Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Vilken väg tar strömmen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Hej!

Noterade av en händelse att min NASA BM-1 gick i taket på 100A när jag körde bogpropellern förra sommaren och det står på "åtgärdslistan" inför årets säsong. Vill inte att den ska ta av förbrukningsbatterierna utan endast av startbatteriet som är gjort för stora strömmar. Har under kvällen krypt, rivit ner luckor och följt kablar och ritat upp detta i all enkelhet men kan inte fatta varför mätshunten för batterimonitorn går i taket enligt kopplingen nedan? Nån som kan förstå sig på detta?

Mvh Nils

 

 

elschema Nimbus 310.JPG

Redigerad av neubert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn är igång och laddar så kopplar skiljerelät ihop dina batterier så du får då en sluten krets över hela systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

--

klarade sig shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ibland ser man inte skogen för alla träden... TACK!

Ja shunten verkar ha klarat sig för den mäter fortfarande exakt när jag kontrollmäter med amperetång. Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf. :(

Redigerad av neubert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev neubert:

Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf

Skönt, min klarade inte en skiftnyckel ;)

Skulle jag byta idag så skulle det bli en Victron BMV även om jag gillar NASAs display.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma.

Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma.

Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna.

Dina problem känner jag inte igen. Tycker den funkar bra men stör mig detta. Antar att gränsen på 100A är kontinuerlig last och att då några dutt på bogpropellern inte är någon fara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar rätt motsvarar en 4hk bogpropeller ca 3000W. 3000/12-14V ger en ström på 210-250A lite avrundat.

Det skulle ju isf innebära att alla installationer med BM-1 och bogpropeller inte skulle vara kompatibla?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...