Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Båtdiesel eller HVO?

Rekommendera Poster

En sak att tänka på tycker jag...

 

Om väldigt många låter bli att handla bränsle, och även mat, lokalt ute på öarna så blir servicen sämre eller upphör helt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lite info från Penta att dom inte alls rekommenderar HVO100 till en gammal motor. Har dock inte fått svar på min följdfråga  VARFÖR ännu. Tror att jag avvaktar lite innan jag prövar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En sak att tänka på tycker jag...

 

Om väldigt många låter bli att handla bränsle, och även mat, lokalt ute på öarna så blir servicen sämre eller upphör helt.

Om dom lokalt ute på öarna anpassa priserna efter medelsvenssons plånbok och inte efter dom som har lyxbåtar för flera miljoner, så skulle kanske även jag handla/tanka lokalt och kanske titta in i nån gästhamn ibland, istället för att leta efter udda platser där man får ligga i fred och lyssna på fågelkvitter.

Anser att det är för dyrt att betala 250-350 kr/dygn för störas av elverk, stereo, jollar med utombordare, skrik och skrän m.m.

Man kanske börjar bli gammal?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Om dom lokalt ute på öarna anpassa priserna efter medelsvenssons plånbok och inte efter dom som har lyxbåtar för flera miljoner, så skulle kanske även jag handla/tanka lokalt och kanske titta in i nån gästhamn ibland, istället för att leta efter udda platser där man får ligga i fred och lyssna på fågelkvitter.

Anser att det är för dyrt att betala 250-350 kr/dygn för störas av elverk, stereo, jollar med utombordare, skrik och skrän m.m.

Man kanske börjar bli gammal?

Vi ligger inte heller i gästhamn, men det är mest för att vi trivs i naturhamn.

 

Mat och bränsle är dyrare, men...

  • Säsongen är väldigt kort.
  • Transporterna är dyrare.
  • Jag vill gärna ha tillgång till mat och bränsle utan att behöva lägga tid och pengar på att ta mig till butiker och mackar på fastlandet.

Om man väljer bort de dyraste mackarna så blir detförhoppningsvis en viss påverkan som kanske resulterar i mera lika (inte så höga) bränslepriser.

 

Sedan förstår jag om man vill spara några kronor eller använda någon särskild sorts bränsle. Det är ju naturligtvis upp till var och en hur man gör med detta.

 

HVO är lite konstigt att det inte är godkänt för nästan alla motorer. tycker jag. Det är ju i stort sett tillverkat på samma vis som fossilbaserad diesel. Jag skulle haft mera förståelse för om andra dieseltyper som Preem Evolution tex. inte var godkänt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Vi ligger inte heller i gästhamn, men det är mest för att vi trivs i naturhamn.

 

Mat och bränsle är dyrare, men...

  • Säsongen är väldigt kort.
  • Transporterna är dyrare.
  • Jag vill gärna ha tillgång till mat och bränsle utan att behöva lägga tid och pengar på att ta mig till butiker och mackar på fastlandet.

Om man väljer bort de dyraste mackarna så blir detförhoppningsvis en viss påverkan som kanske resulterar i mera lika (inte så höga) bränslepriser.

 

Sedan förstår jag om man vill spara några kronor eller använda någon särskild sorts bränsle. Det är ju naturligtvis upp till var och en hur man gör med detta.

 

HVO är lite konstigt att det inte är godkänt för nästan alla motorer. tycker jag. Det är ju i stort sett tillverkat på samma vis som fossilbaserad diesel. Jag skulle haft mera förståelse för om andra dieseltyper som Preem Evolution tex. inte var godkänt.

Ligger i stort sett bara i små trånga knepiga naturhamnar, får den sociala biten så att det räcker och blir över i min vardag.

Lägger inte tid och pengar på att åka och bunkra.

200 liter färskvatten

350 liters diesel tank som jag kommer ca 350 distans på innan det är dax att tanka.

Tankar gör jag på vanlig mack i en 400 liters flaktank kör ner till båten drar ut slangen och startar elpumpen. Kan parkera 2 meter från båten när det ska tankas.

1 ölkyl

1 kyl för mat

1 frys för snaps och mat.

Fiske spö för att dryga ut provianten.

Eget system för uppvärmning av sjö eller färsk vatten för dusch med en tank på 60 liter.

Sällan ute mer än 10-14 dagar i sträck, så jag klarar mej ganska bra.

Det blir sällan mer än 1-2 nätter i gästhamn per år.

Mycket pga priserna men framför allt vill jag njuta av naturen.

Tankar enbart Q stars B0 diesel och har aldrig haft problem med alger och annat mög i mina tankar, varken på bilen, lastbilen , grävmaskin, dumpern eller båten.

Jag varken tömmer eller rengör tankarna och har ibland inte använt dumpern på ett år.

Fyllde nu senast på tanken i båten med reservdunkarna som stått ett år i båten och det va inget konstigt i dom dunkarna.

Man ska göra livet enkelt för sig.

Det jag sparar på att handla och tanka på fastlandet äts nog upp av vad jag betalar för kajplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Eget system för uppvärmning av sjö eller färsk vatten för dusch med en tank på 60 liter.

Här blev jag lite nyfiken. Skulle du kunna berätta lite mer hur du löst det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev McLasse:

Här blev jag lite nyfiken. Skulle du kunna berätta lite mer hur du löst det?

Medan vi väntar på Wildsides svar så kan jag berätta hur jag gjort för att åstadkomma samma funktion.

Kapade slangarna mellan motor o vv-beredare (en bit upp bredvid motorn så att luftbubblor går upp i motorn) och monterade ett par T-kopplingar. På kopplingen där vattnet kommer från motorn monterades en backventil så att värmaren inte kan pumpa sitt varma vatten baklänges till motorn. Jag fick borra ett pyttehål i backventilen (en millimeter) för att det inte skulle ställa sig en luftbubbla när systemet fylls. Det medför att lite värme går upp i motorn men det är försumbart för uppvärmningen av vv-beredaren.

På T-kopplingarna ansluts slangar till värmaren som är Eberspächers minsta som jag hittade till rea-pris. Värmaren monterades längst bak o längst ner i motorrummet så att luft i systemet (vid påfyllning av glykolvatten) ska flöda uppåt mot motorn. Jag har bara ett expansionskärl för motorn i systemet. Vid värmaren sitter en backventil som hindrar motorn att köra sitt varmvatten bakvägen genom värmaren utan det tvingas in i vv-beredaren. Å så den obligatoriska vattenpumpen för värmaren som är ansluten på slangen från T-koppling o till värmaren (där vattnet svalnat lite).

 

En avgasslang som går ut genom akterspegeln, en dieselanslutning till tanken och en on/off-knapp vid elcentralen. Sen var det bara att köra.

 

Har solceller som räcker till för att ligga länge i naturhamn och numera även varmvatten utan att behöva köra motor i tid o otid.

 

Har även stoppat in en temperatursensor i beredaren (fick plats i samma hål som temperatursensorn till elpatronen och presentationsintrumentet uppe i pentryt) så jag vet när vattnet behöver "värmas på". Jag har noterat denna vår med kallt vatten i havet att beredaren (Isotemp 40 liter) tappar cirka 10 grader under en natt, trots att jag virat ett extra lager med liggunderlagsisolering runt beredaren.

 

När motorn går så cirkulerar vattnet ena vägen genom beredaren, när värmaren går så cirkulerar vattnet åt andra hållet genom beredaren. Var tvungen att installera så för att varmt vatten som ska till beredaren inte tar "fel väg" så att beredaren inte värms upp. Jag vet inte vad som skulle hända om jag körde motor o värmare samtidigt med tanke på att flödena då "krockar" men det finns ingen anledning att köra båda funktionerna samtidigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Här blev jag lite nyfiken. Skulle du kunna berätta lite mer hur du löst det?

Ganska enkelt

Tanken fylls antingen med färskvatten genom däksförskruvning eller med sjö vatten med en pump

Vattnet värms antingen med motorns gång värme eller med dieselvärmaren genom värme slinga i tanken.

Duschvattnet pumpas ut till duschen.

 

Vill man duscha i bara färskvatten så får man anpassa värmen i tanken till lagom temperatur.

Problemet med färskvatten duschningen är att duschar man för länge tar vattnet slut i tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Medan vi väntar på Wildsides svar så kan jag berätta hur jag gjort för att åstadkomma samma funktion.

Tror vi har en lösning åt det hållet fast med tre kranar i stället för backventier. Jag är inte helt 100 på slangdragningen då har inte kommit till den delen av båten ännu. Jag gillar din automatiska lösning bättre eftersom vi behöver ställa kranar rätt beroende på om vi tar värmen från motor eller dieselvärmare (Reflex). Vi kan nog även värma från elpannan men det känns helt meningslöst då vi har elpatron i vvb:n, har dock inte testat elpannan ännu så funktionen på den är osäker.

 

Ursäkta att jag drog tråden OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har värmaren så att den värmer vattnet i i motorn, varmvattenberedaren och duschvattnet.

Kan starta motorn eller värmaren eller båda två för att värma vattnet, behöver inte mickla med några ventiler.

För värme i boutrymmen så är det en egen krets som värms via värmeväxlare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Tror vi har en lösning åt det hållet fast med tre kranar i stället för backventier. Jag är inte helt 100 på slangdragningen då har inte kommit till den delen av båten ännu. Jag gillar din automatiska lösning bättre eftersom vi behöver ställa kranar rätt beroende på om vi tar värmen från motor eller dieselvärmare (Reflex).

- - -

Jag började med två trevägsventiler men tog bort dem o satte T-kopplingar o backventilen mot motorn ifjor. Det var alltid ett osäkerhetsmoment att komma ihåg att ställa tillbaka kranarna efter att ha kört värmaren. Backventilen på värmaranslutningen har suttit där sedan grundinstallationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova HVO100 men det verkar inte finnas på bensinstationer i Stockholmstrakten eller har de olika bolagen egna namn med olika inblandningar? Vilken blandning skulle då fungera för en Volvo Penta MD7A utan att man får RME i tanken eller något annat som ger algtillväxt?

 

Eller måste man leta upp en sjömack? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Circle K har HVO på sina stationer, men om det är rätt att köra en båtdiesel på det kan jag inte svara på. Det renaste du kan köra på är MK1 diesel som är helt utan inblandning av RME, och den finns bara på sjömackar.

Jag kör tankbil för Circle K, dock inte i Stockholm utan i Göteborgsområdet..

https://www.circlek.se/station-search

0B0C6B43-F5AF-4D2B-91AB-6A77D843444B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den HVO100 som säljs på Dyviks Marina "Neste MY" vara precis samma som säljs på bensinstationerna OKQ8, "Neste MY Förnybar Diesel (HVO100)"?

Det viktigaste är att det inte blir algbildning i tanken på båten.

 

Har hitintills hittat följande info kring Neste MY Förnybar Diesel (HVO100):

 

https://www.batliv.se/2020/04/22/dyvik-marina-forst-pa-ostkusten-att-erbjuda-hvo100/

"Genom ett samarbete med Energifabriken kommer Dyvik Marina till sommaren att sälja Neste MY förnybar diesel vilket är HVO100 i sin sjömack."

 

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/hvo100/

"De flesta person- och lastbilar som går att tanka med diesel kan köras på Neste My Förnybar Diesel (HVO100) och antalet godkända fordon som kan köra på HVO100 ökar hela tiden."

 

https://energifabriken.se/hvo/

"Neste MY Förnybar Diesel kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. Neste MY Förnybar Diesel lagras i standardcisterner för diesel. Det finns inga problem med tillväxt, där kan den jämföras med blankdiesel." 

 

https://www.neste.se/neste-my-hvo/faq

"Det höga cetantalet (75–95) säkerställer en effektiv och ren förbränning som ger fordonet extra kraft jämfört med till exempel traditionell biodiesel (FAME).
Neste MY Förnyelsebar Diesel™ är med sin låga grumlingspunkt lämpligt för mycket kalla väderförhållanden upp till –30 grader.
Dessutom är Neste MY Förnybar Diesel™ fritt från svavel, syre och aromatiska föreningar och kan lagras under lång tid utan att tappa i kvalitet eller samla på sig vatten."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör min Lombardini 1003, som jag har i segelbåten, på Ecopar.

Så mycket som det går i alla fall.

I stort sett luktfritt, både bränslet och avgaserna, och inga problem med lagring och bakterier som jag hade tidigare.

 

Största problemet är att få tag i det...

Tankar i dunkar från enda macken som verkar finnas i Stockholm, i frihamnen, kostade 19,95 per liter häromdagen.

Det går inte åt så mycket per säsong så det fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-26 vid 10:34 skrev Wildeside:

Om dom lokalt ute på öarna anpassa priserna efter medelsvenssons plånbok och inte efter dom som har lyxbåtar för flera miljoner, så skulle kanske även jag handla/tanka lokalt och kanske titta in i nån gästhamn ibland, istället för att leta efter udda platser där man får ligga i fred och lyssna på fågelkvitter.

Anser att det är för dyrt att betala 250-350 kr/dygn för störas av elverk, stereo, jollar med utombordare, skrik och skrän m.m.

Man kanske börjar bli gammal?

Nej, det har nog inte med ålder att göra.

Jag har själv aldrig uppskattat gästhamnar annat än vid enstaka tillfällen och campingplatser har vi skippat till förmån för naturcamping.

 

Gästhamn eller inte tycker jag är en annan sak än att stötta övriga säsongsverksamheter ute i skärgården.

 

Jag kan ha fel så bli inte arg.

2020-05-26 vid 20:37 skrev Wildeside:

Jag varken tömmer eller rengör tankarna och har ibland inte använt dumpern på ett år.

Men du tar väl betalt på så vis att dumpern inte kostar dig något när den står?
Samma tänk som ute i skärgården där säsongen är kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-27 vid 11:54 skrev Mackey:

Nej, det har nog inte med ålder att göra.

Jag har själv aldrig uppskattat gästhamnar annat än vid enstaka tillfällen och campingplatser har vi skippat till förmån för naturcamping.

 

Gästhamn eller inte tycker jag är en annan sak än att stötta övriga säsongsverksamheter ute i skärgården.

 

Jag kan ha fel så bli inte arg.

Men du tar väl betalt på så vis att dumpern inte kostar dig något när den står?
Samma tänk som ute i skärgården där säsongen är kort.

Jag blir inte arg för en kommentar.

Dumpern är avskriven för länge sen och försäkras endast när den har uppdrag hos kund.

Jag måste som alla andra entreprenörer anpassa timpriset efter konkurrenterna om jag vill ha jobb, så det är svårt att ta betalt för maskiner som inte används hos kunden.

Övrig tid använder jag den hemma som skottkärra vid behov🤣

 

Övrig säsongsverksamhet?

Jag tänkte i min lathet köpa fisk för nån vecka sen, i en liten fiskehamn.

Ångra mej ganska snart när dom ville ha 378 kr/kg för fryst abborrfile.

Jag åkte istället till en naturhamn och fiska upp några kg abborre på kvällen.

 

Insåg att man har ganska bra timpenning när man sitter och slö fiskar med en öl i ena näven och ett spö i andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-26 vid 08:58 skrev JerkerK:

Har fått lite info från Penta att dom inte alls rekommenderar HVO100 till en gammal motor. Har dock inte fått svar på min följdfråga  VARFÖR ännu. Tror att jag avvaktar lite innan jag prövar.

Jerker, fick du nåt svar från Penta om varför äldre motorer inte ska få HVO100?

Vad är äldre motorer?

Jag kör min KAD42P-A 1995 på HVO100 sedan 2 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tyvärr inga fler svar från VP. Har inte forskat mer faktiskt.

Hur har din funkat på HVO100?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att motorn kändes 5-10% svagare, men annars märks inget än - tankade detta hittills en gång i Augusti i år.

Sedan tidigt 2019 har jag kört på Shells GTL (samma som Ecopar, gjord på naturgas).

Dessa två syntetiska bränslen skiljer sig eventuellt åt lite, men jag vet inte hur mycket i smörjegenskaper. HVO100 har cirka 5-6 % lägre energiinnehåll per liter än vanlig diesel. GTL/Ecopar ligger också några % under typ 2-3. Detta beror på att de har lägre densitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren tankade jag HVO - så även för att fylla upp när båten stod på vinterförvaring. Inga problem i våras. 

Jag har kört med HVO till 30% under sommaren, det har fungerat alldeles utmärkt! Framförallt så luktar det inget om det som det gör om vanlig diesel. 

Det hade varit riktigt trevligt om det gick att båtmacks tanka HVO. 

 

Min motor är en VP D2-40 2010 - inte lastgammal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-26 vid 11:20 skrev RikardE:

Det hade varit riktigt trevligt om det gick att båtmacks tanka HVO. 

Det kan du och andra.

 

Stockholm
Dyvik Marina, Furusundsleden.

Södertälje gästhamn.

 

Västkusten

Lyckans slip, Fiskebäckskil.

Styrsö Sjömack.

 

Flera är på gång!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av dom är direkt nära där jag brukar husera.. Bra att det finns! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev RikardE:

Ingen av dom är direkt nära där jag brukar husera.. Bra att det finns! 

Då kanske några av mackarna nedan passar bättre. De hade OKQ8 GoEasy Diesel Marine som är 20 % HVO redan 2019.

 

Lidingö (OKQ8 Islinge)
Vaxholm (Lagerroos Marin AB) 

Utö (Ademic AB)
Kymendö (Kymendö Service AB)
Nämdö (AB Guns Livs)
Sandhamn (AB Wilhelm Wrethman)
Fjäderholmarna (Sjöstation Fjäderholmarna AB)
Bockholmen (Bockholmen Marin AB)
Möja Bergs (Möja Konsumtions Förening)
Ingmarsö (Möja Konsumtions Förening)
Norra Stavsudda (Norra Stavsudda Handel)
Grinda (Grinda Wärdshus AB)
Lådna (Lådnamacken AB)
Husarö (SaltochSol Skärgårdsservice AB)
Möja Ström (L&N Skärgårdsservice AB)
Arholma (Arholma Ekonomiska Förening)
Rödlöga (Rödlögaboden Ekonomiska Förening)
Pampas (Mycket & Mera i Stockholm AB)
Nynäshamn (JSP Nynäshamn AB) Dalarö (Dalarö Skärgårdsservice AB)
Dalarö (Marindepån Dalarö AB)
Dyvik (Dyviks Varv)
Täby (Flipper Marin AB)
Grisslehamn (Grisslehamn Marina & Camping AB)

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige finns ett fåtal sjömackar (6-7 st?) för Ecopar men i Danmark verkar det vara mer utbrett med fast i form av Shell GTL som ThomasVikhog nämnde tidigare i tråden.
Man kan undra varför Shell inte satsar på denna produkt i Sverige, den nämns inte ens på deras svenska hemsida vad jag kan se? Är det på grund av byråkrati?

 

Länken visar en karta med danska sjömackar som har Shell GTL.
https://www.dccenergi.dk/gtl/havne.aspx

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Man kan undra varför Shell inte satsar på denna produkt i Sverige

Det är nog för att Shell inte har någon mackverksamhet i Sverige

Shellmackarna drivs sedan 2010 av St1/Keele Oy och namnet Shell används på licens.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog för att Shell inte har någon mackverksamhet i Sverige

Shellmackarna drivs sedan 2010 av St1/Keele Oy och namnet Shell används på licens.

Det visste jag inte, jag trodde bara att de slagit ihop verksamheterna och raffet på Hisingen åker jag förbi var och varannan dag ändå 😊

Det var ju synd, och St1/Shell verkar ju inte ens ha HVO i sortimentet vilket är dåligt även om Gröna bilisters drivmedelsfakta 2020 visar att det har används 44% palmolja i HVO100 så att den i slutändan inte alls är så bra för miljön.

Källa

 

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankade HVO100 i husbilen igår inför vintern.

Har bara kört en liten runda men märker ingen skillnad alls.

Det var väl 10L vanlig diesel i och så 65L HVO på det så ev förändring borde märkts.

Om den motorn håller så får min Yanmar från stenåldern också det i vår.

Men, 15,15 SEK / L! Tur man har en snål motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...