Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
patrikflink

Vilka är ute nu?

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Mackey:

Båten åkte upp i söndags, en fin och solig dag.

Nu återstår bara att städa ur och täcka, men även det kan vara lite skönt när vädret är bra.

Sedan är det sex långa månader utan båt med undantag för lite "övervakning" och kanske något underhållsarbete.

 

Inga långseglingsplaner i år. 😭

Sänder en hälsning till @Gaidin och ser fram emot ett framtida besök på Panacea på någon plats på jorden, eller snarare på något hav.

 

Ni på ostkanten får nog i sinom tid ta del av den vresiga typen av höstväder. Det vädret vi har hos oss kommer så småningom till er senare, om än avmattat, kanske.

Det har varit litet bryggsegling och höstservice, väntar på kranbilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite landsegling med sillunch för några dagar sedan.

Perfekt väder, strålande sol och inte en krusning på varvsplanen.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger till SB på vår klubbö. Ska stängas ner nu för säsongen. 

 

Segelbåten som ligger till BB ska vara här november ut. Han har en kamin ombord med skorsten. Riktigt fiffig.

 

received_644438573777646.jpeg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser gött ut 🙂 Är det du som flyger?

 Ja jag har kikat på några varianter av kaminer, både Glembring, POD och danska Refleks, med och utan slinga för vattenburen värme.

Lite svårt att få till en bra placering i en dc-båt bara. Och man hade visst lagt ner tillverkningen av POD.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Är det du som flyger?

Nä, kompis med sin drönare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Nä, kompis med sin drönare.

Ja att det var en drönare förstod jag nästan då jag antar att du inte har med dig någon annan flygfarkost ombord. 😊 Fin bild är det i alla fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

Ja att det var en drönare förstod jag nästan då jag antar att du inte har med dig någon annan flygfarkost ombord. 😊 Fin bild är det i alla fall.

Kunde ha varit min kompis som kör/flyger ett av dom gula vattenbombflygplan. Här är vi utanför Oxelösund. Finns lite fina filmer och bilder när han åker över mig.

Screenshot_20221015-133835.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vintern 2022/2023 förväntas bli ovanligt varm eftersom det är ett La Niña-år. Dock kan man räkna med en köldknäpp i december, mem låt er inte nedslås av det.

 

Däremot vet jag inte om La Niña påverkar vädret redan nu.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Vintern 2022/2023 förväntas bli ovanligt varm eftersom det är ett La Niña-år. Dock kan man räkna med en köldknäpp i december, mem låt er inte nedslås av det.

 

Däremot vet jag inte om La Niña påverkar vädret redan nu.

Amerikanska motsvarigheten till  SMHI, NOAA, säger i sin prognos att:

"There is a 75% chance of La Niña during the Northern Hemisphere winter (December-February) 2022-23, with a 54% chance for ENSO-neutral in February-April 2023."

Men det finns två La Niña-varianter. En med västligt centrum och en med östligt centrum. Den med östligt centrum ger ett lågt NAO-index, med östliga vindar och kalla, torra kontinentala luftmassor från Arktis, Finland, Baltikum och Ryssland. Ett västligt centrum ger ett högt NAO-index, med milda, fuktiga marina luftmassor från Atlanten.

Jag hittade ett diagram för åren 1980-2010 som visar tre index, där de relevanta är ENSO (El Niño Southern Oscillation) och NAO (North Atlantic Oscillation) Toppar ovanför nollinjen innebär La Niña-år och höga NAO-index, respektive, där högt NAO-index innebär just milda och blöta vintrar hos oss. Korrelationen är inte så stark, tyvärr.

image.png.a4fe5433cb4414742396e603b4b224ea.png

Vi kan hoppas att det blir en mild vinter, men prognoser är just bara prognoser, och långtida (mer än en vecka) prognoser är svåra och inte särskilt säkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så går denna helg mot sitt slut.

Vi och några bekanta (Searay 280) la till på Mörkedalsklubben i fredags, men efter ha halkat omkring på det blöta berget så beslutade vi oss för att flytta för att undvika benbrott osv. La till på vår klubbö och har haft underbart väder, solceller laddar och allt bara fungerar i båten. Även några öbor kom och hälsade på och vill ta del av sällskapet och värmen från eldstaden.

Ses nästa helg på sjön!

IMG_20221029_132003900_HDR.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju fantastiskt ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste att det ser ut att bli en rekordkall vinter då golfströmmen är kallare än vanligt och el nino skulle blåsa in kall luft från Ryssland och bestämde mig för att inte ha båten i över vintern på grund av det. 

 

Aja, med tanke på effektbristen i Sverige hoppas vi väl alla på ännu en mild vinter. Min erfarenhet av att satsa på vintersegling är att brukar bli en eller två turer som mest...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite jobbigt att se nu på eftermiddagen, men jag ska ut! SO vindar och guppig sjö.

IMG_20221104_164713789.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-02 vid 09:17 skrev Dava:

Jag läste att det ser ut att bli en rekordkall vinter då golfströmmen är kallare än vanligt och el nino skulle blåsa in kall luft från Ryssland och bestämde mig för att inte ha båten i över vintern på grund av det. 

 

Aja, med tanke på effektbristen i Sverige hoppas vi väl alla på ännu en mild vinter. Min erfarenhet av att satsa på vintersegling är att brukar bli en eller två turer som mest...

Nu har du nog rört ihop det tror jag, eller blivit lurad av Aftonbladet eller Expressen som söker klick.

 

El Niño är ett väderfenomen som påverkar vattentemperaturen i Stilla havet, men just nu är det La Niña som som är förhärskande (också i Stilla havet). Jag har för mig att det blir ovanligt kallt i Stilla havet vid La Niña.

 

La Niña leder oftast till två olika fenomen för oss i västra delen av Europa.

Det blir generellt en genomsnittligt varm och fuktig vinter (oktober till mars) med sydvästliga vindar och

det kan komma köldknäppar beroende på att vindarna är svaga.

 

Även förra vintern var La Niña förhärskande, så vi kan nog vänta oss en liknande vinter i år med en eller ett par kalla vindstilla perioder. Räkna med en kall december med dyr el med rörligt avtal och planerad områdesvis bortkoppling av elen för att klara effekten. Sedan blir det varmare och billigare (mindre dyrt) för de som har chansat på rörligt elpris.

 

Vi betalar 50 öre/kWh, men sparar så mycket vi bara kan för att spara naturgas i Europa och hålla nere elpriserna i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

Nu har du nog rört ihop det tror jag, eller blivit lurad av Aftonbladet eller Expressen som söker klick.

 

El Niño är ett väderfenomen som påverkar vattentemperaturen i Stilla havet, men just nu är det La Niña som som är förhärskande (också i Stilla havet). Jag har för mig att det blir ovanligt kallt i Stilla havet vid La Niña.

 

La Niña leder oftast till två olika fenomen för oss i västra delen av Europa.

Det blir generellt en genomsnittligt varm och fuktig vinter (oktober till mars) med sydvästliga vindar och

det kan komma köldknäppar beroende på att vindarna är svaga.

 

Även förra vintern var La Niña förhärskande, så vi kan nog vänta oss en liknande vinter i år med en eller ett par kalla vindstilla perioder. Räkna med en kall december med dyr el med rörligt avtal och planerad områdesvis bortkoppling av elen för att klara effekten. Sedan blir det varmare och billigare (mindre dyrt) för de som har chansat på rörligt elpris.

 

Vi betalar 50 öre/kWh, men sparar så mycket vi bara kan för att spara naturgas i Europa och hålla nere elpriserna i Sverige.

Håll Er till ämnet "Vilka är ute nu". Skapa en ny tråd gällande elpriser, El Nino och La Nino ect.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Håll Er till ämnet "Vilka är ute nu". Skapa en ny tråd gällande elpriser, El Nino och La Nino 

Delvis är väl vädret en del av ämnet vilka som är ute med båt nu eller inte.

 

Mitt svar på frågan "Vilka är ute nu?" är att vi inte är ute med båten nu även om La Niña gör att det är betydligt varmare än normalt för årstiden.

 

Vi har inte heller några planer på att sjösätta även om det troligen kommer att vara förhållandevis varmt under november också, men kanske blir det lite "bryggsegling", eller snarare landsegling om två veckor när vi ska ha hand om vårt barnbarn. Hon gillar båten och vill gärna besöka den även när den ligger på land.

 

Troligen blir det ingen elvärme när vi är ute vid båten eftersom klubben valt att begränsa elanvändander för att spara el och därmed hålla elpriserna nere. Det får bli fotogenvärmare istället och lite klimatosmarta utsläpp av CO2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev patrikflink:

 

IMG_20221104_164713789.jpg

OT: Vad är det för lysvinklar på de där sidolanternorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

OT: Vad är det för lysvinklar på de där sidolanternorna?

Håll dig till ämnet! 😉

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

OT: Vad är det för lysvinklar på de där sidolanternorna?

Varför frågar du? Det ser ut att vara reflektioner i ett peke eller en metallbåge. Ser ungefär så ut på vår båt, när sidolanternorna (som sitter i en kombolanterna i fören) reflekteras i pekets stålrör. Bra för att se att lanternorna är tända!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Delvis är väl vädret en del av ämnet vilka som är ute med båt nu eller inte.

 

Mitt svar på frågan "Vilka är ute nu?" är att vi inte är ute med båten nu även om La Niña gör att det är betydligt varmare än normalt för årstiden.

 

Vi har inte heller några planer på att sjösätta även om det troligen kommer att vara förhållandevis varmt under november också, men kanske blir det lite "bryggsegling", eller snarare landsegling om två veckor när vi ska ha hand om vårt barnbarn. Hon gillar båten och vill gärna besöka den även när den ligger på land.

 

Troligen blir det ingen elvärme när vi är ute vid båten eftersom klubben valt att begränsa elanvändander för att spara el och därmed hålla elpriserna nere. Det får bli fotogenvärmare istället och lite klimatosmarta utsläpp av CO2.

Var inget personligt mot dig såklart.

Men vad har elpriser med denna tråd att göra och hur mycket du betalar?

 

Elvärme? Jag använder min Planar 44D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

OT: Vad är det för lysvinklar på de där sidolanternorna?

Godkända såklart. Framtagen för just ersätta Amerikanska båtar som min är. Säljes hos välsorterade Svenska återförsäljare inom båttillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Varför frågar du?

För att det ser märkligt ut på bilden så klart. Vad trodde du var min anledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

För att det ser märkligt ut på bilden så klart. Vad trodde du var min anledning?

Gick ut nu för att ta foton.

IMG_20221105_172227640.jpg

IMG_20221105_172216368.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en runda i helgen, var ingen trängsel i hamnen direkt. Idag åkte jollen upp, vågar inte ha kvar den på badbryggan när det snöar som det gör nu.

 

Båten får nog ligga i får vi se om man kan få till en runda till i år. Än är inte båtsäsongen slut, tror jag.

 

 

IMG_1085.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sege:

Blev en runda i helgen, var ingen trängsel i hamnen direkt. Idag åkte jollen upp, vågar inte ha kvar den på badbryggan när det snöar som det gör nu.

 

Båten får nog ligga i får vi se om man kan få till en runda till i år. Än är inte båtsäsongen slut, tror jag.

 

 

IMG_1085.jpeg

Grymt!

 

Var är du? Här har det kommit MYCKET snö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/20/2022 at 9:03 PM, patrikflink said:

Grymt!

 

Var är du? Här har det kommit MYCKET snö.

Smådalarö Gård var det där, tagen fredag kväll så det var innan värsta snöovädret hade börjat. Åkte hem lördag eftermiddag, då var det både snöigt och härligt! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sege:

Smådalarö Gård var det där, tagen fredag kväll så det var innan värsta snöovädret hade börjat. Åkte hem lördag eftermiddag, då var det både snöigt och härligt! 

Kul och bra kämpat!

Själv var jag tvungen att ta upp tidigare i år (8 november) då jag fått lite problem med drevet (vobblar). Drevet är just nu hos MMS AB i Västerås för en översyn (misstänker att underdel).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...