Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbesjufem

Utombordare läcker olja i växelhuset och inget kylvatten

Rekommendera Poster

Nu behöver jag er hjälp!

Min gamla utombordare mår inte så bra efter en provkörning på land i helgen.

 

Motor: Evinrude 70HK 3-cyl 2-takt 1984 modell E70ELCSA

 

Felbeskrivning

Dag ett:

* Provkörde motorn på land med spolmuff

* Motorn gick helt OK, efter att vi temporärt fixat en läckande bränslepump med tillfälliga mcgyver-packningar.

* Propellern snurrade lite i friläge (se video, länk nedan)

* Låter motorn gå några sekunder utan vatten för att dränera kylvattnet.

 

Nästa förmiddag (efter en kall natt) så händer följande:

* Svårstartad pga att den tillfälliga packningen har "smält" i bränslepumpen. Fixar på nytt och den startar.

* Det kommer inget kylvatten (spolmuff påkopplad), endast lite avgaser ut skvallerröret.

* Det börjar läcka ut olja vid propellern och även lite i skarven mellan växelhus och övre delen av motorn.

* Stängde av och plockade bort växelhuset - oljigt överallt. Lyckades skada godset med en liten spricka vid ett skruvhål innan jag hittade den dolda bulten bakom offeranoden (klantigt).

* "Gummimuffen" som ska täta kring avgaskanalen var ganska illa åtgången. Impellern såg däremot bra ut.

 

Frågor

1. Vad kan ha hänt? Frostsprängning (var?)?

2. Vad tror ni det kan kosta att laga på verkstad?

3. Tror ni att något annat än växelhuset kan vara trasigt?

4. Ska jag satsa på att laga detta, köpa begagnat växelhus eller en ny motor?

5. Är det någon som kan tänka sig att hjälpa till med att laga växelhuset, efter överenskommelse (mellansverige helst i närheten av Stockholm eller Örebro)?

 

Lite bilder på växelhuset och en video från dag ett finns här:

https://photos.app.goo.gl/RVZPSqSM1RKSkXUz5

 

Kan tillägga att jag har nästan ingen erfarenhet av att skruva med motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har nästan ingen erfarenhet av att skruva med motorer.

 

35 år gammal och uttalandet ovan,

köp nytt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

35 år gammal och uttalandet ovan,

köp nytt.

Varje död tvåtaktare med förgasare är dessutom en vinst för vattenmiljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan ser ut att komma ut med avgaserna. Kan vara en följd av att motorn konserverades enligt konstens alla regler med olja i cylindrarna. När gamla oljerester som finns i avgaskanalen i drevet värms upp när man startar motorn för första gången på våren börjar de rinna ned och ut  vid propellern. Det  kan det se lite oroväckande ut men är inget att oroa sig över.

 

Om oljan i växelhuset inte är gräddbrun och nivån är ok är inte oljedroppet något att oroa sig över.

 

Av bilderna att döma har det ju inte läckt uppåt ur växelhuset via vattenpumpen eller växelstaget. Kolla ändå om olja läcker ut runt propelleraxeln eller om den kommer i avgaskanalen, avgaserna kommer ju ut i propellercentrum så olja i avgaserna rinner ut där... Oljan i växelhuset luktar (och smakar) annorlunda än illa förbränd tvåtaktsolja.

 

Impellern är däremot helt klart mogen för byte, något som är självklart om man jobbat sig så långt att den redan är urplockad. Vingarna på en fräsch impeller skall inte vara böjda.

Brickan till propellern är sprucken så den kommer att spjälkas förr eller senare om du sätter dit den, köp en ny eller leta fram en bättre begagnad.

 

Man behöver för övrigt inte torrköra motorn för att skydda den mot frost, den är skapt så att vattnet rinner ut när den stoppas. Att torrköra tar däremot kål på impellern, överraskande snabbt ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

18 minuter sedan skrev Faderullan:

Oljan ser ut att komma ut med avgaserna. Kan vara en följd av att motorn konserverades enligt konstens alla regler med olja i cylindrarna. När gamla oljerester som finns i avgaskanalen i drevet värms upp när man startar motorn för första gången på våren börjar de rinna ned och ut  vid propellern. Det  kan det se lite oroväckande ut men är inget att oroa sig över.

 

Om oljan i växelhuset inte är gräddbrun och nivån är ok är inte oljedroppet något att oroa sig över.

Motorn konserverades förvisso i höstas, och växelhusoljan byttes.

Men borde det då inte ha kommit ut olja när jag provkörde första gången?Detta hände ju dagen efter.

Och det var inte bara några droppar. Det såg ut både som grädde och kaffe i färgen på olika ställen.

Och i samband med att det inte kom något vatten i skvallerstrålen (det gjorde det dagen innan)?

Men jag hoppas du har rätt.

 

18 minuter sedan skrev Faderullan:

Av bilderna att döma har det ju inte läckt uppåt ur växelhuset via vattenpumpen eller växelstaget. Kolla ändå om olja läcker ut runt propelleraxeln eller om den kommer i avgaskanalen, avgaserna kommer ju ut i propellercentrum så olja i avgaserna rinner ut där... Oljan i växelhuset luktar (och smakar) annorlunda än illa förbränd tvåtaktsolja.

Jag borde ha kollat detta mer noga, nu är ju motorn inte körbar...men om jag plockar ihop den, hur länge törs man köra utan kylvatten i skvallerröret?

 

18 minuter sedan skrev Faderullan:

Impellern är däremot helt klart mogen för byte, något som är självklart om man jobbat sig så långt att den redan är urplockad. Vingarna på en fräsch impeller skall inte vara böjda.

Brickan till propellern är sprucken så den kommer att spjälkas förr eller senare om du sätter dit den, köp en ny eller leta fram en bättre begagnad.

Ok, får fixa en ny.

 

18 minuter sedan skrev Faderullan:

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket vanligt att hålet för skvallerstrålen sätts igen av diverse skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...