Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
McFarny

Nybörjare på Lowrance

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har köpt en båt där det följde med en plotter, Lowrance Elite - 5 HDI. Dock saknades sjökortet så jag har köpt Navionics small. 

 

Känner mig lite dum i huvudet, men jag får inte upp något sjökort på skärmen. Min position markeras med en pil på gul bakgrund (som om jag befann mig långt upp på landbacken) . Den verkar registrera djup, fart och kurs m.m.  Jag har använt andra plotters i andra båtar, men aldrig haft detta problem. Måste plotterns programvara uppdateras? (Den känns ganska ny). Behöver den någon givare installerad i båten? Jag har ju en ingång "Sonar" och en "Power" och båda är anslutna. 

Tacksam för tips!

 

 

Redigerad av McFarny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är Li?

 

Har du köpt rätt sjökort i förhållande till var båten är? Gå in på Lowrances hemsida och se om det finns nyare firmware så kan du ju uppdatera plottern i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kane,

Tack för ditt svar!

Postade av misstag innan jag hunnit skriva klart rubriken, därav "Li" 😉

Jo, det är rätt sjökort (5G601S2).

Hur gör jag uppdatering av plottern - lägger jag över nyare firmware från datorn till ett  ett separat SD-kort som jag stoppar i plottern?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Om du googlar på "Update Lowrance Elite 5 HDI" så kommer du få massa text och videoklipp om hur du uppdaterer. I plotterns meny för inställningar kan du se vilken programversion du har och på Lowrance hemsida kan du hämta senaste filerna för din enhet. Programversion kan även visas vid uppstart. 

Dock så kan det vara så att det tar en kvart för plottern första gången den startar upp att fastställa sin position. Se till att den har fritt ovanför så ska den nog hoppa igång. Gå även in i inställningar och se till att ditt sjökort (Navionics) är valt som standard. 

 

Mkt info finns också i manualen. Den är bra att läsa på för om plottern krånglar är det murphys lag som gäller och du är troligen långt ifrån land och vädret ställer till det. 

 

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Frankerat:

Om du googlar på "Update Lowrance Elite 5 HDI" så kommer du få massa text och videoklipp om hur du uppdaterer. I plotterns meny för inställningar kan du se vilken programversion du har och på Lowrance hemsida kan du hämta senaste filerna för din enhet. Programversion kan även visas vid uppstart. 

Dock så kan det vara så att det tar en kvart för plottern första gången den startar upp att fastställa sin position. Se till att den har fritt ovanför så ska den nog hoppa igång. Gå även in i inställningar och se till att ditt sjökort (Navionics) är valt som standard. 

 

Mkt info finns också i manualen. Den är bra att läsa på för om plottern krånglar är det murphys lag som gäller och du är troligen långt ifrån land och vädret ställer till det. 

 

Lycka till! 

Eller ovetandes nära land, dolt av 2dm vatten;)

 

Kan inte Lowrance nåt vidare än(fick också med en till båten), men på Garmin kan man ibland behöva göra någon form av omstart/reset för att den ska läsa om kortet ordentligt. Min 720s behövde det för att se detaljer när jag bytte plats 30nm inom samma kort... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 timmar sedan skrev Mange249:

Eller ovetandes nära land, dolt av 2dm vatten;)

 

Kan inte Lowrance nåt vidare än(fick också med en till båten), men på Garmin kan man ibland behöva göra någon form av omstart/reset för att den ska läsa om kortet ordentligt. Min 720s behövde det för att se detaljer när jag bytte plats 30nm inom samma kort... 

Skulle kanske valt skriva hemmavatten istället för land :) 

 

Har också varit med om att det tagit lite tid för en plotter att hitta rätt första gången den startas upp eller om den flyttats avslagen långt ifrån "normala" startplatsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Frankerat:

Skulle kanske valt skriva hemmavatten istället för land :) 

 

Har också varit med om att det tagit lite tid för en plotter att hitta rätt första gången den startas upp eller om den flyttats avslagen långt ifrån "normala" startplatsen. 

Var besviken när jag kom hem med nya båten och min 720 visade lika detaljerat som gula sidornas papperskarta:( Förövrigt var jag mycket nöjd med den plottern och hoppas på att min Lowrance efter lite omstart kan börja visa detaljer den med... Som det är nu ser allt nära land bara ut som 0-5m.

 

Nån som har erfarenhet av Lowrance HDS 8m Gen2?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det genom att försöka uppdatera programvaran i plottern innan du fått alla grundfunktioner fungerande med ditt nya sjökort.

Din plotter fungerade innan får man antaga. Vad säger säljaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maila Lowrance, de hjälper dig. Antagligen kommer de säga att du ska uppdatera till senaste programvaran, man kan ändrat i kartmaterialet som kräver senaste programvaran.

All support brukar börja med frågan om du har senaste programvaran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glöm inte att starta om också ... :)

 

Det är något annat fel om inte sjökortet syns på skärmen.
Hade jag bara din plotter framför mig skulle den antingen fungera direkt eller så skulle jag tala om vad som är fel

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att de tidiga elit plottrarna inte klarade SD minne utan bara mmc kort, annars går det att välja kartdata i menyn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...