Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Koala321

Kappsegling - vilken segelbåt?

Rekommendera Poster

Vilka båtar har bäst egenskaper för kappsegling i storleken 32-35 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en enkel fråga att svara på eftersom det beror på vad man är ute efter. Om det är att vinna SRS-kappseglingar med full besättning eller shorthand, hur många ska segla på båten?. Eller om det är entypsbåt där det kanske mer beror på besättningen än hur man har utrustat båten. Samt är det bankappsegling, skärgårdssegling eller havskapppsegling som båten ska användas till?

Man kan kappsegla med förhållandevis billiga båtar eller lägga ner massor av pengar för att få till det absolut bästa.

En Farr 30 var bästa båt i förra årets SRS-ranking och oneoff 2:a samt Neptunkryssare 3:a. Stor skillnad på dessa båtar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Inte en enkel fråga att svara på eftersom det beror på vad man är ute efter. Om det är att vinna SRS-kappseglingar med full besättning eller shorthand, hur många ska segla på båten?. Eller om det är entypsbåt där det kanske mer beror på besättningen än hur man har utrustat båten. Samt är det bankappsegling, skärgårdssegling eller havskapppsegling som båten ska användas till?

Man kan kappsegla med förhållandevis billiga båtar eller lägga ner massor av pengar för att få till det absolut bästa.

En Farr 30 var bästa båt i förra årets SRS-ranking och oneoff 2:a samt Neptunkryssare 3:a. Stor skillnad på dessa båtar!

Ok, jag hänger med. 

Jag tänker en båt som ändå har bekvämligheter och som även kan fungera som en "semester"båt. Så exempelvis Mamba, Maxi, Albin ... tänker liknande såna båtar.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förmodligen fungerar de flesta båtar bra och kanske några lite bättre för kappsegling om jag antar att det är SRS-kappsegling som det gäller. På Blur har det diskuterats kring vilken den optimala shorthandbåten är, läsvärt. Sedan finns det möjlighet att segla lite fortare om man optimerar båten med tex bra segel. Desto större båt desto dyrare lär det oftast bli. Vilken budget har du för båtköp och hur stor är besättningen?

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunden för att kappsegla framgångsrikt är att se till att botten på båten är superslät, att bakkanterna på köl och roder är max 3mm tjocka, och att ev. 2-bladiga foldingpropellrar på axel som pekar snett neråt kan ställas in så att bladaxlarna är vertikala.  Dessutom skall kölprofilen fixas upp så den blir optimal.

SRS-talet sätts för ett genomsnitt av förhållanden. Kvällskappseglingar sker i avtagande vindar och lättvindsfarten är viktigt. Vill man satsa mest på kvällskappseglingar så väljer man den båttyp som har mest segelyta i förhållande till våta ytan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra och rolig kappseglare med (vissa) bekvämligheter är X99. Nu får man en välutrustad båt från drygt 200kkr. Går bra i lättvind och körs med fulla ställ snabbt upp mot 10m/s när man lärt sig båten. Perfekt båt för ex-vis ÅFOR.

Nu kan jag vara något partisk efter 7 säsonger.

 

//swe195

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svår matematik när det gäller kappsegling överlag är att få ihop en besättning som alltid har den tid som krävs för träning och tävling. Med en större båt som då behöver mer folk är det oftast svårt att få till det att alla har tiden till det. Den optimala båten är den som kräver minimalt med folk men ändå är slagkraftig nog i alla vindar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-19 vid 22:20 skrev Koala321:

Vilka båtar har bäst egenskaper för kappsegling i storleken 32-35 fot?

Den du har råd med! 😉

 

Nej, men allvarligt.
 

Eftersom det i det segmentet handlar om respitsegling och mätregler bedömer båten POTENTIAL så handlar det om att göra det bästa av det du har och att välja nivå.
Med utgångspunkt i "seriös motionskappsegling":
En 35-fotare behöver sannolikt 3 fockar och 3 undanvindssegel för att seglas effektivt. En bra fock kostar kanske 80-100 tkr och det bör kanske budgeteras för ett nytt segel varje år för att upprätthålla en fräsch garderob.
Går du ner ett hack i ambition till vad jag kanske skulle kalla "seriös klubbsegling/börja segla större kappseglingar" så ser det lite annorlunda ut.
Då räcker det antagligen fint med 2 fockar (kanske kan du ha en riktig hårdvindsfock i dacron) och 2 undanvindssegel. Eftersom de seglen då kommer seglas mer behöver du sannolikt budgetera för att byta segel lika ofta.

 

Till det kommer att du ska ha en drägligt bra botten samt hårdvara och löpande rigg som är funktiionellt och fräscht.

 

Pseudonym har dessutom en jättepoäng. Om vi pratar om full besättning och 35-fotare ska du antagligen segla på 7-8 personer för att vara effektiv. Antaligen går det bra att klara sig på en kärna av 5 och sen fylla på med tillfälligt folk för att manövrar och trim ska bli bra. Det här är den största utmaningen! 
En 32-fotare behöver kanske 6 pers, en avsevärd skillnad!

Det finns en anledning till att det blivit så poppis att segla på två!

 

Med allt det sagt så går det alldeles utmärkt att ha roligt och utvecklas som seglare på kappseglingsbanan med mycket mindre medel! Det handlar bara om att sätta sin egen ambitionsnivå och mål!

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-20 vid 07:11 skrev Seawolf:

Grunden för att kappsegla framgångsrikt är att se till att botten på båten är superslät, att bakkanterna på köl och roder är max 3mm tjocka, och att ev. 2-bladiga foldingpropellrar på axel som pekar snett neråt kan ställas in så att bladaxlarna är vertikala.  Dessutom skall kölprofilen fixas upp så den blir optimal.

SRS-talet sätts för ett genomsnitt av förhållanden. Kvällskappseglingar sker i avtagande vindar och lättvindsfarten är viktigt. Vill man satsa mest på kvällskappseglingar så väljer man den båttyp som har mest segelyta i förhållande till våta ytan.

Jag håller bara delvis med. Visst måste botten vara någorlunda ok och framför allt ren.
Men efter det pratar vi några % i båtfart. Dessa % tappar man mycket lätt med en dålig nertagning eller sättning av undanvindssegel eller dåligt trim.
Om man väljer mellan att slipa ett par helger till eller sjösätta och träna så välj sjösättning! Det är om inte annat mycket roligare.
Sen kommer du så småningom kanske till en nivå där varje detalj är viktigt och då börjar vi prata kölprofil och bottenfinish..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att kunna kappsegla en båt på två och segla upp till SRS-talet (nästa i alla fall) är ju smidigt eftersom det kanske inte alltid kan bli en massa händer ombord. Det är även riktigt roligt att vara få ombord eftersom det då finns en massa uppgifter att utföra. Har man ett helt gäng ombord är det nog flera som kan tycka att det är lite tråkigt att ”bara” vara barlast långa stunder samt man har ofta problem att jaga folk som måste vara med.

Även en mindre båt ger ofta en härlig seglingsglädje. Men det är inte så kul om man kommer riktigt långt efter huvudklungan i en kappsegling. Det är ofta mer spännande om man kan ha fart i båten samt hålla jämna steg med övriga båtar. Att vid bankappsegling få vara med i klungan när det tex är dax för en hel drös att runda ett märke ger erfarenhet kring kappseglingsregler och är riktigt spännande många gånger.

Att alltid ha nya segel kostar på men är oftast inte nödvändigt för att hänga med i de flesta kappseglingar.  Att ha slätast botten och optimala profiler på köl och roder ger lite snabbare fart och naturligtvis ger en snabb båt förutsättningar till framskjutna placeringar. Men oftast är det många gånger vägval och taktiska finesser eller minst trassel vid segelbyten och rundningar som är avgörande.

Nuvarande SRS-system ska vara bättre än tidigare LYS men vissa båttyper seglar nog lite bättre än andra upp till sitt mätetal.

Det finns väl några klasser med SM-status där det finns ett flertal båtar som ställer upp i klasskappseglingar vilket kan vara kul att segla mot likadana båtar.

Men ska det vara helt lika förutsättningar så är det strikt entypsbåtar som gäller där allting är lika oberoende vilken båt man seglar.

 

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en diskussion jag tycker vi bör hålla vid liv. Hur såg valet ut för er andra när ni valde båt?

 

Jag resonerar som så att det viktigaste är att hålla sig nära klungan i seglingarna snarare än att komma först efter omräkning med SRS-tal. 

 

Jag köpte ju en Soling för ändamålet, den går inte att övernatta i men är stor tryggt och snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

Detta är en diskussion jag tycker vi bör hålla vid liv. Hur såg valet ut för er andra när ni valde båt?

Jag valde först och främst en båt som seglar väl åt de flesta håll. O-extrem, helt enkelt. En båt jag kan hantera med liten besättning, eftersom jag oftast bara är jag och emellanåt ett par barn. En båt som jag kan tillbringa helger och semestrar i i första hand, men också dra ett varv på en kappseglingsbana med efter jag lyft ut grillen och badleksakerna. 

 

Jag har en Dixie 27, och när det är semester hänger jag på det mesta, men på kappseglingsbanan är båten långsam idag. Få kappseglar båtar med så lågt SRS, inte ens på klubbseglingarna. Det är lite trist måste jag erkänna, och det har gjort att jag tröttnat en del på kappsegling. Förra året kantades av motorproblem, så det blev faktiskt inte en enda kappsegling; första gången på över femton år. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

Detta är en diskussion jag tycker vi bör hålla vid liv. Hur såg valet ut för er andra när ni valde båt?

 

Jag resonerar som så att det viktigaste är att hålla sig nära klungan i seglingarna snarare än att komma först efter omräkning med SRS-tal. 

 

Jag köpte ju en Soling för ändamålet, den går inte att övernatta i men är stor tryggt och snabb.

Jag har ingen egen båt och har inte haft på många år. Jag är lyckligt lottad som kan segla på andras båtar.
Men om jag skulle köpa båt för kappsegling skulle jag köpa en J70.  Motiveringen i korta drag utan inbördes ordning:

Stor aktiv klass där jag bor. Entyp ÄR roligare.
Liten nog att ha råd att uppdatera segel etc.
Liten besättning att hålla reda på.

Enkelt att komma ut på vattnet. Ligger den i sjön tror jag att det tar <30 min från parkering till att lämna hamn raceklar och i stort sett samma efter race. Det här är en viktig punkt om seglingen ska bli av i veckorna!

Och skulle jag vilja segla SRS så är inget så effektivt för att få fart på båten och segla upp till SRS-talet som att segla entyp. Resultatmässigt borde den svaga punkten då  vara i mellanvind när vattenlinjen inte räcker till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker kolla vilka båtar har de i de tävlingar du kan tänkas vara med i? Det blir ju tråkigt på vattnet med en för snabb eller långsam båt oavsett respit. Där vi bodde tidigare kunde man komma in 40 minuter före de andra båtarna men fortfarande inte vinna då vår 99a är rätt kvick gentemot många av de andra båtarna, dock så visas ju det i respittalet med.  Sedan behöver det inte betyda entyp även om det är skoj så begränsar man sig en del skulle jag tro. En flotta med Comet, Express, J/80 och X79or går ju bra ihop tex.  då de ofta ligger ganska nära varandra respitmässigt även om det inte blir först i mål men det diffar inte galna tider heller.  Dock lite mindre i längd tog bara några som låg nära varandra respitmässigt som exempel. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tankar. Här är det ett rätt blandat startfält. Vinnarna är alltid samma J/24 som ligger varvet före trots lågt SRS. Sedan är det en rätt jämn klunga med safir, smaragd, 806, accent, h-båt och Maxi Fenix. Sist kommer lite udda båtar som en Jaguar (som dock kommer hyfsat i placering tack vare otroligt lågt SRS) en Tur 80 och en Maxi 77.

 

Det finns ingen entypssegling i vår närhet. Dessutom känner jag att entyp lätt blir väldigt dyrt eftersom det kräver mer av utrustningen.. bara inköpspriset för en begagnad J/70 ligger mellan 3-400 000. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...