Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Zaphir

utan jord

Rekommendera Poster

jag träffade en båtgranne i helgen som har en 100 år gammal fiskebåt 

vi började prata elinstallationer då jag har en god vän som installlerar ett 230volts system i min båt.

han skulle byta sin landkabel som blivit gammal och ser att den helt saknar jord.

han ringer då den förre ägaren som bestämt talar om att där skall absolut inte vara någon jord inkopplad.

det enda som behöver jord är en eventuell varmvattenberedare.

han har en jordplatta på skrovet men den är inte heller inkopplad och han har aldrig haft problem.

hur hänger detta ihop?

 

min plastade skuta är 98 år och jag skall snart börja på 12 volts systemet och tänker hängslen och livrem och all sorts säkerhet med jord hit o dit.

är det helt onödigt?

grannen har ingen v-vattenberedare men han har radar och en massa annan utrustning och har aldrig haft problem

jag ska ha solceller och inverter till stationär dator och så småningom eltoa och jag har varmvatten med tryck i aktern som ska kopplas in i ruffen snart.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båts landström kan med fördel utföras som ett TT-system (som beskrivs här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordningssystem)

 

Båtens lokala jordanslutning är då vanligen en jordplatta under vattenytan. Det KRÄVS jordfelsbrytare i en båten vid en sådan installation. Jordplattan kan vara minst 2 dm2, och en kopparplåt är bra, det växer inte på den. 
Om båten är på land måste en förbindning mellan båtens skyddsjord och landströmskabelns skyddsjord kopplas in, annars kommer det att saknas en jordning med båten på land. Alternativt kan en mycket speciell galvanisk isolator med en "glappspänning" på minst 5VAC (finns inte i reguljära handeln) sättas in permanent i stället för jordkopplaren.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pentax:

Lite kul att du refererar denna skrift till en av medförfattarna.

Haha, det hade jag ingen koll på.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar mjukast för all info.

nu har jag något att läsa över helgen.

jag ska nog ta en titt i grannbåten också för nyfikenhets skull.

jag har nu med hjälp av kunnig kamrat installerat från landström in till osäkrat gömt  "nöduttag" som går direkt till elstolpe i land, därefter jordfelsbrytare till 3 säkringar som i sin tur är 1 belysning 2 uttag 3 stationär dator som sedan ska ha en inverter så jag kan använda den under gång.

spänningar eller styrkor på säkringar mm har min vän koll på.

allt är kopplat med tjock gummikabel som går i märkta pvc rör på styrbordsidan fram till fören där jag skall ha ett uttag på däck.

all 12volt kommer att löpa längs babordssidan tänkte jag.

om jag gör något fel får ni gärna ge mig en pik :) 

tack än en gång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske skulle tillägga att skutan är 11 gånger 3.5 meter så det gäller ingen jätteinstallation.

ska ha 4 uttag, 5 lampor som är mera arbetsbelysning.

all komfortbelysning mm kommer att gå på 12 volt med solpaneler

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...