Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Förbättrad ventilation förpik

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra sommaren var fantastisk men nätterna i förpiken i vår Maxi 77 hade kunnat vara svalare. Det var olidligt. 

 

Funderar på att ta upp ett hål till ankarboxen och sätta en fläkt. Nackdelen är att det sprutar upp sjövatten i ankarboxen vid gång i lite vågor. Finns nån bra ventil man kan sätta som löser det? Lite tråkigt behöva krypa fram och stänga varje gång så helst ska det inte kräva någon öppning/stängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I förra båten satt det en däcksventil i ankarboxen, en sådan där man kan skruva igen. I Skottet mot förpiken satte jag en datorfläkt med en kåpa av plywood som ljuddämpare. Fungerade utmärkt när jag skulle "luta" mig efter maten. Vid något enstaka tillfälle fick man fälla undan fläkten, sticka in handen och skruva igen ventilen pga hög sjö. Men jag är inte säker på att det behövdes.

I nuvarande båt sitter det en ventil typ "Dorade" oftast med öppningen akteröver. Jag har inte upplevt att det kommit in vatten men däremot så trycker den inte in luft när man ligger för ankar om man inte "brassar" den åt rätt håll.

Min fundering är att sätta i en riktig Dorade eller "Jerry" med vattenlås. De brukar inte släppa in vatten.

Fläkten är 120mm. Glöm inte myggnät.

 

 

IMG_0206.png

Ventilator Jerry.jpg

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo förra årets högtryck var mäktigt med lite väl hög temperatur inne i båten. Om det återkommer samma värmebölja och om det inte regnar samtidigt kan en "4-way wind scoop" till förluckan ge välkommen ventilation. Annars är datorfläktar bra att ta till om man vill få lite luftomsättning. Men det är nog inte så bra att ta upp ett hål till ankarboxen eftersom vid hård kryss kan ankarboxen i sämsta fall fyllas med vatten och därmed även leta sig in i båten.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Men det är nog inte så bra att ta upp ett hål till ankarboxen eftersom vid hård kryss kan ankarboxen i sämsta fall fyllas med vatten och därmed även leta sig in i båten.

Lite beroende på båt. Men jag har inte upplevt det problemet men min "ljuddämpare" släpper inte in vatten i förpiken förrän ankarboxen är fylld till 5 cm under däck. Man kan också sätta en "inspektionsluca" för fläkthålet.

 

En ventilationsstrut fungerar mycket bra men ger oftast ingen ventilation i förpiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en solcellsdriven ventilator på fördäck?

Finns med låg profil, översköljningsbar och den jag satte in har ett batteri så att den även kan gå när det blir mörkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för input så långt. Jag har själv sett

hur det skjuter upp ur avrinningshålet när båten landar i vågorna. Men det är möjligt att jag sätter dit något stängbart.

 

Det andra spåret jag funderar på är att istället få in luften från salongen. Där brukar vara väldigt mycket bättre luft. En ventilationskanal från under durken till taket längst fram i förpiken (+fläkt) skulle få bra cirkulation på luften. Att kombinera med forcerad tilluft och/eller frånluft. Det är inte heller helt lätt eftersom skrovet är så flackt där och det är svårt att komma intill under durken. 

 

Hade en pc-fläkt i öppningen mellan salong och förpik i somras - det funkade lite, men inte tillräckligt alls.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ventilator på fördäck vilken tål överspolning och med en datorfläkt på insidan borde väl ge en bra ventilation.

Är Lewmar Mini Vent tät även vid överspolning eller måste den stängas först?

Eller är det ventilatorn Air-only som man ska ha för att det inte ska komma in vatten eller behöver även denna stängas för att inte vatten ska komma in eller fixar bollarna tätningen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske får tänka om. Det tar av någon anledning emot att göra hål i båten. Även att sätta skrot på fördäck. Jag tycker man behöver det där utrymmet för att sitt på knä när man tar ner förseglet, har inte rulle. Men det var ju väldigt käcka små ventiler det där! Jag får kanske tänka om som sagt. Har varit helt inne på att cirkulera luften från salongen med den där ventilationskanalen tills jag nu började tänka i andra banor :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla "låga" ventilatorer är bäst på att dra ut luft pga den turbulens som bildas av vinden. Så även tex Electrolux, Tannoy mfl. De är ganska bra på det.

Jag upplevde en klar förbättring av ventilationen när jag gick över till att trycka in luft. Solcellsventilatorer fungerar bra framförallt när båten ligger oavnvänd men de har för liten effekt för att göra effekt när det är varmt, då vill man ha ett större flöde som blåser i ansiktet och gärna överkroppen om man svettas.

De enda ventilatorer som fungerar bra för att trycka in luft är Dorade (el likn). På förra båten hade jag två strax framför masten med egentillverkade doradeboxar. Mycket bra ventilation men inget som blåste mig i nyllet.

Tittar man på kontinenten så har båtarna ett flertal öppningsbara luckor och Dorade.

 

Ventil, Doradebox.png

Ventil, Bianca.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dorade-ventiler är effektiva men på en fördäckslucka eller fördäck är de en rejäl snubblingsrisk samt även många gånger ivägen för fockskotet.

De lägre platta och förhoppningsvis vattentäta ventilatorerna drar som sagt ut luften jämfört med Dorade som trycker in luft i båten.

Men när båten är förtöjd och det knappt blåser så borde en datorfläkt ge ett bra luftflöde och i så fall kan den väl trycka in luft i den platta ventilatorn.

Komplettera med väggmonterade datorfläktar i förpik och salonger så att luften får rotera så känns det svalare.

Öppna luckor nattetid med myggnät gör det även behagligare ombord.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Vad sägs om att öppna ruffluckan och hänga över ett myggnät..?

Visst fungerar det men man får ingen förbättrad ventilation i förpiken.

Alternativet är att sova i salongen, där blir det ganska bra.

Ett ännu trevligre alternativ är förstås ett "Luftkonditioneringsaggregat"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Visst fungerar det men man får ingen förbättrad ventilation i förpiken.

Alternativet är att sova i salongen, där blir det ganska bra.

Ett ännu trevligre alternativ är förstås ett "Luftkonditioneringsaggregat"

OK, trodde ruffluckan satt i förpiken som den gör på min båt (och många andra), men den kanske sitter annorlunda på Maxi 77 såklart. Eller - är det bara en för enkel lösning med för få prylar 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pillet är underhållning helt klart, men:

 

När du öppnar luckan så kommer det in annat än luft: ljud och sol. När jag ska sova vill jag ha varken bryggprat och stoj eller sol. Om jag kan välja. Vi har dessutom en liten kotte med oss och inget får rubba dennes sömn i onödan när den väl inträffar. 

 

Vore också trevligt att förbättra chanserna för sängkläderna att torka ur lite under gång, då är luckan stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilation med lucka och ev ventstrut kräver att det blåser. Vilket jag inte upplever att det gör heta sommarnätter. Skillnad på tex Medelhavet där man på många ställen har en ganska god vind nattetid.

 

Titta på om inte kan få dit en eller två Dorade på fördäck med fläktar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helst ta luften från under tofterna. Tänker mig att den kanske är några grader kallare än luften i ankarboxen. Men det luktar rätt mycket under tofterna, vad jag skulle säga är styren. Luktar ganska starkt men känner ändå inget sånt när jag kommer in i båten. Den lukten vill jag inte ha upp.

 

Är det vanligt att en över 40 år gammal båt fortfarande gasar ut styren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha sval luft så ska man gå en helt annan väg. Släpp ner en slang några meter. pumpa upp vattnet som är åtskilliga grader kallare och kör det i ett "värmebatteri" Det kyler rejält och det går åt väldigt lite energi. Jag har testat lite varianter men aldrig kommit till skott att bygga ett komplett system.

Eller så köper man en AC. Jag har en stående i garaget, ej inkopplad ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide. Men inte så realistiskt för mig just nu. 

 

Hål till ankarboxen är andrahandsvalet. Hade du en länk till ventilen du lade in en bild på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev AndW:

Hade du en länk till ventilen du lade in en bild på?

Vilken av dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där i tredje inlägget, som kan skruvas igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Den där i tredje inlägget, som kan skruvas igen!

DENNA

Inte gratis. Finns DENNA också 

Satt sådana i min gamla båt, gjuten mässig och förkromade. Tror det satt i många båtar förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var dyrt! Plast hade ju funkat. Har sökt lite på byggvaruhus men där är man nöjd med att kunna stänga luftflödet, jag vill ju kunna stänga för vatten också :). Annars hade ju en rosettventil funkat. Kombinationen ”inifrån stängbar för luft och vatten utifrån” verkar göra utbudet smalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Unken luft i en ankarbox kontaminerad med blöta tampar mm är väl inte så trevligt att få in i förpiken. Samt att en ventil om den monteras i skottet behöver vara vattentät när den är stängd. Finns billiga inspektionsluckor som alternativ.

 

Att suga upp kall luft från kölsvinet med tex en motorrumsfläkt innan vattentemperaturen i havet nått högre än +20-25C verkar smart om det inte luktar förskräckligt i kölsvinet av styren mm.

  

Det där med en slang över relingen som hämtar upp kallt bottenvatten som man nyttjar att kyla med låter lockande. Men hur fixar man kylningen av luften inne i båten med tillskott av så lite el som möjligt. Vad behöver man för prylar till ett sådant projekt?

 

Enklast är väl öppna förluckan på glänt med ett myggnät samt kanske en datorfläkt i förpiken som cirkulerar luften så det känns lite svalare.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bra utgångspunkt bör vara komponenter för vattenkylning av processorer, se bild!

 

Tack för tips om inspektionslucka, får kanske börja där! 

 

Ankarboxen luktar betydligt mindre än stuvfacken i alla fall (kan ju va så att stuvfacken bara behöver pyttelite ventilation för att sluta lukta). Har gett upp segelvården lite och knör ner den gamla trasan i ankarboxen numera, och den har ju lite mögelprickar på sig, som ankarboxen i sig, trots tvätt. Vill inte andas mögel. Men har märkt att tilluften som det är nu går genom att oåtkomligt utrymme som det är och som  har en del mögelprickar i sig, som inte luktar alls dock. Hur frisk är luften i våra båtar kan man undra.

 

Fan, jag får kanske gå med i ozonklubben, men det blir i så fall nästa år.

 

29C1B467-5D11-46EC-AC6D-6FE6D1DBBE30.jpeg

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev per_62:

Luften i en ankarbox kontaminerad med blöta tampar, lite sjövatten mm är väl inte så trevligt att få in i förpiken.

Fast det var inte alls så farligt som jag trodde. Visserligen hade jah bara kätting där och oftast befann sig kättingen i vattnet när jag behövde luften.

 

5 minuter sedan skrev per_62:

Men hur fixar man kylningen av luften med tillskott av så lite el som möjligt. Vad behöver man för prylar till et sådant projekt?

Jag kom bara till exeriment men det var ändå lovande. Sommaren därpå var det så himla kallt så projektet avstannade.

Första testen var med 1/2" slang och båtshake. Ett kopparrör som försågs med "dykroder" var bättre, den drog sig ner själv. Pumpen var en liten cetrifugalpump, tyvärr inte självsugande så den fick spädmatas för att komma igång. Returslangen gick också ner i vattnet så pumpen behövde inte lyfta vattnet dvs energieffektivt.

Luften kyldes med en kylare från en bil och ett par datorfläktar. Tyvärr läckte kylaren en del så det stannade där. Men det finns att jobba på.

Jag har gjort en termometer med 10 m kabel för att undersöka vattentemperaturen på olika djup så det tänkte jag få gjort i sommar.

Kanske man kan kombinera ankarkättingen med en slang? Det är ju oftast vid ankring man har störst behov av lite kyla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: en fullständig redogörelse för ditt experiment, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev AndW:

Bhemac: en fullständig redogörelse för ditt experiment, tack!

Det var inte mycket mer än det jag skrev, en slang, en pump och en bilkylare från skroten.

Eftersom det verkar kunna fungera så får man fortsätta med lite mer "riktiga" grejer. Men det ska finnas tid också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilkylaren i båten då antar jag, vad hade du i vattnet? Känns som en lång slang skulle räcka, och så skulle man kunna ha ett slutet system  för att slippa sjövatten  i grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hålls ju i färskvatten så havsvattnet är inget problem, jag bara pumpade upp sjövatten som fick gå igenom kylaren och ut i sjön igen. I ett slutet system krävs mycket större större cirkulation.

Kunde man gjuta en ny köl så kunde man göra den nedersta delen som en värmeväxlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...