Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stregnil

När går det ström till plotter?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Är det vanligt att plotter och stereo bara får ström när man startar motorn? Tändning kan ställas i AV, PÅ och START, vid PÅ så tänds smartcraft instrumenten, men varken inbyggd plotter eller stereo startar. Har för tillfället inte kunnat starta motor...

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Stregnil:

Hej,

Är det vanligt att plotter och stereo bara får ström när man startar motorn? Tändning kan ställas i AV, PÅ och START, vid PÅ så tänds smartcraft instrumenten, men varken inbyggd plotter eller stereo startar. Har för tillfället inte kunnat starta motor...

Det finns lika många ideer om elsystem som det finns båttillverkare...

Det vanliga är att kunna lyssna på stereo och titta på plottern utan att behöva starta motorn så svaret på din fråga är nog - - - oftast inte.

 

Att motorinstrumenten startar när du startar motorn är nog mer vanligt. De används ju normalt bara när du kör med motorn och stängs sen av för att spara ström.

 

Det brukar normalt finnas strömbrytare för ett antal olika elförbrukare i en båt. Sedan bryts allt med en eller flera huvudströmbrytare (det kan finnas separata huvudbrytare för motor resp övriga elförbrukare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har inte blivit modifierad utan såsom strömmen är kopplad, så kom det från fabrik. 

Kanske någon av dessa paneler kan göra att jag får ström till stereo och plotter? (Den med huvudströmbrytaren sitter vid batteriet, den andra sitter under ratten)

https://photos.app.goo.gl/rcnL3vMJdnPajtQ29

 

Hittar tyvärr ingen info i manualen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag GISSAR att F5 som det står ”Electronics” på styr elektroniken så som t ex din plotter. Och att F6 ”Stereo” styr din... stereo. Faktiskt är jag rätt säker. 

Finns det en huvudströmbrytare för den stora panelen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter udda. Det kan inte vara så att plotter mm får ström när knappen är "på" men att du själv måste trycka ingång plottern?

Troligen ska endera huvudbrytaren slås på för at få ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...