Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
carl-andersson

Kolla ventiler på Albin o22

Rekommendera Poster

Finns det något kännetecken på när ventilerna inte fungerar som de ska? 

Kan man kontrollera dem på någe vis utan att riva motor? 

 

Har dessa med att göra att det pyser lite från tändstiften? 

Jag=fortsatt nybörjar

Tacksam för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pyser det ut lite vid tändstiften kan man nästan förutsätta att ventilerna är täta, vilket är bra.

 

Om du skruvar ut tändstiften så ser du ventilerna lite åt sidan i hålet, dom ska öppna och stänga med viss mönster när du vrider motorn i normal rotationsriktning.

 

Ar det något annat som får dig att fråga om ventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kompressionen är bra och det inte hörs ventilslammer så är nog allt okej.
Men man kan hyfsat enkelt ställa in ventilspelet, men avgaslimpan får väl först tas bort för att komma åt gissar jag.

AlbinMotor.com har olika PDF:er för O22:an HÄR.

Har klippt ihop en bild ur dessa angående ventiljustering...
 

O22.ventiler.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.. Hör ofta att det är ventilerna som ställer till det lite för o22. Ville egentligen bara känna mig lite säkrare inför min årliga 42 distans färd till hemma hamn. Längs med Blekinges kust väst -> öst. 

Nytt för i år är att jag beställt ett justerbart munstycke. Se ifall det är så mirakulöst som utlovades. Rengjorde förgasaren i vinter och blev sedan osäker på ifall jag nu satt huvudmunstycket rätt. Kanske kommer någon fråga på det också. 

Tack ska ni ha gubbar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst problem är väl att ventilerna kan fastna i öppet läge, beroende på sot och rost, men brukar gå att pilla igång igen genom tändstiftshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till på det här med ventiler och kompression. Innan torrsättning i fjol så ville inte motorn gå på växel utan dog sakterligen. Nu står den på land och då fungerar allt som det ska. Gång i friläge, fram och back. 

Orolig då för att jag lägger i henne och sedan har samma problem igen. Förgasaren renoverad men funderar fortsatt ifall det är något galet med ventilerna och kompressionen. 

Tänkte jag skulle få tag på någon mätare och provtryck. Men vad borde/ska trycket vara? 

Hur går man tillväga med mätningen. 

Fammlar i mörker.... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ta lite hjälp från nån som pysslat med motorer?

 

Dessa motorer är ju typ basic. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev carl-andersson:

En fråga till på det här med ventiler och kompression. Innan torrsättning i fjol så ville inte motorn gå på växel utan dog sakterligen. Nu står den på land och då fungerar allt som det ska. Gång i friläge, fram och back. 

Orolig då för att jag lägger i henne och sedan har samma problem igen. Förgasaren renoverad men funderar fortsatt ifall det är något galet med ventilerna och kompressionen. 

Tänkte jag skulle få tag på någon mätare och provtryck. Men vad borde/ska trycket vara? 

Hur går man tillväga med mätningen. 

Fammlar i mörker.... 

 

Du tar bort tändstiftet. Trycker i mätaren i tändstiftshålet. Kör runt motorn tittar vad mätaren visar. Ta reda på vad det ska/bör vara. Jämför ärvärde med börvärde. Klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Caribic410:

Du tar bort tändstiftet. Trycker i mätaren i tändstiftshålet. Kör runt motorn tittar vad mätaren visar. Ta reda på vad det ska/bör vara. Jämför ärvärde med börvärde. Klart

Full gas under mätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-22 vid 19:15 skrev Pentax:

Pyser det ut lite vid tändstiften kan man nästan förutsätta att ventilerna är täta, vilket är bra.

 

Om du skruvar ut tändstiften så ser du ventilerna lite åt sidan i hålet, dom ska öppna och stänga med viss mönster när du vrider motorn i normal rotationsriktning.

 

Ar det något annat som får dig att fråga om ventiler?

Kollade på dem idag och de öppnar och stänger fint vad jag kan se. Uppenbarligen så har ingen fastnat iaf. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-05-24 vid 17:04 skrev carl-andersson:

Kollade på dem idag och de öppnar och stänger fint vad jag kan se. Uppenbarligen så har ingen fastnat iaf. 

Trycket var 8,2 på främre och 8,5 bakre. Jämnt och är ju lovande. Nu ska man ju bara ha ett bör värde att jämföra med... 

Kanske inte så vanligt man gör och därför ingen som vet men kastar ut en krok iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och nästa steg, blir att kolla ventilspelen. 

Till det behövs en st bladmåttsats. Brukar omfatta tjocklekar 0.05 - 1.0 mm. 

 

Vanliga ventilspelen brukar vara 0.2 mm på insug- och 0.25 mm på utblåsventiler. 

Kolla vad det ska vara på din motor. 

 

Skaffa ett ark packningsmaterial typ 1. 5 mm tjock, så kan du göra en ny packning till ventilkåpan. 

 

Måttsats och packningsmaterial finns på t ex Biltema, för en liten peng. 

 

Du får säkert hjälp här på forumet, hur du mäter spelen och justerar. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev carl-andersson:

Trycket var 8,2 på främre och 8,5 bakre. Jämnt och är ju lovande. Nu ska man ju bara ha ett bör värde att jämföra med... 

Kanske inte så vanligt man gör och därför ingen som vet men kastar ut en krok iallafall

Det får väl anses som väldigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Hybro:

Skaffa ett ark packningsmaterial typ 1. 5 mm tjock, så kan du göra en ny packning till ventilkåpan. 

 

Nu är ju maskinen i fråga en sidventilare, så någon ventilkåpa i egentlig mening finns inte.

Bara en lucka i sidan på motorblocket.

Nu är det nog möjligt att justera ventilerna på TS maskin, men så är inte fallet på alla sidventilare, vissa ställs spelet in när man slipar in ventilerna.

Bara lite onödigt vetande, som snart kommer att falla i glömska.

Samma kommer nog snart att ske med kunskapen om sidventilare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt sprängskissen så är spelen justerbara medelst vanliga verktyg. 

 

Och innanför luckan ligger en packning, som förmodligen går sönder när du lossar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag skrev just så, TS är nog nödd att demontera avgaslimpa och insug med förgasare oxså för att komma åt.

💗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det och det vill TS slippa siddu! Därför tänkte jag att om nu komptrycket låter bra, och jämt, och att jag ockulärt har sett att ventilerna öppnar och stänger så bör väl spelet vara ok? Men kanske har jag fel... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev carl-andersson:

Så är det och det vill TS slippa siddu! Därför tänkte jag att om nu komptrycket låter bra, och jämt, och att jag ockulärt har sett att ventilerna öppnar och stänger så bör väl spelet vara ok? Men kanske har jag fel... 

Spelet blir sällan mindre med tiden. Å lite för stort kan skrammla lite mer men "spelar" ingen roll egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har till viss del fel. 

 

Att ventilerna rör sig är ju bra. 

Så och att det finns bra kompression när motorn är kall. 

 

Men du vill väl kunna använda motorn också. 

 

När motorn blir varm, så förändras ventilspelen, p g a värme. 

Är dessa för små vid kall motor, så kommer inte ventilerna att täta. Vilket leder till att heta avgaser smiter förbi. Detta förstör ventiler och ventilsäten. 

 

Så ventilspel är något man kollar vid återkommande service. 

 

Hydraulisk ventillyftar som används i nyare motor är självjusterande. 

 

Och ventilspel kan bli mindre, av egen erfarenhet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ventilspel kan bli mindre än injusterat beror på att ventiltallrikens kan äter sig in lite i ventilsätet eller att ventilsätet sjunker lite i omgivande material.

Det är inte alls ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

Just så😉

Inte helt ovanligt...

 

Och på t ex trädgårdsmaskiner med sidventiler, så går det med viss försiktighet och en ny skarp flatfil att öka ett ventilspel, som blivit för litet. 

En baggis! 

 

Att minska är inte aktuellt.

Går bara att utföra genom att byta ventilsäte och ventil. Då måste det även till slipning, kanske också byte av ventilstyrning, om det är möjligt. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I verkligheten har nog de flesta av Albins maskiner gått utan ventiljustering mellan renoveringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

I verkligheten har nog de flesta av Albins maskiner gått utan ventiljustering mellan renoveringarna.

Mellan renoveringarna är korrekt uttryckt för att prata om "återkommande service" på dessa motorerna är långt ifrån verkligheten, tyvärr. 

Har vridit av 2 rostiga bultar och vågar inte försöka med fler så någon kontroll av ventilspel det blir det inte denna säsong. Hade inte möjlighet att lyfta ur motorn i höstas så det får bli i höst. 

Måste väl förse mig med borrmaskin och gängtapp för lär väl dra av många rostiga bultar och skruvar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev carl-andersson:

Mellan renoveringarna är korrekt uttryckt för att prata om "återkommande service" på dessa motorerna är långt ifrån verkligheten, tyvärr. 

Har vridit av 2 rostiga bultar och vågar inte försöka med fler så någon kontroll av ventilspel det blir det inte denna säsong. Hade inte möjlighet att lyfta ur motorn i höstas så det får bli i höst. 

Måste väl förse mig med borrmaskin och gängtapp för lär väl dra av många rostiga bultar och skruvar... 

Om inte motorn låter illa från ventilerna skulle jag också låta ventiljusteringen bero till hösten när båten är upptagen. Då har du hela vintern på dig att fixa eventuella avbrutna bultar. För att undvika det skulle jag utöka verktygsarsenalen med en rostlösare och inte minst en bra gasbrännnare att hetta upp kärva bultar och muttrar med. Det är en utmärkt träning av självbehärskningen att lära sig värma innan man drar av någonting 🙂 Rostlösning kan man spreja på redan några dagar innan man ger sig på jobbet, man kan till och med ta en sväng via båten bara för att spreja på mer och låta oljan gosa med gängorna länge och väl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...