Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anton12345

Min Mercury 50hk går ned på väldigt lågt varvtal vid specifik position av gasspaken. Video i tråden.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är ny när det gäller båtar och motorer, så det kan vara lite svårt att göra sig förstådd vad mitt problem är, men jag gör ett försök. 

Jag har en Mercury 50hk cirka 1980 gissar jag på. Båten gick strålande förra säsongen, gick bra när jag provstartade på land igår och idag efter sjösättning gick motorn utmärkt. Efter att ha kört cirka 20 minuter så tappade motorn kraft och gick ned till så pass många varvtal som när man precis lägger i växeln. 

 

Från och med att detta hände så fungerar det på följande vis: När jag når en viss punkt, en viss position, på gas-spaken, så är det som att motorn börjar om. Den dör inte, den går inte ojämnt, men den går omedelbart ned på lägsta möjliga varv medans den fortfarande driver framåt, precis så som det är när man just lagt i växeln framåt. Det jag får göra då är att dra tillbaka gas-spaken till neutral, och sedan kan jag börja gasa igen.

 

Denna position som detta händer på skulle jag uppskatta till cirka 80% av spakens maximala framåtlutning. Detta innebär att när nått denna position och tappat nästan samtliga varv, så har jag ju då 20% av spaken kvar att dra framåt, vilket jag också kan göra för att få cirka 20% av motorns kraft innan spaken når sin slutposition.

 

Jag har en video där jag visar vad som sker. Det jag gör på videon är att jag långsamt drar spaken framåt, tills jag når den punkt då den tappar nästan alla varv.

Motorn går i övrigt bra, jämnt och fint och startar på någon sekund varje gång. 

 

 

Förhoppningsvis förstår ni vad jag menar, extremt tacksam för hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om det är någonting  som hoppar ur vid belastning av motorn, som sedan klickar i igen när jag drar tillbaka spaken mot neutral, för det är ett visst klick ungefär halvvägs tillbaka. Skulle det kunna vara något sådant? Samtidigt så går det ju som sagt att gasa en bit till efter att detta händer, då det finns en bit kvar på spaken att trycka framåt, så jag vet inte vad det är som ska ha hoppat ur i sådana fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,
Skulle - liksom Anton ovan-  kollat själva gasreglagets funktion, verkar ju som om gasvajern tappar taget?
Allra först hade jag lyft av motorkåpan och kollat hur gasreglagets detaljer rör sig.)

    Om det då visar sig att gas/trottel-mekanismen omotiverat flyttar sig till tomgång är nog felet i fjärrkontrollen.
En sådan har ju i "en-spaksutförande" en hel del mekaniska detaljer för att åstadkomma detta:
Spak i allra aktersta läge; fullgas & reversersering
Spak i mittläge; tomgång & friläge
Spak i allra förligaste läge; fullgas igen & framdriv


Nedan en bild på mekanismen till ett slumpvis* valt enspaksreglage.
Detalj 39 verkar kunna var en typisk rundad glidbana som krävs för att översätta spakens linjära rörelse till gasreglagets fullgas-tomgång-fullgas? En sådan mekanism kan möjligen slinta så att gasvajern kan/behöver fångas upp igen genom återgång till spakmittläget enligt din beskrivning??
Öppna och kolla vad som sker, detta ifall gasreglaget uppför sig skumt vid kollen under motorns kåpa.
Bara en fundering.

*) Kanske kan du själv hitta ditt eget reglage i reservdelssajten boats.net?
(Finns i och för sig många tillverkare av fjärreglage och du kan nog gott behöva leta bredare än bara denna sajt eller Mercury.)

enspaksreglage.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har lyckats se vad som händer precis när detta sker. Den lilla delen som är på bilden nedan, den snurrar runt och klickar till exakt när motorn tappar varv. Den delen är dessutom trasig, och jag tror dessutom att den skruv del som puttar snurran på bild i plats har snurrat sig ur position pga vibrationer

 

Vad är det på bilden?

received_660226664396181.jpeg

Redigerad av Anton12345

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna del sitter alltså precis under svänghjulet(heter det så?) och roterar samt klickar till just när motorn tappar alla varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag vet vad som är felet. Denna lilla snurra sitter på en axel som länkar samman förgasarna. Då snurran är trasig har det inneburit att när den trasiga delen har nåtts, så har den understa förgasaren tappat länkning med den övre och båten har vid det laget endast gått med en förgasare.

 

Någon som vet vad denna lilla del kan heta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ingen aning om någon följer min lilla tråd, men jag fortsätter uppdatera, kanske hjälper det någon i framtiden.

 

Delen heter Throttle lever cluster. Min del är ej originaldel. På bilden nedan kan ni se en sådan som sitter på förgasaren. Svårigheten nu blir att hitta denna del i Sverige. Jag har inte haft någon framgång med att översätta delen till svenska, och inte heller genom att söka på artikelnumret. 

 

Något tips på hur jag kan hitta denna del?

58377959_407611769787582_1431998420687519744_n.jpg

Redigerad av Anton12345
Rättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa Kungälvs reparations AB om de finns kvar?De kan mkt om äldre Merc o kan nog ha den delen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid prova på att beställa från USA. Det finns många ställen som säljer originaldelar där borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jo precis, faktum är att jag redan beställt. Men det är mer som en backup, jag är för otålig för att sitta och vänta flera veckor/en månad på frakt. Jag vill ut och åka båt! Så tanken är att leta vidare, och hittar jag inte delen så kommer den åtminstone så småningom. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...