Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Tråden för meningslöst tjafs

Rekommendera Poster

På förekommen anledning och efter önskemål startar jag denna tråd...

 

Är det sådant som nedan vi vill ägna oss åt på MG så kan vi väl göra det i denna tråd istället för att förstöra andra trådar.

Ja, jag är medveten om att jag kastar pil i gummibåt så detta gäller givetvis även mig.

 

I andra trådar kan vi hålla oss till följande enkla regler tycker jag.

  • Beröm gärna!
  • Kritisera sakligt!
  • Skippa skitsnacket!

 

Här kan vi tjafsa på utan att störa och förstöra för andra och vill vi inte göra det här så kan vi låta bli även i andra trådar tycker jag.

 

Vi börjar med att tjafsa om berättarteknik tänkte jag.

Det hela började väl ungefär här.

Sedan kom detta

‎2019‎-‎04‎-‎18 vid 22:54 skrev Jorgen01:

 Vad har sommarstugan i Skälderviken med trådskaparens fråga att göra?

och detta

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 01:40 skrev Mackey:

Utan den sommarstugan hade ju aldrig toaen fått någon tamp i propellern och då hade ju hela historien varit helt meningslös...

Och som ett brev på posten detta

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 06:36 skrev toaen:

Tamp i proppellern med följdskador.

Fast du kanske inte orkade läsa allt som jag skrev!?

Osv.

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 08:04 skrev Jorgen01:

Trådskaparens fråga handlade inte om andras semesterupplevelser och möten med konstnärer. Den handlade om han hade eventuellt skadat sin båt.

Han blev nog inte klokare av att läsa den historien. 

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 08:10 skrev Mackey:

Världen har blivit snuttifierad, allt som är längre än tre rader eller tar mer än 15 sekunder att läsa är svårhanterligt...

 

Sedan håller jag med om att det var rätt mycket onödig information i ditt inlägg, men jag tyckte det var läsvärt. Man behöver inte alltid ha så brottom.

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 08:34 skrev Jorgen01:

Historien var det inget fel på den hade varit läsvärd i någon båttidning.

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 09:06 skrev bhemac:

Ingen bestämmer hur en forumsfråga utvecklas. På gott och på ont men sådana är forum. Tycker man inte om detta så är det enklast att inte läsa.

 

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 09:29 skrev Jorgen01:

Ställer man en teknisk fråga vill man naturligtvis ha svar på den.

Inte en reseskildring.  Det finns säkert forum för dessa.

‎2019‎-‎04‎-‎19 vid 10:28 skrev coppertail:

Bara att starta ett båtforum speciellt för autistiska. 

Du lär behöva ha anställda experter som svarar kort och koncist i rent tekniska termer för få andra lär ställa upp och läsa/svara om man inte ibland får sig ett garv, blir lite upprörd, bli bekräftad eller själv lära sig något. 

 

Det här är ingen jävla support om du trodde det. 

Osv. här.

 

Och sedan fortsätter det i en helt annan tråd här.

 

18 timmar sedan skrev Jorgen01:

Kul tråd. Så här skall det se ut.

Inte som toaen och hans fyra kompisars semesterhistorier, för att förklara

skadad propellerdysa.

16 timmar sedan skrev Pentax:

Det där var väl jävligt onödigt!

 

16 timmar sedan skrev Mackey:

Ganska kontraproduktivt också, att försöka få en tråd man tycks gilla att spåra ur.

 

Man kan ju undra vad Jorgen01 har för syfte, om han vill skada TS, skada de som berättar anekdoter eller skada Maringuiden. Eller är det kanske ett självskadebeteende vi ser?

 

15 timmar sedan skrev Jorgen01:

Den här tråden är roligt skriven och inget att klaga på.

Men historien om den franska konstnärinnan och propellerdysan

kan man väl få ha någon synpunkt på. Om det nu är en vuxen som önskar bli författare så är det väl bra om man får synpunkter på hur man uttrycker sig i skrift.

Särskilt om man skriver som Stina i Saltkråkan pratar.

 

osv, osv 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite roligt att det bara var mitt inlägg du citerat ovan som togs bort i Stavhammars stora upprensning.

Känner mig lite hedrad faktiskt. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast i den andra tråden försvann en massa ytterligare ovidkommande tjafs vilket var bra.

20 minuter sedan skrev coppertail:

Känner mig lite hedrad faktiskt. 😂

Vet inte om jag skulle känna mig hedrad, byt "h" mot "förn"   🙂

Gissar att stavhammar bedömde det som angrepp på världens autister att föreslå en start av ett autistiskt båtforum, eller var det kanske tvärt om.

 

Tjafsftråden funkar ju riktigt bra än så länge...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Gissar att stavhammar bedömde det som angrepp på världens autister att föreslå en start av ett autistiskt båtforum, eller var det kanske tvärt om.

 

Tjafsftråden funkar ju riktigt bra än så länge...

Tror snarare han är rädd för konkurrens. 

Kan ju ge Baxlaget/Jorgen01 och allt vad han heter en gratis affärsidé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så ännu ett forum ska dö saklighetsdöden? Det är utsvävningarna, anekdoterna och de udda infallsvinklarna som är kittet som håller en spretig forumdeltagarskara samman. Om forumet ska reduceras till ett torrt uppslagsverk lär det torka ut och självdö inom kort (och det förtjänar i det fallet inget bättre!). Jag har sett det hända flera gånger. Ju striktare "inget tjafs"-principen efterlevts, desto sämre har det varit och överlevnadstiden har inte varit lång.

 

Att det anses att förstöra trådar för att man tar upp nån som inte strikt faller inom trådstartens ämne är trist. En översittarattityd som jag avskyr.

 

Väldigt, väldigt tråkig utveckling (eller kanske avveckling) detta. Skäms!

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Ju striktare "inget tjafs"-principen efterlevts, desto sämre har det varit och överlevnadstiden har inte varit lång.

Jag håller med dig.

Jag vill förtydliga att jag tycker att det är bra att Maringuiden tillåter utsvävningarna, anekdoterna och udda infallsvinklar.

 

Personangrepp och andra påhopp tycker jag däremot inte hör hemma här.

 

Jag startade mest den här tråden för att vi skulle kunna tjafsa och slänga skit på varandra på ett ställe där andra trådar inte blir helt förstörda i eviga diskussioner som ingen "vinner"

 

Uppriktigt sagt trodde jag att tråden skulle sjunka som en sten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utsvävningar kan göra att en tråd lever på ett helt annat sätt än om det skall vara som att läsa en instruktionsbok. Håller med alla som påpekat att forumet skulle backa om det modererades för hårt. Det får dock inte bli att några börjar kasta paj på varandra i tråden. Då är det bättre med en tråd likt denna:)

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mange249:

Det får dock inte bli att några börjar kasta paj på varandra i tråden. 

Jag tycker paj är jättegott. 

Smulpaj med rabarber och kardemumma är min favorit, tror jag. Och massor med vaniljsås. Eller glass? Kan inte bestämma mig riktigt där. 

 

F ö tycker jag det är onödigt att dra igång något för att någon gör en lång utvikning i ämnet - det motverkar ju sitt syfte. Samtidig kan jag förstå frustrationerna när någon frågar hur man löser problemet A, och någon drar iväg och börjar berätta om B och sedan ställer frågor själv om C, som sedan D spinner vidare på så att TS aldrig får svår på A. 

Men!

Låt då TS själv styra upp detta om hen önskar och begära rättning i ledet för de som skriver. 

 

Vad jag försöker skriva är att ett forum utan utsvävningar blir jäkligt trist. 

A: Vilken kulör?

B: Blått

A: Tack

Kul läsning..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man gott kan sväva ut lite så länge det är någon måtta med det hela och man har en poäng som för tråden och diskussionen framåt. Har själv lite för lätt att leverera text ibland...

Ändå vill jag ha en gnutta stringens, om inte annat för att visa lite respekt gentemot trådskaparen. Man startar oftast sin tråd för att få lösning på ett problem eller diskutera något. Min erfarenhet är att om en tråd spårar ur så är det svårt att komma tillbaka till ämnet.

 

Hade själv för länge sedan en tråd om hur olika båttyper stör omgivningarna med sitt ljud. En givande och intressant diskussion gick igång. Någonstans i början av sida två var det någon som nämnde något om en viss sexuell läggning. Någon annan hade antennerna ute och så var cirkusen igång. Även efter att jag som trådskapare tydligt sagt till om att det här inte hörde till ämnet var det någon som inte kunde hålla tillbaka. Ungefär där dog den tråden.

 

För en ny medlem är det antagligen ganska avtändande om ens första tråd spårar ur och blir till organmätning mellan några gamla forumrävar som har något otalt redan från någon annan tråd.

 

Väntar med illa återhållen spänning på när någon lyckas få den här tråden att spåra ur genom att nämna någonting båt- och båtlivsrelaterat 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mange249:

Noterar att du inte tog med när Pentax går på mig med div härskartekniker och beter sig, som motreaktion på att någon annan kritiserat Toaen...

Om jag inte minns fel så tog jag med de första inläggen i en serie tjafs och sedan länkade jag vidare.

 

Intressant att du fortfarande tänker på detta.

Det tycker jag visar att vi är rätt "sårbara" för nättjafs. Min helt oprofessionella gissning är att det är lättare att kasta "elektronisk skit" på någon än att göra det öga mot öga, men på mottagarsidan är det lika jobbigt att ta emot skiten. Det kanske tom. är värre med elektroniskt skitkastande.

 

47 minuter sedan skrev Peter_K:

F ö tycker jag det är onödigt att dra igång något för att någon gör en lång utvikning i ämnet - det motverkar ju sitt syfte.

Jo, det visade sig ju väldigt tydligt när trådarna bara blev längre och längre utan att tillföra något.

 

Vill man säga ifrån när man tycker en tråd spårar ur för mycket kan man ju göra det på många olika sätt och med olika syfte, tex.

  • Vänligt påpeka att man tycker tråden spårar ur för att försöka få den på rätt köl.
  • Surt påpeka att tråden spårar ur bara för att man surar.
  • Provokativt påpeka att någon särskild person förstör tråden och  med syfte att skada och skapa bråk.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Intressant att du fortfarande tänker på detta.

Det tycker jag visar att vi är rätt "sårbara" för nättjafs. Min helt oprofessionella gissning är att det är lättare att kasta "elektronisk skit" på någon än att göra det öga mot öga, men på mottagarsidan är det lika jobbigt att ta emot skiten. Det kanske tom. är värre med elektroniskt skitkastande.

Jag tog bort den delen av inlägget innan du postade för att jag tänkte att det egentligen inte bidrog med något:)

 

Jag kom att tänka på det när jag såg din tråd och visst är det tråkigt när saker riktas personligt. Här var ju kritiken mer av arten att jag inte bidrog på forumet och det är ju tråkigt när jag i snart 10år befunnit mig här just för att kunna lära mig och även bidra och ge råd.

Men i mitt yrkesliv får jag höra värre saker närmast dagligen, så jag sitter inte i fosterställning i duschen om vi säger så :) 

 

Jag tror som du är inne på att det är lättare att gå på hårt online då man inte behöver stå till svars för det man sagt eller se mottagarens reaktion. De som tar illa vid sig på riktigt förblir nog tysta och syns inte. Kanske slutar de till och med att skriva inlägg. Grundregeln att skilja på sak och person är bästa medicin.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen (Tommy) har inte varit här sedan 19/4 mycket tråkigt, jag saknar honom!

Det är sådana som Tommy, som håller igång ett forum likt detta.

 

Lite märkligt att vi som ställde upp för honom blev avsnoppade och raderade.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Pentax:

Lite märkligt att vi som ställde upp för honom blev avsnoppade och raderade.

Fast riktigt så är det väl inte om man läser igen.

 

Mycket från båda sidor är borttaget och det tycker jag är bra.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på detta forum sedan mer än tio år , läser i stort alla trådar skriver betydligt mer sällan. Har under dessa år sett folk komma och gå ,

kommer någon ibland som skriver i alla trådar och lägger ner mycket tid på detta för att sedan försvinna.

Ibland kommer någon som är här för diskussionernas skull och älskar att vara motvalls bara för att få igång en argumentation.

 

Tråkigt bara när antagonister tar med sej gammalt groll till nya trådar för att fortsätta sin vendetta där.

 

Måste säja att ibland är det befriande att få läsa en utsvävning , det kan vara Faderullans om båtljud 

eller  ” gräddsifon för Irish coffe”

 

 Hur som helst under dessa år har Toaen varit (i mina ögon) en lysande stjärna , underhållande, kunnig , och med ett minimum av personangrepp/ härskartekniker,

samt helt underbara anekdoter.

 

 

Toaen , kom tillbaka du gör detta forum bättre!

 

Med Elektrikarn

  • Gilla 5
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja öh vräk ur er bara för man vet aldrig när en sådan här tråd kan komma igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

äh..ämisi...juni 2019 till apr 2020....äre långt tid nog så tråden är död?


Tar fram hjärtstartaren.....

Pang. där satt den.

 

Jo jag tänkte, nånstans har jag läst en rolig "sammanfattning" i humorisitsk stil om det här med trådar. Hur det kommer kommentaren å hur det spårar ur å alla typer av frågor osv.

Kan någon av er hjälpa mig hitta den där beskrivningen?

Det skulle vara roligt att citera den här å skulle passa bra.

 

Nu andas jag.

 

3ztzsjm.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...