Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

Generatorstrul VP B23/AQ....

Rekommendera Poster

Hej,

Hjälper en kompis att felsöka  en marinkonverterad B23 som har problem med laddningen. Det började förra sommaren då den inte han reagerade på att spänningen inte gick upp på mätaren (analog mätare). När han gasade på så rörde sig nålen en bit upp över 12V så den reagerade på gas. Han har ett motstånd istället för laddningslampa på den kretsen som jag inte uppmätt något konstigt på. När jag kortslöt vid skiljerelät så vi fick 12V från förbrukningsbatteriet in till generatorn hoppade laddningen igång. Det funkade några gånger sen gav det upp med och hösten kom. Nu är det dags igen att ta tag i detta och behöver lite tips...

Mvh Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Limpan77:

Jag har en bättre beg gen om du är sugen?

Vill gärna konstatera vart felet ligger innan man byter generator om det är regulatorn eller nått annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skriver att citat 1: När han gasade på så rörde sig nålen en bit upp över 12V så den reagerade på gas. Vidare att citat 2: När jag kortslöt vid skiljerelät så vi fick 12V från förbrukningsbatteriet in till generatorn hoppade laddningen igång.

 

Mina funderingar:
Citat1 antyder att generatorn fungerar, åtminstone en smula.
Citat2 antyder att generatorn plötsligt ger högre spänning, kanske runt förväntade 13,5 volt eller så.
     Men generatorers magnetism är i grunden lavinartad*, typ allt eller inget! Knappast någon tvåstegsraket där inte!  Tror därför att felsökarlyktan bör riktas mot själva skiljereläet? (Ditt test med  kortslutning/sammankoppling av skiljereläets bägge terminaler "start/battbank" kan också antyda detta?)

*) Förklaring angående mitt ordval lavinartat...
Generatorers magneter är oftast av typ elektromagneter - till skillnad mot permanentmagneter á la kylskåpsmagneter. För att magnetism alls skall kunna uppstå och bibehållas i elektromagneter krävs att en elektriskt ström ständigt genomflyter dess lindade spole. Sådan är elektromagneters natur, men viss kvardröjande magnetism (s.k. remanens) i järnmagneten kan ändå göra magneten halvklibbig ett tag.
    I laviner vräks som bekant helt plötsligt enorma snömängder nerför en fjällsida, kanske utlöst av endast ljudvågor från ett gevärsskott? Liknande sak med generators magnetisering, allt eller inget!
Magneten strömmatas från sin egengenerande utspänning (D+) , och innan `lavinen utlösts´så kan ingenting genereras för att magnetismen är noll. Känsligt läge, lavineffekt eller inte, detta kan bero på magnetmetallens remanens eller på en fuskhjälpström via laddningslampan. (Där av det ofta förekommande rådet att laddningslampan bör hålla minst 2-4 Watt, dess strömstyrka leds via magnetspolen och bidrar till att utlösa den önskade lavinen, alltså här plötsligt igångsatt laddning.)
Hoppas någon blev klokare av detta långrandiga inlägg!?    

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Thomas-1:

Du skriver att citat 1: När han gasade på så rörde sig nålen en bit upp över 12V så den reagerade på gas. Vidare att citat 2: När jag kortslöt vid skiljerelät så vi fick 12V från förbrukningsbatteriet in till generatorn hoppade laddningen igång.

 

Mina funderingar:
Citat1 antyder att generatorn fungerar, åtminstone en smula.
Citat2 antyder att generatorn plötsligt ger högre spänning, kanske runt förväntade 13,5 volt eller så.
     Men generatorers magnetism är i grunden lavinartad*, typ allt eller inget! Knappast någon tvåstegsraket där inte!  Tror därför att felsökarlyktan bör riktas mot själva skiljereläet? (Ditt test med  kortslutning/sammankoppling av skiljereläets bägge terminaler "start/battbank" kan också antyda detta?)

*) Förklaring angående mitt ordval lavinartat...
Generatorers magneter är oftast av typ elektromagneter - till skillnad mot permanentmagneter á la kylskåpsmagneter. För att magnetism alls skall kunna uppstå och bibehållas i elektromagneter krävs att en elektriskt ström ständigt genomflyter dess lindade spole. Sådan är elektromagneters natur, men viss kvardröjande magnetism (s.k. remanens) i järnmagneten kan ändå göra magneten halvklibbig ett tag.
    I laviner vräks som bekant helt plötsligt enorma snömängder nerför en fjällsida, kanske utlöst av endast ljudvågor från ett gevärsskott? Liknande sak med generators magnetisering, allt eller inget!
Magneten strömmatas från sin egengenerande utspänning (D+) , och innan `lavinen utlösts´så kan ingenting genereras för att magnetismen är noll. Känsligt läge, lavineffekt eller inte, detta kan bero på magnetmetallens remanens eller på en fuskhjälpström via laddningslampan. (Där av det ofta förekommande rådet att laddningslampan bör hålla minst 2-4 Watt, dess strömstyrka leds via magnetspolen och bidrar till att utlösa den önskade lavinen, alltså här plötsligt igångsatt laddning.)
Hoppas någon blev klokare av detta långrandiga inlägg!?    

Tack för ditt utlägg! Drog samma slutsats i fjol så han bytte skiljerelät vilket löste problemet en stund. Hade förträngt det... Finns ju en risk att det nya också är trasigt men då är det ju nått annat som är fel.

 

Hade en fundering dock... Från startnyckeln ska väl plus gå i "drift" via laddningslampa/motstånd för att magnitisera generatorn så den kan producera spänning. Genom att kortsluta vid skiljerelät gjorde jag väl typ samma moment. 

Om jag nu skulle mäta upp 12V från startnyckeln till generatorn borde det väl tyda på att nått i generatorn i trasigt för det är ju själva starten av laddningsprocesen!?! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev neubert:

Från startnyckeln ska väl plus gå i "drift" via laddningslampa/motstånd för att magnitisera generatorn så den kan producera spänning. Genom att kortsluta vid skiljerelät gjorde jag väl typ samma moment.

Nej du kopplade bara ihop batterierna.

--

Ja du får pluss till generatorn via startnyckel/lampa. Men eftersom spänningen ut från genertorn verka dålig så slulle jag misstänka regulatorn. Men först skulle jag kolla alla kopplingar.

Det skulle även kunna vara så att kol/släpringar är dåliga/skitiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...