Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
velum_navia

Rensa värmeväxlaren

Rekommendera Poster

Behöver rensa ur värmeväxlaren på motorn. Söker en mindre rensnål, typ falskborste fast med borst av stål/mässing. Alt rensnål som man har till vapen 22 lång. På bilden ser ni ungefär hur stora hålen är.  Någon som har ett bra tips?

Bosatt i Gbg

FF7A4895-BA0E-4CBD-87B6-9B60482DF484.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

sågkedjefil

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stålborste skall inte användas då kontaminering av stål skapar galvaniska effekter...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Falskborte kan vara svår att hitta, men skulle vara användbar till mycket ;)

Det finns mässingsborstar i olika dimensioner.

Oftast börjar man ett cylinderborr som är en dimension mindre än hålet. Både borr och mässingstrådborste kör man med fördel i borrmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapa en bit rostfri 19-trådig wire med diameter som får plats i rören med en aning glapp.

Skruva fast ena änden i en skruvdragare, och tejpa andra änden hårt.
Stick in wiren i respektive hål och kör, och dra wiren in och ut under tiden. Om wiren är svagt krokig så blir det rent och fint.

Det fiffiga är att man inte behöver hålla maskinen exakt rakt.

 

"Been there, done that"

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man tur så finns det en gängstång som passar i tuben, bra att dra ut och in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaktbutiker saluför stänger med möjlighet att skruva på  borstar i mässing med en mängd olika dimensioner och även tyg eller skumcylindrar. (Vapenrengöringsprylar) 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver väl ett sjövattenfilter, så det inte kommer in så mycket skit i värmeväxlaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här borstsatsen ifjor för knappt 15:-. Perfekt för den typen av kanalrensning.

bild.png.f519def28f00df531eda3372ac4cf7bd.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hittade den här borstsatsen

På någon särskild butik?

Priset antyder Biltema, Jula eller Clas Ohlson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns rengörningsmedel som är avsedda för att skölja rent värmeväxlare. Prata med den lokala marinverkstaden som dom kan sälja till dig. Annars kan du prova kaustiksoda, det gör man rent myckes med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hittade den här borstsatsen ifjor för knappt 15:-. Perfekt för den typen av kanalrensning.

bild.png.f519def28f00df531eda3372ac4cf7bd.png

 

Perfekt, Var hittade du dom och hur långa är dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev breckan:

Du behöver väl ett sjövattenfilter, så det inte kommer in så mycket skit i värmeväxlaren.

Jo, jag har funderat på det. Lite halvtrångt att få plats med det. Men med tanke på hur mycket skit det var i värmeväxlaren så kanske det är dags att införskaffa ett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

Jo, jag har funderat på det. Lite halvtrångt att få plats med det. Men med tanke på hur mycket skit det var i värmeväxlaren så kanske det är dags att införskaffa ett...

Jag har aldrig haft något sjövattenfilter och aldrig heller haft stopp. De som har haft stopp har alla filter. Ofta är det sjögräs eller fin sand/lera som har förorsakat stoppet. Saker som lätt passerar ett vanligt sjövattenfilter. Men många har fått stopp och hittat små gummibitar från impellers.

Man kan göra så att man kan backflusha filtret men det känns överdrivet om man inte vistas ofta i "muddy waters".

I senaste båten satt ett sjövattenfilter som jag snabbt avlägsnade, det satt besvärligt till. Planen är att sätta det mellan pump och värmeväxlare. Då kan man köra flera år på samma impeller utan att som nu, byta varje år.

Pumpen klarar allt som intagsgallret släpper igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev breckan:

Du behöver väl ett sjövattenfilter, så det inte kommer in så mycket skit i värmeväxlaren.

Efter att ha fått stopp i systemet två ggr, pga plastpåse och vattenväxter, plastade jag fast en liten bit av sådant nät som trädgårdshandlare säljer som skydd mot kaniner, på utsidan av intaget. 

Förträfflig produkt, lägger den också som botten i bestickskorgen i diskmaskinen i stället för att köpa ny korg i undermåligt material till rövarpris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trewq:

Förträfflig produkt,

Maskstorlek typ 2x2 cm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

Maskstorlek typ 2x2 cm?

Nej, 2x2 mm, vi har inte så stora kaniner.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Nej, 2x2 mm, vi har inte så stora kaniner.

Det var väldigt små kaniner ni har. 😉

I övrigt ett bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men likväl är tipset om kaninnät väldigt bra och troligen bättre än ett konventionellt sjövattenfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon måste nog heja på sjövattenfiltret, jag har haft sjövattenfilter sedan jag bytte maskin, har efter det inte behövt rensa värmeväxlaren en enda gång, ålagräset lyfter jag ut med korgen och sköljer av den, tidigare hamnade det i värmeväxlaren. 

Ja det är mest ålagräs jag samlar upp.

Ålagräs är den typ av vattenväxt som vi såg på taket av en liten byggnad i frågetråden för inte så länge sedan.

Jag har planer på att montera ett till filter efter impellerpumpen för att fånga upp avbrutna vingar från impellern, som annars sätter sig på det mest svåråtkomliga ställe i sjövattensidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pentax:

Jag har planer på att montera ett till filter efter impellerpumpen för att fånga upp avbrutna vingar från impellern, som annars sätter sig på det mest svåråtkomliga ställe i sjövattensidan.

Något som alla borde ha. Hittar du något lämpligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat
1 minut sedan skrev bhemac:

Något som alla borde ha. Hittar du något lämpligt?

 

Jag jobbar på det, blir nog något egentillverkat, med "kaninnät" .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kaninfångaren", namnet är ju givet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag döma av TS bild, skulle det vara enkelt att klippa till en bit kaninnät (tror namnet var "Anti-gnag") som passar mot värmeväxlarens gavel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mackey:

På någon särskild butik?

Priset antyder Biltema, Jula eller Clas Ohlson.

Nån butik i Kinna - på Ebay...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Lintott:

Nån butik i Kinna - på Ebay...

Var inte butiken längre bort......😂

Redigerad av Kane
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att plocka ut rörpaketet (eller vad det nu kallas på svenska) och spola rent under kökskranen? Enstaka blockeringar är lätta att rensa ut med en strumpsticka. Jag brukar sedan låta min ligga i ättikslösning över natten – tar bort rester av kalk med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du har en Vetus, 16hk? Sådan har jag, jag tar ut min tub och använder piprensare, tryckluft, rengöringsmedel o.s.v. Viktigt göra rent runt tubernas utsida också. Min var mycket skitig när jag rensade den första gången, köpte vår båt begagnad. Motorn hade gått några år innan vi köpte den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...