TMC

 

 

Redigerad av TMC
(Ser nu att du är lite aktiv på klubbens forum så jag förstår att du redan försökt där.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag har fiskat lite där med men inte startat någon ny tråd i Fjordforumet iofs.

Det kan ju vara värt ett försök, vi har även fått reda på att näst senaste ägaren hette Ronny och bodde i Göteborgstrakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När vi köpte vår 900:a informerade besiktningsmannen att man bör stämma av historiken med de tre/fyra senaste ägarna för att få bekräftat att inga skulder eller problem med godtrosförvärv figurerade. Det var inte det lättaste men den siste vi behövde kolla upp hittade vi genom att ringa till en rad försäkringsbolag och be dem söka på skrovnumret. Lite detektiv kan man behöva vara. Om sedan besiktningsmannen hade fog kan jag inte svara på men vi fick väldigt mycket historik om vår båt den vägen. 

 

//TMC

Redigerad av TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med försäkringsbolaget!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lämnar inte försäkringsbolagen längre ut  information om varken ägare eller skadehistorik.

Skadehistoriken måste man be att varje tidigare ägare själv begär ut enligt info som jag fått från flera olika försäkringsbolag.

Du kanske fick dina uppgifter innan GDPR?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-30 vid 14:58 skrev Makro:

Tyvärr lämnar inte försäkringsbolagen längre ut  information om varken ägare eller skadehistorik.

Skadehistoriken måste man be att varje tidigare ägare själv begär ut enligt info som jag fått från flera olika försäkringsbolag.

Du kanske fick dina uppgifter innan GDPR?

 

Stämmer, vi både köpte och sålde vår 900:a före GDPR... men intressant hur man skall få historik och undvika godtro numera om så är läget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...