Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brig

Köpa ny Brig med två takt 90 hk??

Rekommendera Poster

Hej.

Mitt första inlägg här.

 

Var och tittade på en ny Brig 570 med en Evinrude motor 90 HK.

När säljaren berättade att det var en tvåtaktare tappade jag hakan.

Firman heter järnbröderna som är en stor/största återförsäljaren av Brig Sverige.

 

Kan det verkligen vara sant?

 

Dom sa att dom endast sålde nya Brig med tvåtaktare då dom är mycket rappare än fyrtakt.

Nya tvåtaktare går inte att jämföra med tvåtaktare från 90-talet som väsnades och ryker.

 

Min erfarenhet(dock mycket begränsad) säger att fyrtakt är mycket behagligare.

 

Fyrtakt kräver dock mer HK för samma effekt.

 

Kommer folk skratta år mig om jag köper en tvåtaktare 2019 på 90 HK.

 

Behöver lite råd här så att jag inte gör något dumt.

 

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ont om svar på din fråga så jag klämmer in ett...

Jag antar att det är en Evinrude du är erbjuden att köpa?

Vad jag vet är det den enda 2-taktare som säljs ny nu.

Det sägs att 2-taktare är rappare än fyrtaktare men min erfarenhet (begränsad) är att det mest handlar om skillnaden mellan förgasarteknik och insprutningsteknik.

Försökte gå på deras hemsida men hittar inte fram till deras utbud av båtar (Brig) och motorer men länkas bara vidare till Brig som säljs med Evinrude.

Evinrude är nog inte mer dålig än något annat märke. Finns en hel del forum med tips och problem. Min rekommendation är att du köper en båt med närhet till service oavsett vilket märke du väljer.

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem skrattar åt en sådan här båt med 2 stora tvåtaktare....😎

 

image.png.d039e9ebca3e9d9ac76e935fdecf8794.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden är ju extremt skeptisk till 2-takt. Går den att sälja som begagnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall göra första servicen på min 90 hk Evinrude e-tec efter tre säsonger, kan bara säga att jag är helnöjd med motorn bra bottendrag och bränsle ekonomi och vinterkonserveringen är busenkel att det är högre ljud på tomgång jämfört med en fyrtaktare är ok för den korta tid som den går på tomgång är inga problem för oss i övrigt upplever jag ingen större skillnad i marchfart när jag åkt med kompisars 4 taktare , skulle jag satsa på en tvåtaktare igen ?? efter att ha provat tveklöst ja på grund av enkelheten och service intervallerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar :)

 

Det blev en Brig Navigator 570 med 90 hk. Evinrude två takt.

Får båten om två veckor.

 

Efter att ha läst på lite känner jag att det inte finns något som talar för att köpa 4 takt.

Service var 3:dje år dessutom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis du kommer inte att bli besviken jag såg båten en fin RIB-båt själv har vi en Ryds 530 dc som vi åker till klubbholmen i Ekoln och runt i Mälaren  och någon/några turer till Stockholm.Jag fick min motor programmerad för Evinrude XD50 olja (Vilken jag alltid använt) som är samma som

TC-W3RL (se sid 87 i instruktionsboken) man kan välja XD100 men då MÅSTE man använda just den oljan.

 

/Kenbja

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet. Har sett ett par Evinrude på grannbåtar och de tycks funka rätt bra. 

 

Nackdelarna med tvåtakt är att de dricker en del olja (så om du förbrukar mycket soppa/kör mycket, så skulle jag nog överväga fyrtakt. 

 

Samt kanske tvåtaktare är lite mera svårsålda motorer. Misstänker att tvåtaktare har en snävare kundkrets. De som kör motorcross kan säkert relatera till tvåtakt, men de som sitter på kontor och åker båt på helger, kanske föredrar fyrtakt. Skärgårdsfolk är nog lite blandat. I Norge verkar Evinrude vara mera lättsålt än i Sverige. 

 

Läst att högtrycksinjektorerna kan pluggas igen av gammal soppa.

 

Men frånsett det är tvåtakt nog ett utmärkt alternativ. Som andra varit inne på så har tvåtakt den fina egenskapen att den är extremt bra på att samla kraft vid acceleration. På samma motorvolym som en fyrtakt, så är tvåtakt i princip överlägset, för att få upp båten i planing. 

 

Men skulle ha bytt ut offeranoderna oftare än tre år, samt bytt drevolja varje år. Tror det är fortfarande samma konstruktion på drevet, som fyrtakt.

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Busteri:

Välkommen till forumet. Har sett ett par Evinrude på grannbåtar och de tycks funka rätt bra. 

 

Nackdelarna med tvåtakt är att de dricker en del olja (så om du förbrukar mycket soppa/kör mycket, så skulle jag nog överväga fyrtakt. 

 

Samt kanske tvåtaktare är lite mera svårsålda motorer. Misstänker att tvåtaktare har en snävare kundkrets. De som kör motorcross kan säkert relatera till tvåtakt, men de som sitter på kontor och åker båt på helger, kanske föredrar fyrtakt. Skärgårdsfolk är nog lite blandat. I Norge verkar Evinrude vara mera lättsålt än i Sverige. 

 

Läst att högtrycksinjektorerna kan pluggas igen av gammal soppa.

 

Men frånsett det är tvåtakt nog ett utmärkt alternativ. Som andra varit inne på så har tvåtakt den fina egenskapen att den är extremt bra på att samla kraft vid acceleration. På samma motorvolym som en fyrtakt, så är tvåtakt i princip överlägset, för att få upp båten i planing. 

 

Men skulle ha bytt ut offeranoderna oftare än tre år, samt bytt drevolja varje år. Tror det är fortfarande samma konstruktion på drevet, som fyrtakt.

 

Problemet löstes redan samma år som tråden skapades!

 

2019-04-17 vid 17:22 skrev Brig:

Tack alla för svar :)

 

Det blev en Brig Navigator 570 med 90 hk. Evinrude två takt.

Får båten om två veckor.

 

Efter att ha läst på lite känner jag att det inte finns något som talar för att köpa 4 takt.

Service var 3:dje år dessutom.

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...