Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Popupgbg

Hur koppla cirkulationspump så att den bara går samtidigt som motorn

Rekommendera Poster

Jag upptäckte häromdagen att den nya motorn vi satte in måste kompletteras med en cirkulationspump för varmvatten och värme. Motorn är försedd med In/Ut men röret mellan dessa anslutningar är inte stängt så att vattnet tar närmaste vägen och värmer då dåligt.

 

Mitt önskemål är att göra så att pumpen bara går när motorn går. Det bästa vore om jag kunde lösa detta genom att koppla in pumpen elektriskt i anslutning till start/förbrukningsbanken för att slippa dra nya kablar genom motorrummet. Är det t ex möjligt att ansluta något relä vid startbatteriet så att när reläet känner av spänning från generatorn så drar pumpen igång. 

 

Jag kan för visso dra från motorns styrpanel vid förarplatsen men det känns överarbetat om det är möjligt att lösa det på annat sätt.

 

Tacksam för tips på lösning och vad jag behöver för att lösa mitt önskemål.

 

PS. Jag såg någon liknande post här på forumet men jag fick uppfattningen om att lösningen som där beskrevs var utformad efter att lösa detta för någon äldre Penta motor och jag kan inte riktigt översätta den till hur jag skulle lösa koppa detta mot den Hyundai Seasall motor vi har då det fanns kopplingar till plintar på generatorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du driver ett relä kopplat mellan D+ på generatorn och minus. Sen låter du relät slå till pumpen, ström tar du från startbatteiet via en säkring.

 

Kolla att varmvattnet tas ut före termostat och skickas tillbaka till sugsidan på cirk.pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev bhemac:

Du driver ett relä kopplat mellan D+ på generatorn och minus. Sen låter du relät slå till pumpen, ström tar du från startbatteiet via en säkring.

 

Kolla att varmvattnet tas ut före termostat och skickas tillbaka till sugsidan på cirk.pumpen.

Bara att försöka lokalisera D+ på generatorn då, skulle ett sånt här relä funka tror du? 

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/svagstrom/relaer/fordonsrela-1-pol-14-v-30-a-12-v-p36108

Redigerad av Popupgbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...