Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Nettan1111

Bästa båtvaxet och handpolering

Rekommendera Poster

Nu är det vår 2019 och vill absolut slå ett riktigt slag för TC Nano 3:1 Jag är petig med bra resultat som håller hela säsongen och jag tvättar en sida eller bit i taget under presseningen med lättade snören och m hink å trasa m något svagt typ allround medel sen lägger jag direkt på TC Nano m vit scotte eller Biltemas runda vaxpåläggare, svarta rinmärken försvinner direkt och det blir 1 varv på hela båten så även plast durken som inte bli hal men mycket lätt att hålla ren m vatten och mirakeltrasa under säsongen. Trixet är att inte jobba när det är för kallt samt gnugga på noga. Jag blandar cirkelrörelser o ”raka” drag. Sen låta torka helt därefter polera av noga med gamla frote handukar som man vänder sidor på och skakar av emellanåt (dessa ska vara tvättade utan sköljmedel) Jag polerar svarta fönsterlister, alla polerade aluminium detaljer samt alla rostfria delar alltså allt med samma medel, verkligen enkelt och super bra resultat. Stor båt 2858 m flybridge kan få alla att tröttna om man ska gå över m olika preparat typ 3ggr samt nöta på gelcoaten istället för att bygga upp den år för år.  Killarna i vår båtaffär sa att vax effekten m TC Nano blir bättre för varje år och det är verkligen SANT. Nu är det 3e året i rad som jag gör jobbet för hand på samma sätt och med samma produkt... Snart sjösätts Mälarens blankaste 20årigaBayliner 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till MG!

Dessvärre välkomnar jag inte nanotekniken (ännu).

 

Jag har skrivit detta tidigare och jag vill fortsätta att varna.
 
Nanoprodukter får vara hur bra som helst, men jag tänker inta använda dessa - i alla fall inte ännu. Försiktighetsprincipen tycker jag är klok.

 

Ingen vet i dagsläget hur dessa produkter påverkar miljön och bara ett fåtal undersökningar finns för hur människan påverkas. Det saknas internationella överenskommelser och gemensamma metoder för testning och riskbedömning.

 
Idag gör man samma experiment med nano-produkter som vi (människan) tidigare gjort med kvicksilver, DDT, asbest, neurosedyn, toluen, hormoslyr, PCB, etc, etc.
 
Alla nano-produkter är inte farliga, men vilka är ofarliga?

Använd handskar och heltäckande klädsel och gärna andningsskydd.

Skaka inte ut nanopartiklarna på oss som inte vill ha dem i kroppen, släng trasorna vartefter istället...

 

Ledsen om jag är negativ till nanotekniken...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nettan1111:

Nu är det vår 2019 och vill absolut slå ett riktigt slag för TC Nano 3:1 Jag är petig med bra resultat som håller hela säsongen och jag tvättar en sida eller bit i taget under presseningen med lättade snören och m hink å trasa m något svagt typ allround medel sen lägger jag direkt på TC Nano m vit scotte eller Biltemas runda vaxpåläggare, svarta rinmärken försvinner direkt och det blir 1 varv på hela båten så även plast durken som inte bli hal men mycket lätt att hålla ren m vatten och mirakeltrasa under säsongen. Trixet är att inte jobba när det är för kallt samt gnugga på noga. Jag blandar cirkelrörelser o ”raka” drag. Sen låta torka helt därefter polera av noga med gamla frote handukar som man vänder sidor på och skakar av emellanåt (dessa ska vara tvättade utan sköljmedel) Jag polerar svarta fönsterlister, alla polerade aluminium detaljer samt alla rostfria delar alltså allt med samma medel, verkligen enkelt och super bra resultat. Stor båt 2858 m flybridge kan få alla att tröttna om man ska gå över m olika preparat typ 3ggr samt nöta på gelcoaten istället för att bygga upp den år för år.  Killarna i vår båtaffär sa att vax effekten m TC Nano blir bättre för varje år och det är verkligen SANT. Nu är det 3e året i rad som jag gör jobbet för hand på samma sätt och med samma produkt... Snart sjösätts Mälarens blankaste 20årigaBayliner 😉

 

Håller med dig. Gick lite råare till på min båt, körde rubbing först, sedan TC nano gelcoat cleaner med grymt resultat. Anledningen rubbing innan var att jag behövde det, tidigare ägare hade inte vaxat på länge. Gick lös med TC på toalettens väggar och golv också. Även ute i sittbrunnen. Allt rostfritt blir som nytt.

Ska bli intressant och se hur det håller efter ett bar veckor/månader.

Jag tror min bayliner är blankare 😉.

 

TC innehåller Epoxy, så jag använde plasthandskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...