Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Topaz33

Effektproblem 1GM10

Rekommendera Poster

Effektproblem 1GM10

Motorn, en 1GM10 som är en Yanmar diesel, sötvattenkyld, är fabriksrenoverad för sju år sedan så den bör inte vara ”slutkörd” ännu. I synnerhet inte då den sitter i en segelbåt.
Jag bytte inte bränslefilter förra året, vare sig förfiltret eller finfiltret och har inte hunnit det i år heller men det finns på min att göra lista.

Vid ett par tillfällen förra året gav motorn begränsad effekt när den var nystartad. Den startar alltid mycket lätt, ett eller två kolvslag räcker.

Dock så vill den inte gå upp i varv. Man för gasreglaget framåt men det händer ingenting. Om man håller den i gasläge så tar det ibland upp till en minut innan den kommer upp i varv.
Det här händer oftast när den varit avstängd länge men ibland när den varit stilla i bara ett dygn.

Ibland ger den dålig effekt under längre tid och ibland går det över ganska fort.

Nu idag sjösatte jag och problemet dök genast upp igen

Då problemet kommer och går så är det ju alltid svårt att lokalisera. Jag trodde först att det var den nya stora generatorn jag bytte till förra året som tog mycket kraft av en sådan liten motor men problemet kommer redan innan generatorlampan slutat lysa (alltså innan generatorn börjat ladda)

Min tanke är att den inte får tillräckligt med bränsle. Det är ju en diesel så det finns ju inte så mycket saker det kan vara fel på…
Finns det några kloka tankar om detta hos den samlade expertisen?
 

Igensatta filter? Då tycker jag att den inte borde komma upp i varv.
Spridaren? (encylindrig motor)
Bränslepump?

 

Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...