Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kalle-hbg

starkaste limtätning

Rekommendera Poster

Hej, det läcker mellan skölden och skrovet , jag hittade läckan och vil ej lyfta motorn, så jag tänkte täta det med lim, vilket är det starkaste limmet man kan använda.

InkedVID_20190414_193430_Moment_LI.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ju ingen genväg att ta, om du nu vill ha det tätt. Skölden måste givetvis lös och sedan tätar du. Att laga rost på bilen genom att bara måla på, löser inget. 

 

Var inte så jäkla dum/lat/slö/snål/etc etc. Gör det rätt! Vad du inte vill göra och vad du måste göra, är dock precis det du ska göra. 

Redigerad av 535GT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men att lyfta motorn är inte liten projekt. jag tänkte köra lite denna säsongen och göra det ordentligt under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kalle-hbg:

 så jag tänkte täta det med lim, vilket är det starkaste limmet man kan använda.

Du behöver inte något särskilt starkt lim för att täta en läcka.

Om du ska fuska riktigt mycket och "laga" läckan med båten i vattnet bör du kunna få tätt genom att trycka in Sikaflex eller liknande i springan mella sköld och akterspegel.

 

Glöm inte bort att fixa läckaget på riktigt nästa vinter.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är att du får hela akterspegeln vattensjuk.

Vattnet tränger in i den sågade öppningen om den inte är

helt tät. Vilket kan resultera i att hela akterspegeln måste ersättas.

Googla på sviktande akterspegel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det ju, men borde klara sig en säsong tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att jag nu är olyckskorp, men vet vi hur länge det läckt?

Det kanske läckt i flera år men först nu visar sig inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jo så är det ju, men borde klara sig en säsong tänker jag.

En akterspegel klarar inte en säsong med vattenbejutning mot ett öppet snitt där trä syns. Trät suger direkt och det är svårt, nära på omöjligt att torka ur utan att öppna det hela.

 

Gör det hela ordentligt. Fullagningar är inte smart när det gäller läckage som detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kalle-hbg:

Hej, det läcker mellan skölden och skrovet , jag hittade läckan och vil ej lyfta motorn, så jag tänkte täta det med lim, vilket är det starkaste limmet man kan använda.

InkedVID_20190414_193430_Moment_LI.jpg

Förut sa du att det läckte när du körde motorn men spolmuff, eller om du spolade in vatten i by passhålen på utsidan. Då kan ju läckan inte vara mellan akterspegel och sköld. Det måste vara bockhornet som läcker. Antingen att det har lossnat, eller att det gått hål i det på grund av korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag sjösatte båten då jag köpte den för 4 månader sedan, den var på land drygt ett år innan jag köpte den, då märkte jag att vatten rann i båten, men då har jag redan startat motorn, jag tog upp den på land, körde hem och fyllde båten med vatten och då rann det ut genom passhållen, jag kopplade spolmuff och startade motorn och då rann det in i båten och som vanligt ute genom passhålen, jag stängde av motorn och körde vattnet utifrån genom passhålen och då rann vattnet in i båten . så vatten rinner i båten genom passhålen  in i båten, ut från båten, med motor på eller utan. förvirrande.

nu har den stått ca 4 månader på land. jag hörde om tec7 , undrar om den är bra. och hörde om sikaflex men det är många olika varianter. Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Rollen.

 

Och jag vill inte påstå att du lokaliserat läckan, bara att du ser i vilken region vattnet kommer in (av bilderna att döma iaf).

 

Om vi antar att det läcker mellan akterspegel och sköld så är det hart när omöjligt att få till en tät limfog på en fuktig yta som dessutom står under visst vattentryck – för att inte ens beröra det svåra i att komma åt och göra rent. Den enda snabbfix som skulle kunna fungera är att torrsätta och limma från utsidan. Blir det då tätt kommer du också att avlasta eventuellt trä i akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev firefish:

Lyssna på Rollen.

 

Och jag vill inte påstå att du lokaliserat läckan, bara att du ser i vilken region vattnet kommer in (av bilderna att döma iaf).

 

Om vi antar att det läcker mellan akterspegel och sköld så är det hart när omöjligt att få till en tät limfog på en fuktig yta som dessutom står under visst vattentryck – för att inte ens beröra det svåra i att komma åt och göra rent. Den enda snabbfix som skulle kunna fungera är att torrsätta och limma från utsidan. Blir det då tätt kommer du också att avlasta eventuellt trä i akterspegeln.

Hej, vad menar du med utsidan?   jag kan ju inte täppa passhållen ute ifrån, själva skölden är tät utifrån. när jag fyllde båten med vatten i motorrummet så rann det endast från pass hålen o skölden är helt torr. jag har demonterat knä så jag har en bra plats och kan komma lätt till det. den är på land och rätt torr just nu. jag har regal kabin båt, har den trä i akterspegeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra. Ta och limma du, för trots de råd du får, så vill du fortfarande ta genvägar, ist för att göra det du egentligen borde. Varför fråga, om du nu ändå inte tänker bry dig om de råd du får.....? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 535GT:

Bra. Ta och limma du, för trots de råd du får, så vill du fortfarande ta genvägar, ist för att göra det du egentligen borde. Varför fråga, om du nu ändå inte tänker bry dig om de råd du får.....? 

Det enda jag frågade är vilket lim är det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev kalle-hbg:

Det enda jag frågade är vilket lim är det bästa.

Och det har du också fått svar på. Sikaflex (och liknande) är inte starkt, men grymt kladdigt, fäster och tätar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kalle-hbg:

Det enda jag frågade är vilket lim är det bästa.

Det är ju ändå rimligt att vi påpekar att det är en dålig idé...

 

Säg att det fungerar 12timmar och båten sedan sjunker när du åkt hem. En vis man tar råd från andra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Mange249:

Det är ju ändå rimligt att vi påpekar att det är en dålig idé...

 

Säg att det fungerar 12timmar och båten sedan sjunker när du åkt hem. En vis man tar råd från andra...

Kanske lyckas då TS få ut båtens värde på försäkringen?

Och vi andra får betala genom höjda försäkringspremier.

Vem har då varit vis?

Ja, det kan man fundera på.

Livet är ofta långt ifrån rättvist kan man kanske i alla fall vara överens om?

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-20 vid 00:39 skrev firefish:

Lyssna på Rollen.

 

Och jag vill inte påstå att du lokaliserat läckan, bara att du ser i vilken region vattnet kommer in (av bilderna att döma iaf).

 

Om vi antar att det läcker mellan akterspegel och sköld så är det hart när omöjligt att få till en tät limfog på en fuktig yta som dessutom står under visst vattentryck – för att inte ens beröra det svåra i att komma åt och göra rent. Den enda snabbfix som skulle kunna fungera är att torrsätta och limma från utsidan. Blir det då tätt kommer du också att avlasta eventuellt trä i akterspegeln.

det verkar som att läckan är från bockhornet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...