Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
skippeer

Varför offeranod mitt på glasfiberskrovet, blyköl

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har en segelbåt i glasfiber med blyköl, inombordare med rak axel  och en Vetus skrovanod mitt på skrovets babordsida.

Enligt Tommy i SXKV tekniknämnd skyddar en offeranod ca 0,5 meter.

 

Så jag förstår inte vad en skrovanod kan skydda då den sitter mitt på båten, det är flera meter till propellern i aktern och bogpropellern i fören, likaså flera meter till rodret. 
Kan det vara en praxis för järnkölsbåtar?
Någon som har några ideer om eventuell nytta?

 

Jag skall undersöka vart jordsladden är kopplad på insidan (enligt andra trådar på nätet bör den ha en area på minst 4 kvmm) men oavsett vart den går finns det inget på utsidan inom 0,5 meter (kanske blykölen är inom räckhåll).

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte riktigt lärt mig det här med anoder.

men den bör väl vara kopplad till något på insidan, t ex en varmvattenberedare eller något som är kopplat till maskinen?

det här med anoder gör mig förvirrad men jag har förstått att det som är farligast med galvaniska strömmar är andra båtar med dåligt elsystem som kan ligga i hamn bredvid dig eller hamnen har ett äldre system vilket fororsakar galvaniska strömmar som förstör utrustningen.

jag ska t ex ha en isolator och kopplar därmed egen jord till platta på skrovet och sen ska allt som behövs kopplas till anoder på utsidan.

jag har fått för mig att det är bra med anoder.

hoppas nu att någon kunnig kan fylla i och rätta mig där det behövs

:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fakta verkar vara att en offeranod är "närsynt" dvs den skyddar enbart metaller inom 5-6 dm.

Båten är gjord i flasfiber på ett svenskt varv utan "bonding" och har blyköl.

Jag har försökt att se kabeldragningen på insidan men det går inte att se skrovplatsen för skrovanoden direkt, behöver kika bakom varmvattenberedare och värmare, eventuellt skruva bort lite prylar.

 

Det är 4-5 meter till bogpropeller, roder och propeller så jag misstänker att varvet har satt en skrovanod mitt på båten utan att det finns ett "elektriskt behov".

 

Men innan jag tar bort skrovanoden vill jag få mina misstankar bekräftade av någon kunnig...jag är trygghetsknarkare när det gäller båten:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...