Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarvatten

Stävlager?

Rekommendera Poster

Nån som vet vad detta är för lager och var man kan få tag på ett nytt? Sitter på en nicandersnipa med en volvo penta md1a. Axeln är 22mm i mässing och innermåttet i stävlagret ca 26mm

IMG_20190419_090706-1190x1587.jpg

IMG_20190419_090654-1190x1587.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp.

Det där är babbits.

 

Babbits är en legering av antingen tenn eller bli med litet koppar och antimon iblandat. Koppar och antimon bildar mikroskopiska hårda kulor som flyter i tennet/blyet och som fungerar som lageryta.

 

Man gjuter babbitslagret direkt i lagerhuset. Smältpunkten är så låg att det går att smälta i en järnskopa eller järngryta eller liknande på en flytgaskokplatta.

Formen kan man göra av trä och täta med rögmjölsgröt om det kniper men bäst blir det om man gjuter kring en järntapp som är svarvad litet klenare än färdigt lager. Man sotar järntappen över en bit brinnande björknäver eller med gassvets utan syretillförsel så fäster inte babbitsen på den då man gjuter. Före man gjuter värmer man upp hela lagerhuset och formen till ungefär 200-300 grader med blåslampa.

Efter gjutningen sätter man upp lagerbocken i en metallsvarv och rensvarvar insidan. Till slut brukar man skava bort svarvspåren för hand till slutlig passning.

 

Babbits köper man färdigblandad som tackor. Freya Metall i Danmark är en leverantör. Jag köpte ungefär 60 kilo babbits billigt av en skrothandlare så det finns att ta fram när jag behöver.

 

Hela det här låter komplicerat men jag har gjutit babbitslager och egentligen var det inte så svårt. Om man misslyckas smälter man bara ut babbitsen med blåslampa och gjuter om.

Små gjutfel kan man reparera om man förvärmer försiktigt med blåslampa och sedan smålter in en bit babbits i gjutfelet med en stor lödkolv.

 

Såhär går det till ungefär:

 

Eftersom ett hylslager är gjutet i ett stycke utan löst lageröverfall skulle jag gjuta det stående på änd.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ännu en länk till en youtubefolm om hur man gjuter babbitslager.

Han använder en amerikansk produkt som heter Babbitrite att täta med men jag har använt vanlig tätningskitt för avgasrör med gott resultat.

 

En sak som jag glömde:

Rätt gjuttemperatur är då man sticker ned en furusticka i babbitsen och den blir aningen brunbränd men inte förkolnad.

 

Nu gäller det bara att hitta en leverantör där du kan få tag på en babbitstacka att gjuta av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två bra filmer hur det går till att gjuta babbitlager.

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...