Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Krafter vid bojankring

Rekommendera Poster

Jag har sen länge min båt på boj

Som många säkert vet så har framförallt motorbåtar en förmåga att börja pendla i vinden och när det blåser rejält så blir det ganska kraftiga ryck

Brukar flytta båten när det blåser som värst men tänkte skaffa en ryckdämpare istället

Frågan är vad för krafter kommer man upp i och hur stor ryckdämpare behöver jag?

Båten är en Princess 36 Riviera med en matchvikt på ca 9500kg

Har en kraftig/tung kätting som ger viss fjädring men den är dock bara ca 4-5 m. Därefter lyftsling mellan bojen och båten på ca 2 m

Djup vid normalt vattenstånd ca 1.8 m

Tänkte hänga ett däck i kättingen strax under bojen som ryckdämpare. Däcket ger även lite motstånd i vattnet vilket bromsar pendlingen

På bilden använder jag ett mindre lastbilsdäck och vikten på skopan är 450-500kg

När man läser på SXK så kommer man inte upp i så stora krafter vid svajankring. Dock stor skillnad pga lång kätting som "fjädrar"

Hoppas det går att ladda upp pdf :)

Ryckdämpare.jpg

ankring.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har dybotten så är det bästa du kan använda är en gjuten sten med så stor yta mot botten som möjligt så den suger fast

En gjuten sten på 1,5x1,5m kan vara nästan omöjlig att lyfta om det fått riktigt fäste i botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Jag har sen länge min båt på boj

Som många säkert vet så har framförallt motorbåtar en förmåga att börja pendla i vinden och när det blåser rejält så blir det ganska kraftiga ryck

Brukar flytta båten när det blåser som värst men tänkte skaffa en ryckdämpare istället

Frågan är vad för krafter kommer man upp i och hur stor ryckdämpare behöver jag?

Båten är en Princess 36 Riviera med en matchvikt på ca 9500kg

Har en kraftig/tung kätting som ger viss fjädring men den är dock bara ca 4-5 m. Därefter lyftsling mellan bojen och båten på ca 2 m

Djup vid normalt vattenstånd ca 1.8 m

Tänkte hänga ett däck i kättingen strax under bojen som ryckdämpare. Däcket ger även lite motstånd i vattnet vilket bromsar pendlingen

På bilden använder jag ett mindre lastbilsdäck och vikten på skopan är 450-500kg

När man läser på SXK så kommer man inte upp i så stora krafter vid svajankring. Dock stor skillnad pga lång kätting som "fjädrar"

Hoppas det går att ladda upp pdf :)

Förtöjning på svaj med ankare och förtöjning i boj med bojsten ska nog inte likställas vad gäller delen mellan båt-ankare resp boj-bojsten. Ankaret kräver ett drag längs botten som inte är lika relevant vad gäller bojsten som verkar genom sin avsevärt större vikt samt att den suger fast i botten (jag har suttit som motvikt i aktern på bojekan ett antal gånger och väntat på att kraften från den helt nedvevade föränden på bojekan ska få fastsugna bojstenar att släppa från botten. Det har hänt att vi fått ge upp för att de aldrig velat släppa..).

 

Din relativt korta kätting ger nog mer slitskydd än dämpning när du ligger på så litet djup o så kort kättinglängd (o längre kätting lär inte ge mer dämpning för det är begränsas av att det är så grunt). Min erfarenhet av svajankring med kätting är att ligga på rätt djupt vatten för att få en tillräcklig längd på kättingen för att få ryckdämpning. Minst 6 meter djupt men gärna 10 m. Din "setup" med rätt lång sammanlagd längd av kätting o lina riskerar att ge båten utrymme att pendla så att du får kraftiga ryck i förtöjningen.

 

SXK verkar ha bytt strategi för sina svajbojar. De har sedan ett antal år övergått till rep istället för kätting. Nu verkar de även lämna svajboj "med slak lina" till förmån för pålboj med kort lina.  Kort lina "minskar seglandet" som är det som skapar kraft i rycken som uppstår när båten byter sida i pendlingen. Vid svajboj är det bojens neddragning under vattnet som skapar en hel del ryckdämpning (den effekten finns inte vid svajankring därför blir det olika fall).

 

SXK har haft 8 ton som rekommenderad maxvikt på sina svajbojar men håller visst på att dimensionera upp till 10 ton. Kolla med deras "Hamn o farledsnämnd" eller "Tekniska komitten"  vilka dimensioner de använder på sten, rep o boj. De har ju haft många svajbojar i många år och har nog rätt mycket erfarenheter...

 

En erfarenhet jag hört från dem är att på Västkusten så räcker det inte med rostfritt, det tar slut i alla fall. Nu ligger din boj i lite mindre salt vatten men korrosionen är i alla fall den stora underhållsskaparen. Deras nya strategi är att inte ha skavande metaller under vattnet. Bojsten med rostfri ten, rep knutet direkt i tenen och pålboj med fastklamring av repet i toppen på bojen ger inte korrosionen så stort utrymme. En annan fördel med pålboj är att den står upprätt utan kätting eller andra tunga sänken. Den är ju neddragen till ca halva sin längd under vattnet. Sen kan jag tänka mig att dagens enda dimension av pålboj kanske är lite klen för en 9,5 tons båt men det är bara tyckande o inte baserat på erfarenhet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nog lite otydlig 

Frågan är klarar jag mig bra med däcket på bilden

Kommer jag upp i krafter över tex 500kg?

 

Bojsänke ligger där sen länge 

En betongklump på knappt 1000kg som jag spolat ner i leran 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi räknar med att båten är 12 m lång och 3 m hög över vattnet så kan vi räkna med kraften på en 36 m2 stor skiva som utsätts för vind.

 

10 m/s ger en kraft motsvarande 215 kg.

15 m/s ger 475 kg

20 m/s ger 865 kg.

 

En fingervisning i alla fall. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En fingervisning i alla fall. 

Jättebra med beräkningar!

Blåser det storm så lär näbben lika i vindögat och kraften från vinden bli mindre men tilkommer kraft från sjön.

 

Intressant detta med att motorbåtar "seglar" vid ankring, jag trodde det bara gällde segelbåtar.

Borde det inte gå att minska detta som man gör på en segelbåt med ett ankarsegel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Intressant detta med att motorbåtar "seglar" vid ankring, jag trodde det bara gällde segelbåtar.

Borde det inte gå att minska detta som man gör på en segelbåt med ett ankarsegel?

Jo, det är väl bara att bygga om till motorseglare...

 

Kanske kan funka att montera spön för djuphavsfiske på targabågen och sätta ankarsegel i.

 

Varianten med däck som ryckdämpare och "seglingsbroms" kanske räcker.

Visste för övrigt inte att motorbåtsägare var så enormt mycket emot segling. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Jättebra med beräkningar!

Blåser det storm så lär näbben lika i vindögat och kraften från vinden bli mindre men tilkommer kraft från sjön.

 

Intressant detta med att motorbåtar "seglar" vid ankring, jag trodde det bara gällde segelbåtar.

Borde det inte gå att minska detta som man gör på en segelbåt med ett ankarsegel?

 

Ja precis

Beräkningarna är konstant tryck

Ytan borde bli mindre då det är fören som i huvudsak rör sig men rörelsekraften och båtens vikt ökar ju upp kraften

Samtidigt så bromsar vattnet båten

Hade varit kul att kunna sätta en våg på kättingen för att se hur mycket dragkraft det uppstår. Är nog mindre än vad man tror

 

Däcket vilket kommer ligga under ytan borde agera segelankare till viss del

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Capitan:

Däcket vilket kommer ligga under ytan borde agera segelankare till viss del

Eller "vågankare" ;)

Borde ge en förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Om vi räknar med att båten är 12 m lång och 3 m hög över vattnet så kan vi räkna med kraften på en 36 m2 stor skiva som utsätts för vind.

 

10 m/s ger en kraft motsvarande 215 kg.

15 m/s ger 475 kg

20 m/s ger 865 kg.

 

En fingervisning i alla fall. 

Fast om den är 4 bred å 3 hög åch man ankrar med fören eller aktern emot vinden då blir det max 12 m2.

Ca 290kg vid 20m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Caribic410:

Fast om den är 4 bred å 3 hög åch man ankrar med fören eller aktern emot vinden då blir det max 12 m2.

Ca 290kg vid 20m/s

När båten seglar på skrovet ligger den vid något tillfälle med sidan mot vinden. Min tanke var att visa den största kraften man kan förvänta sig av vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Fast om den är 4 bred å 3 hög åch man ankrar med fören eller aktern emot vinden då blir det max 12 m2.

Ca 290kg vid 20m/s

 

Så då borde man kunna säga tex 290kg plus rörelsekraften från båtens fart och vikt?

Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Capitan:

 

Så då borde man kunna säga tex 290kg plus rörelsekraften från båtens fart och vikt?

Eller tänker jag fel?

Det bör ju bli mer massa att stoppa ju mer det väger förståss. Så ja. Sen får man väl en viss påverkan av vinden när båten kränger från sida till sida. Å andra sidan så är väl inte ytan lvadratisk så måtten a x b kanske kan tas x 0.7 eller nåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

När båten seglar på skrovet ligger den vid något tillfälle med sidan mot vinden. Min tanke var att visa den största kraften man kan förvänta sig av vinden.

Alltid bra att räkna med det största omöjliga, som i Harrisburg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörelsemängden = massan x hastigheten

Enhet kg m/s = Ns

 

Kraften = rörelsemängd / tid

Enhet N

 

Båtens fart är 1 m/s säger vi, kanske lite högt.

 

9500x1=9500 Ns

 

Inbromsningen tar 3 sekunder säger vi, verkar rimligt.

 

9500/3=3167 N cirka 320 kg.

 

Du kan nog vara lugn med ditt däck, men sätt en säkerhetslina mellan infästningarna i däcket så att inte båten blåser bort om däcket går sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-19 vid 07:58 skrev Mackey:

Rörelsemängden = massan x hastigheten

Enhet kg m/s = Ns

 

Kraften = rörelsemängd / tid

Enhet N

 

Båtens fart är 1 m/s säger vi, kanske lite högt.

 

9500x1=9500 Ns

 

Inbromsningen tar 3 sekunder säger vi, verkar rimligt.

 

9500/3=3167 N cirka 320 kg.

 

Du kan nog vara lugn med ditt däck, men sätt en säkerhetslina mellan infästningarna i däcket så att inte båten blåser bort om däcket går sönder.

 

 

I och med att det i huvudsak är främre delen på båten som pendlar så blir det inte heller hela båtens vikt man kan räkna med. Antar jag... :)

 

Ja tanken är att dra ihop kättingen och fästa däcket så om däcket mot förmodan skulle gå av så har jag kättingen kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Capitan:

I och med att det i huvudsak är främre delen på båten som pendlar så blir det inte heller hela båtens vikt man kan räkna med. Antar jag... :)

Jo så blir det ju.

Sedan är beräkningarna rätt grova uppskattningar, men de visar i alla fall att krafterna ligger i storlekordningen kring den kraft skopan gav på däcket.

 

Ska bli spännande att höra hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Mackey:

Jo så blir det ju.

Sedan är beräkningarna rätt grova uppskattningar, men de visar i alla fall att krafterna ligger i storlekordningen kring den kraft skopan gav på däcket.

 

Ska bli spännande att höra hur det funkar.

 

Ja det har du nog rätt i

 

Blir sen sjösättning i år men återkommer med resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade min stålbåt förtöjd med  vanliga bildäck som fjädrar . Inte ett däck gick av under dom åren jag hade den. Den vägde 30ton. 

Så tror brottgränsen är betydligt högre än ditt test. 

Så du behöver inte vara orolig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ´nytillkomna lyssnare´ som kanske undrar vad pendling är för något...
Tja, båten studsar och vrider sig när den är förankrad i bara en punkt med flexibilitet.
(Menar med ordet flexibilitet här lång förtöjningslina i kombination med lång fjädrande förmåga  - typ en ankarkätting som lyfts.)


Hehe, en trevlig egenskap att båten pendlar litet ifall man ligger på soldäck och gonar sig, har jag tänkt. Utsikten förändras ju litet sakta hela tiden och blir därför inte långtråkig. :)

Men varför pendlar båten, min personliga fundering består av 4 steg enligt bilden nedan?...
ankarpendling.png.0ae3d04ec65cf74b4125cb5155520a31.png


Angående förtöjningars säkring så skall rimligen linan ta smällen om det töjbara försvinner...
Bildkälla fig 2: äldre MG-forumtråd
2137043216_linskrat.tjskydd.png.36597b37f83ab0b2481948ba9e8c4133.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev Thomas-1:

- - -

Angående förtöjningars säkring så skall rimligen linan ta smällen om det töjbara försvinner...
Bildkälla fig 2: äldre MG-forumtråd
2137043216_linskrat.tjskydd.png.36597b37f83ab0b2481948ba9e8c4133.png

TS verkar vara medveten om vikten av att "säkra ryckdämparen" och låter kättingen sitta fäst i både bildäcket o bojen.

 

2019-04-20 vid 09:00 skrev Capitan:

- - -

Ja tanken är att dra ihop kättingen och fästa däcket så om däcket mot förmodan skulle gå av så har jag kättingen kvar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att tråden vaknar till liv igen :)

Skrev ju att det skulle bli sen sjösättning och den blev så sen så den inte ens blev av

Annat samt resa tog upp sommaren och kände att det inte var nån ide att lägga i båten för en veckas semester samt ett par helger

Kommande sommar så ska allt både båt och däck i sjön :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...