Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
guzztav

Generatorn skriker.

Rekommendera Poster

Hej!

Gäller vår P 28 med Albin O21 motor. Vi bytte gamla växelströmsgeneratorn förra året en lite effektivare: 14 v 55 amp ( volvo penta tror jag) Nu slocknar inte lampan förrän man rusar motorn på max ett bra tag---plötsligt hörs ett skrikande ljud från generatorn och man känner ett motstånd haka igång den som får motorn att lugna ner sig och sedan kan man dra ner gasen. Allt fungerar, ström levereras till kabinelens batteri. Nån som vet vad det tjutande ljudet beror på (remmarna verkar inte slira, de är spända enligt  gängse anvisningar) . Men Albinmotorn kanske tar skada av detta uppvarvande på max, det är ju en skakande påfrestning varje gång.

Kan tillägga att nya generatorn passade i på gamla bädden, bulltarna passade och den sitter korrekt monterad.

Tacksam för svar.

Guzztav

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det tjuter så är det en rem som slirar.  Om allt är rätt sträckt och remmen inte är sliten så kan du prova remspray. Köps tex på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar. Ska man ev. sträcka remmen hårdare alltså ? Remspray ? Blir det bättre grepp då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att remskivorna på motor och generator har samma profil på spåret, annars blir det ingen bra drivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt ändå att generatorn måste upp så mycket i varv för att börja ladda? Den nya generatorn kanske behöver en annan utväxling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev neptun:

Kontrollera att remskivorna på motor och generator har samma profil på spåret, annars blir det ingen bra drivning.

Nu är det inte alls säkert att det är något kilspår svarvat i svänghjulet på O21an.

Generatorns remskiva är troligen inte avpassad till svänghjulets stora diameter.

Som Eld så riktigt skriver skriker det så slirar remmen!.

Dessutom kanske generatorn är för stor, (laddar för mycket) för den lille maskinen som går med ett ganska minimalt varvtal även med fullt spjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Pentax:

Dessutom kanske generatorn är för stor, (laddar för mycket) för den lille maskinen som går med ett ganska minimalt varvtal även med fullt spjäll.

Men varför kommer den inte igång och laddar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja angående varvtalet så måste jag ju även koppla ur till tomgång och dra på fullt--- endast då går generatorn igång efter 12-15 sek--min hustru stirrar skräckslaget på mig under dessa mycket långa sekunder. Kan det ändå kanske vara så  att remmen slirar omärkligt och kräver detta jättehöga varvtal för att komma igång--ska pröva att spänna lite hårdare. Är dock lite osäker på remsprej --blir inte remmen halare av det? Ljudet dämpas men disfunktionen kvarstår ? Eller minskas slirandet

genom bättre grepp, som målvaktsklister --?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När lampan lyser så laddar inte generatorn dvs den belastar inte remmen alls.

Bäst att kolla varvtalet på generatorn. Enklast köper man en mätare på eBay, kostar någon hundring. Men det tar ju några veckor innan den kommer. 

Alternativet är om generatorn har "W" uttag, där man kan mäta frekvens med frekvensräknare eller oscilloskop. Vissa mätinstrument har även möjlighet att mäta frekvens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om påfrestningarna på Albinmotorn under detta varvtals rusande 12 sek ? Varje start.

Nyrenoverad 2010. Är det riskabelt att bara fortsätta köra på--generatorn funkar dock enormt bra när den väl kommer igång---?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev guzztav:

Vad tror ni om påfrestningarna på Albinmotorn under detta varvtals rusande 12 sek ? Varje start.

Ingen motor gillar att rusa och särskilt inte när den är kall.

 

9 timmar sedan skrev bhemac:

Bäst att kolla varvtalet på generatorn. Enklast köper man en mätare på eBay, kostar någon hundring. 

Man kan ju räkna först, det går fortare och är ännu billigare.

Svänghjulsdiameter / diam på generatorns remskiva x motorvarvtal.

 

En gissning

40 / 10 x 500 = 2000 rpm på generatorn vid tomgång

Vid maxvarv 1500 rpm på motorn blir det 6000 rpm på generatorn.

 

Det borde ju funka!

 

Glapp/oxid så att laddningslampan inte ger tillräcklig magnetiseringsström?

Kolla alla anslutningar och ev. skarvar och även lampsockeln, rengör och skruva åt.

 

Laddningslampan inkopplad fel på generatorn?

Ska sitta mellan tändningslåset och generatorn på det som vanligen är märkt D+, men som kan vara märkt L, I, 61, 61E, 15, IND, Ind eller bara +.

 

Kan det vara laddningslampan som inte passar ihop med generatorn?

Laddningslampan ger generatorn dess magnetiseringsström i startskedet. Med fel lampa borde man kunna få för liten magnetiseringsström?

 

Lycka till med felsökningen!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång samma problem med motor som måste varvas för att laddning skulle komma igång. Löste det med ett lagom stort motstånd parallellet med laddningslampan så att generatorn fick mera magnetiseringström och därmed inte behövde lika högt varvtal för att komma igång.

Hade också en generator som skrek, helt och absolut säker att remmen inte slirade. Fixade bättre kylning på generatorn och då slutade den skrika. Förstår inte sambandet men så var det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla gamla Volvo, Amazon mm skrek vänstan alltid i fäläktremmen?

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Man kan ju räkna först, det går fortare och är ännu billigare.

 

Ja där börjar men man det kan ju vara så att remmen slirar konstant.

--

Laddningslampan och dess inkoppling bör man nog undersöka. I många generatorer finns det kvar tillräckligt med magnetism för att den ska börja ladda även utan lampa men en del verkar väldigt beroende. Enklast är att prova med större/starkare lampa.

Var det en beg. generator som sattes in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt laddat batteri tar emot mer ström och det blir tyngre för generatorn. Jag har gärna kört med lite för slak rem och låtit den tjuta lite i början för att spara lagren, kanske överdriven försiktighet. Provat att spänna remmen lite extra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade testat att byta till en starkare laddlampa (högre wattal) alt. sätta en annan lampa parallellt. Då borde generatorn gå igång och ladda tidigare.

Att det skriker vid inkoppling/när det börjar ladda beror troligen på att den då börjar gå tungt (=ladda) och remmen slira, som andra redan påpekat.

 

I övrigt instämmer jag i övriga svar du fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev guzztav:

--ska pröva att spänna lite hårdare. Är dock lite osäker på remsprej --blir inte remmen halare av det? Ljudet dämpas men disfunktionen kvarstår ? Eller minskas slirandet

genom bättre grepp, som målvaktsklister --?

Spänn inte för hårt. Det är dåligt för lagren i generatorn. Remspray ökar friktionen. 

 

Ingen har nämnt att du bör kolla att remskivorna linjerar efter generatorbytet. Det är inte självklart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar! Jag ska begrunda dem noggrant och fixa generatorn!

 

Hälsningar Guzztav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tidigare som TS. Jag hade en 35amp generator till min Yanmar 1GM10. Då skärgårdslivet ibland kräver kylda varor och därför ville jag installera en kyl så bytte jag den till en starkare generator på ca 70amp.

Jag råkade då ut för att remskivorna inte linjerade, vilket resulterade att remmen slets mycket.

Skivan på den nya generatorn hade dessutom en för stor diameter så att den började ladda vid väldigt högt varv.

Dessutom hade skivan på den nya generatorn inte samma profil som den gamla vilket också gjorde att den slirade.

Jag bytte helt enkelt generatorns skiva mot en mindre med rätt profil och shimsade så att skivorna linjerade. Nu fungerar allt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps glömde berätta hur det gick sen. Fick hjälp av en fin gammal båtelektriker.

Macken och IngemarE hade rätt, det var laddningslampan som var för klen plus en kabel som var för tunn. Vi bytte dessa och sen fungerade det exemplarisk!

Stort tack till alla igen nu 2022 !

Guzztav

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen med återkoppling när problemet är löst.

Det finns alldeles för många trådar utan avslut och då missar vi ökad kunskap på MG.

 

Borde nästan vara krav att återkoppla...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...