Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hyttmattan

Lite lukt inne i båten

Rekommendera Poster

Hej gott folk,

 

tvättade bort en fulfläck från mattan inne i båten med en våtdamsugare som man använder vatten och två olika medel i.

jag har varit noga med att damsuga upp vattnet och även kört många dagar med en kupevärmare under dagarna.direkt efter tvätten, nu en månad senare så tycker jag mig känna en odör som liknar pisslukt av nåt slag. Vet ej vad det är ? Och vill gärna veta hur jag bli av med den? Jag är ny ägare till båten och har inte ens sjösatt båten.

 

mvh

Emilio 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att urinlukten kommer från mattan?

Om båten har en toalett är det ju annars lätt att misstänka att lukten kommer därifrån, eller från läckande avloppsslang som förorenat mattan. Kan även då vara septiktankslukt (om sådan tank finns) som letar sig mot durken där mattan ligger.

Eller kan det vara någon restlukt från de olika tvättmedlen?

Om mattan tål maskintvätt så tycker jag du tar ut den och låter den åka pariserhjul i ett skonsamt program i tvättmaskinen, om den får plats där, eller i alla fall tvättas med mattvätten på nytt med kanske bara såpa och sedan hängs ut på tork och luftning. För det är väl inte så illa att mattan är fastlimmad på durken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

mattan är fastlimmad inne i kabingolv.och toaletten är tömd o vinterkonserverad , så där kommer inget ifrån, dessutom så har lukten bara uppkommit de senaste dagarna.

 

tacksam för svar och hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen kan man få om man tvätta bilklädsel och då är det oftast att man lyft upp mer smuts som man inte orkat suga upp i tvätten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och vad gör man nu i efterhand om dr är så? Att smutsen har inte blivit uppsugen ordentligt av våtda sugaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ett varv till. Kolla att det blir torrare dvs. att sugen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du att lukten kommer ifrån fläcken?

sköljde du med mycket vatten när du tvättade? 

Ligger det smutsigt vatten som torkar in under så luktar det surt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har genomskinliga munstycke på min klädseltvätt då ser man när den suger rent vatten och det kan ta en stund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till en bilrekond och hyr en ozongenerator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska tvätta mattan igen för jag fick aldrig vattnet att bli helt ren när den sögs upp, för vattnet som hamnade i behållaren var mörkgrå nästintill svart.

jag testar igen imorgon. Hur länge ska jag torka den efteråt för att vara säker på att det inte ligger vatten under?

mkt tacksam för alla era svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid det tar för att torkar beror ju på mycket runtom kan man ventilera så går det snabbt. när jag jobbade med bilvård så satte man in avfuktare när man tvättat  delar av en inredning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alla textilier legat i båten under vintern? isåfall ta ut allt sånt, dammsug o skura torka o vädra,

är lukten borta efter en vecka så vet du att din båt är ren och ok, luktar det ändå så vet du att det är båten och inte matta/dynor och då får du kika på toa ink slangar osv,

något mer som kan lukta ganska mycket är fuktig papp/kartong om det kan ligga gömt nerigenom

Lycka Till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att få bort lukter i båten så finns det inget som är så effektivt som ozon. Jag har en liten generator som går 15min/dygn, mest för att hålla mögel borta.

Alla textilier mm är kvar. Det luktar alltid fräscht.

Det är helt oslagbart.

Alla bilrekondare kör så idag, därför kan det vara ide att prata med någon sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hört mycket om dom, var köper man en sådan och vad kostar dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

När det gäller att få bort lukter i båten så finns det inget som är så effektivt som ozon. Jag har en liten generator som går 15min/dygn, mest för att hålla mögel borta.

Alla textilier mm är kvar. Det luktar alltid fräscht.

Det är helt oslagbart.

Alla bilrekondare kör så idag, därför kan det vara ide att prata med någon sådan.

Vilken är det du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Jonisator i två olika storlekar att köpa på Kjell & Co  som gör jobbet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Promod:

Finns Jonisator i två olika storlekar att köpa på Kjell & Co  som gör jobbet.

Det var ju överkomligt.
Dock tycker jag att TS har en bra inställning, nämligen att försöka få bort allting som inte ska vara i mattan. Det måste vara prio ett. Om det sedan inte fungerar och det fortfarande luktar så får man gå på plan B(hemac). Tack för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dett Kjelle kallar jonisator är egentligen en ozongenerator. Min generator kommer från eBy och ger 400mg ozon per timma. Uträknat i förhållande till förra båten volym (27fot) så ska det räcka för att effektivt döda allt mögel om man kör 15min per dygn om det funkar vet jag egentligen inte för något mögel har jag inte sett men det luktar mycket bättre.

 

Innan.alla dystergökar vaknar så ska man säga att andas in ozon i mängd inte är nyttigt och vissa material typ skummgummi kan förstöras. De mängder jag kör in och att jag aldrig är ombord när generatorn är helt ofarligt. Ozonet bryts ner på en halvtimma.

Kjells generator är ganska liten, den ger nog inte tillräckligt för att döda mögelsporer men den kan säkert ta bort lukt.

Ska köpa och testa en vid tillfälle.

Någon som testat?

 

En sak med ozon, man tror inte riktigt på det förrän man test själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte en jonisator från Kjelle i källaren för någon månad sen. Luktar klart bättre där nu men det kan vara för att det varit extremt torrt ett tag nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-24 vid 16:40 skrev bhemac:

Kjells generator är ganska liten, den ger nog inte tillräckligt för att döda mögelsporer men den kan säkert ta bort lukt.

Ska köpa och testa en vid tillfälle.

Någon som testat?

 

Jag har testat den större modellen Jonisator och provat både i bil, båt och hem. I första hand för att ta bort lukter, har inte haft något synligt mögel i båten vad jag vet. Men jag har varit nöjd med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Promod:

Men jag har varit nöjd med resultatet.

Kul, 300 spänn är det nog värt.

Jag hade flera båtar runt mig som drabbades av mögel så jag satsade rejält. Men även lite ozon gör säkert livet lite svårare för mögelsporerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om resultatet av en ozongenerator. Det blir ett gott resultat i några timmar, sedan kommer gamla dofter tillbaka igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev -PLM-:

Det blir ett gott resultat i några timmar, sedan kommer gamla dofter tillbaka igen.

Då får du köra igen och igen tills de luktande ämnena brutits ned.

Hade en jacka som hångt många år i källaren och mycket riktigt luktade källare. Så jag köpte en malgarderob, hängde in jackan och körde ozongeneratorn. Körde en stund varje dag och efter ett antal så var lukten borta och kom inte tillbaka.

Alternativet är att köra på ganska kraftigt med ozon men då finns det också risker.

Den senare metoden är vad bilrekondarna använder, går ju bra, det är ju inte deras bilar ;)

Det jag kört i båten, 15min/dygn året runt håller definitivt borta alla lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en gammal Land Rover hade det hänt både det ena och det andra på mattorna i lastutrymmet, elimination efter överförfriskade personer, efter pinkenödiga jakthundar, en del utspillt öl och utspillt blod under många år, förre ägaren var jägare... Jag ägde aldrig detta fordon men disponerade det fritt.

Mattan skulle slängas ut och bytas ut mot durkplåt.

Men så hände det en olycka på vägen hem från ICA, jag fick tvärnita och en flaska med vanlig hushållsättika gick i durken och slogs sönder.

Brydde mig inte så mycket mer än att ta bort glasplittret, men upptäckte redan dagen därpå att mattan inte luktade riktigt lika mycket skunk som innan... så den mattan fick ligga kvar så länge jag behöll det fordonet. Ja det var ju ett brittiskt originaltillbehör...

Ja den där mattan fick ju sig innan försäljningen av bilen en omgång med högtryckstvätten, och det tålde den. Det är hög kvalitét på Rovers mattor tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tallrik skivad gurka eller en skål ättika var förr en klassisk metod

för att få bättre doft i en bil inför försäljning. Ställ in och låt stå något dygn.

Funkar säkert på båtar också. Vet ej hur länge det varar eller om det är bestående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-23 vid 16:10 skrev sventable:

Detta fenomen kan man få om man tvätta bilklädsel och då är det oftast att man lyft upp mer smuts som man inte orkat suga upp i tvätten..

jag säger detsamma..det första jag tänkte på var gammal bilklädseltvätt.

kan kanske vara limmet under som luktar?

det låter som det är dags för byte om inte ättikametoden fungerar..

eller tvätta om med en blandning av ättika som kan döda lukten.

eller spreja en blandning av vatten och ättika på mattan +en tallrik ättika stående ett par dagar.

jag är inte så förtjust i ozonmaskin pga det jag läst om hur tyg och skumgummi vittrar eller torkar ut.

och det där limmet under mattan är kanske inte så nyttigt längre om det löst upp sig och det är orsaken till lukten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika är användbart och kan användas till mycket. Men inte på långa vägar lika effektivt som ozon. Ozonet gör att det som luktar oxiderar sönder. När man luktsanerar såväl bilar som hus så används alltid ozon idag, inte ättika.

Ozon kan bryta ner skumgummi mm men det krävs höga koncentration, långt mer än vad en generator från Kjell & Co kan ge. Min betydligt kraftigare generator hade slangen liggande på en dyna. Där försvann färgen men i övrigt har jag inte haft några som helst problem och inte hört någon annan som haft det heller. Däremot vet jag många som fått en betydligt bättre miljö i sina båtar.

 

Återigen, åk till en bilrekonditionerare och prata med denne. Vad jag hört så har de varit väldigt intresserade, för de är detta en enorm marknad på sikt.

 

Köper man en liten generator och är orolig så kan man ju testa någon gammal kudde i ett litet slutet rum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev oyster:

Kan tipsa om den här https://www.expondo.se/ulsonix-ozongenerator-7000-mg-h-98-w-10050051 . Köpte den för kunna använda i både bil, hem och båt. Har program för att cykla ozongenerering så att det inte blir för kraftig koncentration.

Oj, den var seriös. Du har säkert koll men för andra kan en varning vara på plats. Den kan ge väldigt mycket ozon så man får vara försiktig när man kranar på annars kan man bli utan dynor och slangar i båten.Det här är en proffsmaskin.

 

En generator för 300kr från Kjelle är ofarlig. Annars skulle de inte sälja den. Om den skulle bryta ner skummgummidynor mm så så skulle det bli dyrt för Kjell&Co. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon eller jonisering tar bort lukt, men om du har något som ligger och gror så kommer lukten tillbaka. 

 

Kör med din våtdamsugare igen, när du är färdig, ställ in en luftavfuktare som suger upp all vätska - så är du hemma, då+ torkar du upp det som evt kan ligga och lukta och lukten bör försvinna. 

 

Jag tvättade bilen invändigt med våtdamsugare - det kändes hyfsat torrt, in med luftavfuktaren som fick gå 8 timmar, den var full med vatten och bilen torr och välluktande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...