Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Los_capitanos

Navigationsprogramsuppdateringar. Vad extra ger de?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet att det finns en massa trådar om detta men undrar ändå följande;

 

Det finns ju en massa olika navigationsprogram att ladda ner och använda. Har testat ett par tre stycken, och har en favorit. Relativt ofta har programmet behövts uppdaterats, säg 3 till 5 ggr per år.

Nu har även företaget bakom programmet ändrat i avtalet och vill ha en peng varje år mot tidigare bara en engångskostnad.

Jag vill inte betala varje år och då jag har kvar programmet samt kartorna installerade undrar jag vad det egentligen är som man uppdaterar med?

Så himla många nya grund kan ju inte hittas varje år......

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket program använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Så himla många nya grund kan ju inte hittas varje år......

Jag hittade ett förra året. Rapporterade det självklart till Sjöfartsverket som har lagt in det i sin djupdata. Kommer alltså med i nästa version av pappers- och digitala sjökort.
En grundstötning är en för mycket. Hur mycket är det värt för dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som tvingar en att uppgradera apparna.

Lika lite som måste uppdatera/förnya sin papperskort.

 

Vad ändrar sig? Kanske något nytt grund men oftast handlar det nog om indragna prickar, ändrade fyrar mm.

Man, framförallt behöver företagen pengar för att fortleva, kunna utveckla apparna, köpa sjökortsdata. Försvinner dessa företag så blir apparna ganska snart värdelösa.

Har man inte råd att betala för dessa uppdateringar kanske man borde borde välja en billigare hobby.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som om du åker till butiken och köper nya papperskort som har som senaste uppdateringarna med leder och gund osv. Det kan ju vara allt från nya gund, nya eller ändrade leder, grund som man trott varit på ett ställe men som eg är på annan plats (flyttat). 

Jag ser inget konstrigt med att man vill ha betalt för den typen av uppdateringar i mjukvaror precis som i hårdvaror. 

 

Det är säkert många som åker med väldigt gamla sjökort, vissa är duktiga och lägger in årets ändringar i sina kort år efter år - på så sätt hålls dom uppdaterade.

Jag har inte uppdaterat mina papperskort - dom senaste är från 2009, dom innan var från 2001, därefter har jag kört med plotter och uppdaterat dom korten regelbundet (inte varje år, vartannat kanske).

Nu vet jag inte hur det är med iSailor, men det kan ju vara andra typer av uppdateringar och utveckling av systemet som man får med när man köper uppdateringarna. 

Jag ser inte några konstigheter med att man tar betalt för denna typ av uppdatering. Dock bör den inte vara tvingande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen för iSailor kostade 339kr för mitt ena kort"Baltic, Western part (Tyskland, Danmark, Svenska Västkusten). Men man måste inte köpa uppdateringen, allt fungerar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

jag ifrågasätter inte kostnaden för uppdateringarna. Min fråga handlade om hur mycket nytt som hinner ske under ytan på ett år, om ni förstår vad jag menar.

 

kan även meddela att jag hade en plotter från 2008 samt iSailor från 2016 oc h märkte aldrig några skillnader (plottern hade kartor från 2008 och isalor var alltid uppdaterad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Los_capitanos:

Min fråga handlade om hur mycket nytt som hinner ske under ytan på ett år, om ni förstår vad jag menar.

Intressant fråga, finns säkert någon uppgift någonstans om man orkar leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Intressant fråga, finns säkert någon uppgift någonstans om man orkar leta.

Ett sätt kan ju vara att kolla Sjöfartsverkets uppdateringar (UFS) för ett år för valda områden som man brukar färdas inom. Då får man ju ett hum om hur mycket det är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga dig själv: Vad är det jag vill åstadkomma med mitt navigationsprogram?
1. Vill jag kunna färdas säkert i den skärgård jag befinner mig i?

2. Vill jag spara 200 kr per år?

3. Har jag överhuvud taget någon aning om vad jag håller på med?

 

En grundstötning kostar dig mer än 50 års prenumeration på uppdateringar av ditt sjökort.
Förstår du vad jag skriver?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...