Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dspj

Läcka i drevet, hur akut?

Rekommendera Poster

Båten åker i idag.

Tyvärr upptäckte jag Inte förrän igår att det verkar läcka i drevet.

Gjorde service på varvet med ompackning förra vintern så jag gjorde inget oljebyte i höstas utan tog för givet att det var ok och kunde gå en säsong till.

Men igår fick jag för mig att kolla oljan-och det var kolasås.

Bytte olja och packning.

Tänkte köra ett tag och sedan kolla om det blev tätt med nya packningen.

Eller vågar man köra ända till hösten och kolla först då?

(290 DP-E på en KAD 44)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev dspj:

Båten åker i idag.

Tyvärr upptäckte jag Inte förrän igår att det verkar läcka i drevet.

Gjorde service på varvet med ompackning förra vintern så jag gjorde inget oljebyte i höstas utan tog för givet att det var ok och kunde gå en säsong till.

Men igår fick jag för mig att kolla oljan-och det var kolasås.

Bytte olja och packning.

Tänkte köra ett tag och sedan kolla om det blev tätt med nya packningen.

Eller vågar man köra ända till hösten och kolla först då?

(290 DP-E på en KAD 44)

Jag skulle nog packa om drevet innan sjösättning, risken är att det annars kan bli kostsamt riktigt kostsamt. Blir vatteninblandningen tillräckligt stor så kaviterar dreven eller så nyper lagren i växelhuset, och de e ingen billig reparation. Du har ju dessutom en tuff motor med enormt vrid och detta påverkar ju bristen på smörjning ännu mer. Visst kan du chansa men de skulle inte jag göra om du frågar mig iaf. Jag har tittat på en del 290 som kuggarna mer eller mindre blivit till spån i botten på underhuset och då blir det dyrt. Rasar sen drevet i juli till semestern så lär du inte få ett nytt till den semestern utan då pratar vi en månad bort. Ingen har ju tid i juli alla har fullt upp. Ta det sura och stå kvar på land och åtgärda detta nu så kan du åka tryggt och skönt i sommar.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. Det är en riskabel chansning.

Men jag vet ju inte om det är fel på axelpackningen, spricka i godset - eller bara var dålig packning vid oljeplugg eller mätsticka. Drevet packades om förra vintern, så det känns nästan som ett dåligt jobb om det är axelpackningen som läcker redan...

 

Funderar på att köra några veckor och sedan lyfta och tappa av lite olja för att se om det har läckt igen (i god tid innan semestern, om reparation/ompackning behövs).

 

Det kanske är en rimlig risktagning ändå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är provtryckning den bästa/säkraste metoden att avslöja om/var läckan finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hJag upptäckte förra våren innan sjösättning att även jag hade caffelatte eller i alla fall utspädd kolasås i drevet, dessvärre luktade denna oljeblandning vare sig kaffe eller kola...

Lätt panik. Det visade sig vara en tunn lina som trasslat in sig i packboxen till en av propelleraxlarna.

Så jag fick demontera dubbelaxeln med nedre lager. Jag hade tur och såg inga rostangrepp eller andra skador. En VP återförsäljare hade erforderliga delar hemma, en sats, och med hjälp av ett stabilt skruvstäd och diverse finmekaniska verktyg såsom plastslägga och en stor skruvmejsel fick jag bytt båda packboxarna. Efter ditmontering och påfyllning av ny olja, (tack för telefonhjälpen Kossor) så fungerade det felfritt under hela förra säsongen. Nu innan sjösättning är drevoljan kontrollerad x flera, samt kollat att det inte sitter något skräp i packboxarna.

 

Så kolla/åtgärda absolut detta innan sjösättning!!

Tänkbara läckageställen är framförallt där det finns packboxar, prop-axel, växlingsmekanismen, packboxen vid drivknuten, avtappningspluggens O-ring, oljestickans O-ring. Klar du kan ha jätteotur att ha en spricka i godset också, men kolla först de vanligaste ställena.

 

Om du har tillgång till tryckluft så stoppar du ned pipen på blåspistolen i oljestickans hål, det räcker att täta med ett finger, och blåser på, samtidigt som du själv eller medhjälpare kollar om det kommer ut någon "kolasås" eller annat någonstans. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev dspj:

Eller är provtryckning den bästa/säkraste metoden att avslöja om/var läckan finns?

Svar ja åk och provtryck drevet som ohm också föreskriver, syns direkt var det läcker, syns inget kan man sätta drevet trycksatt under längre tid för att se var läckaget finns. Jag skulle på inga villkor chansa med detta ett ras ligger på kanske 30-40 tusen att åtgärda, så ta det säkra före det osäkra och kontrollera innan du badar båten. // Lycka till Peter. Hör gärna av dig efter du kollat drevet så vi får höra hur det gick.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens sjösättning inställd!

 

Har någon tips på något enkelt verktyg för att trycktesta?

Borde räcka med någon enkel pump/blåsa o ev. en manometer.

Hur mycket tryck ska man utsätta det för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev dspj:

Dagens sjösättning inställd!

 

Har någon tips på något enkelt verktyg för att trycktesta?

Borde räcka med någon enkel pump/blåsa o ev. en manometer.

Hur mycket tryck ska man utsätta det för?

Tja, en kraftigare typ av cykelpump, en sådan där man ställer på maken och står med fötterna på, eller en att trampa på, flera av dessa har ju en manometer. Samt någon bra slang med lämplig anslutning som passar att gänga i oljestickans hål, dessvärre vet jag inte vad det är för gänga eller dimension i det hålet. Jag är dock osäker på om dessa enklare pumpar håller trycket eller om de släpper igenom bakvägen litet granna när man slutar att pumpa, när man pumpar ett cykeldäck finns det ju en backventil i ventilen.

 

Jag ger mig fasiken på att VP (med fler) har ett kollosaldyrt specialverktyg som från början är någon vanlig pump försedd med annan nippel.

 

Men som sagts, jag använde tryckluften, och blåste på i oljestickan hål, med bara tummen för hålet, det blev nog inte speciellt många bar eller ens några mmHg, och såg då genast att det pös och bubblade, likt ett lungödem, i prop.axelns packbox.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, får dra med mig kompressorn till båten (men den är tung som ett gammalt ånglok)

Har en luftpåfyllare med tryckmätare som jag får försöka mickla ihop någon nippel/anslutning till.

(För jag förstår inte riktigt hur du klarar att hålla för hålet med tummen och samtidigt blåsa tryckluft i det...?)

 

Hade du tomt drev och såpvatten på packningarna med tanke på pys/bubblandet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev dspj:

OK, får dra med mig kompressorn till båten (men den är tung som ett gammalt ånglok)

Har en luftpåfyllare med tryckmätare som jag får försöka mickla ihop någon nippel/anslutning till.

(För jag förstår inte riktigt hur du klarar att hålla för hålet med tummen och samtidigt blåsa tryckluft i det...?)

 

Hade du tomt drev och såpvatten på packningarna med tanke på pys/bubblandet?

Jag mätte inte trycket, bara helt ovetenskapligt blåste på, höll för tummen för att inte allt för mycket drevolja skulle stänka upp den vägen. Ja alltså stoppade ned blåspistolen och satte tummen i glipan mellan hålet och pipen.

Nej jag hade vattenskadad drevolja i drevet, det var därför det bubblade, tror inte att ren olja bubblar på just det viset, det blev ett vitt skum.

 

Möjligen kanske du kan ta en nippel avsett för en bilfälg och på något vis trycka ned den i hålet.

"Tung som ett gammalt ånglok" är ju inte så lätt, visserligen en subjektiv bedömning, då det fanns gamla ånglok i många olika storlekar, allt från jättelika amerikanska "Big-Boy" till små lätta smalspåriga fältbanelok, ja även "Live-steam" som är stora körbara modeller. Faktiskt även tryckluftsdrivna eldstadslösa "ånglok" att användas i dynamitfabriker och i gruvor...

 

Nåväl, kompressorn har väl hjul, eller fråga om du får låna en luftpåfyllare på macken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dspj:

OK, får dra med mig kompressorn till båten (men den är tung som ett gammalt ånglok)

Har en luftpåfyllare med tryckmätare som jag får försöka mickla ihop någon nippel/anslutning till.

(För jag förstår inte riktigt hur du klarar att hålla för hålet med tummen och samtidigt blåsa tryckluft i det...?)

 

Hade du tomt drev och såpvatten på packningarna med tanke på pys/bubblandet?

Men om du packade om drevet i fjol så har du ju garanti på det än, så åk tillbaka till verkstaden med drevet så får de göra om göra rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dspj:

OK, får dra med mig kompressorn till båten (men den är tung som ett gammalt ånglok)

Har en luftpåfyllare med tryckmätare som jag får försöka mickla ihop någon nippel/anslutning till.

 

Stopp stopp, du kan inte mata på med fullt tryck, då blåser du även tätningar som är ok.

Du måste ha en regulator som du kan ta ner trycket till ca 0,5 kg med. Men som Kossor skrev, om det bara är knappt ett år sedan, så tillbaka till verkstaden som gjorde jobbet. Håll inte på att fippla själv innan du pratat med dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev dspj:

Båten åker i idag.

Tyvärr upptäckte jag Inte förrän igår att det verkar läcka i drevet.

Gjorde service på varvet med ompackning förra vintern så jag gjorde inget oljebyte i höstas utan tog för givet att det var ok och kunde gå en säsong till.

Men igår fick jag för mig att kolla oljan-och det var kolasås.

Bytte olja och packning.

Tänkte köra ett tag och sedan kolla om det blev tätt med nya packningen.

Eller vågar man köra ända till hösten och kolla först då?

(290 DP-E på en KAD 44)

Lätt att vara efterklok, men man ska alltid kolla hur drevoljan ser ut på hösten, när båten kommit upp på land, så att man slipper ha vatten i oljan över vintern. Då hade du också kunnat reklamera till verkstaden som packade om drevet. Ofta ger en provtryckning inget besked om drevet läcker. Om det är en radialtätning som läcker, trycks läppen hårdare mot axeln, och tätar bättre. Vacuumtest är bättre, men ibland ger det inget resultat heller. Det går nästan fortare att packa om drevet än att hitta läckan. Eftersom de har packat om drevet, har de säkert bytt tätningsringarna till propelleraxlarna och växelmekanismen. Det är de vanligaste ställena det läcker, om man inte missat att montera O-ringarna till oljestickan och avtappningspluggen. En av skruvarna till locket högst upp på drevet, är en luftskruv som man öppnar när man fyller olja i drevet. Under skallen på den skruven ska det vara en O-ring. Kanske har man missat den. Ibland är propelleraxlarna väldigt slitna där tätningsringarna ligger emot. I så fall kan man lämna axlarna på elektrometallisering, för att återställa tätningsytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att vara efterklok, som sagt.

Får se om jag får tillfälle till det i höst...

 

Nu har jag i alla fall bytt packningar och provtryckt med ett knappt kilo under en halvtimma. Trycket höll och inget kröp synligt ur vid någon tätning, varken olja någonstans där nere eller luft längst upp. (Hade på såpvatten)

 

Finns ändå någon läcka så är den nog mycket liten. Och drevet är nog inte så illa åtgånget av vatten den förra säsongen och vintern. Oljan jag tappade ur var bara lite "redd" men utan svarta eller rostfärgade slöjor.

 

Vi får se i höst, som sagt...

Tack för tankar och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill göra dem som ska packa om sitt duopropdrev, uppmärksamma på att det är ett fel i katalogen på Marineparts Europe. På bilden med tätningsringarna som sitter i yttre axeln står att det ska vara 1st tätningsring 853407, fast det är två st på bilden. Det ska egentligen vara 1st 853407, och 1st 853408.  Jag har förut påtalat fel i katalogen, men de verkar inte intresserade i Göteborg, så jag bryr mig inte om det längre.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...