Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
marklin

Solcell, plotter, regulator och batteri - hur koppla?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en plotter, en 50W solcell och en regulator, nu ska det där kopplas till batteriet på båten. Är helt orutinerad när det kommer till el och har trots det fått för mig att det där löser sig nog när jag börjar montera grejorna på båten, men nu när jag börjar fundera på hur man faktiskt ska göra blir jag osäker. Hur bör man koppla ihop de här enheterna så de funkar med varann? Tar väldigt tacksamt emot synpunkter på detta.

 

Tack!

 

/ Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solpanel -> regulator -> batteri -> plotter (och alla andra 12 V-förbrukare).
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ser att det finns en till ingång (+/-) i regulatorn, märkt med en liten lampa som symbol (regulatorn är en Solarmare MPPT 10A). Kan jag koppla in plottern där, eller vad symboliserar den där lampan? Det framgår inte riktigt av bruksanvisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en utgång där man KAN koppla förbrukare. Då kan man ställa in vid vilken spänning regulatorn slår ifrån strömmen. 

För navigationsinstrument föreslår jag att man INTE använder den utgången. 

Använder man den så bör man antingen ha en MT50 eller koppla regulatorn till en PC och ställa in värden för bla frånslag av den utgången. Med en MT50 eller PC kan man ställa in ganska mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Då lutar det åt att jag drar plottern till batteriet då. Då är nästa fråga - hur jordar jag plottern? För ur apparaten kommer tre kablar - plus, minus och jord. Har försökt läsa mig till detta men jag blir inte riktigt klok. Plottern är en ny Raymarine Axiom och båten en nyare segelbåt med liten utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är en utgång där man KAN koppla förbrukare.

Kallad lastutgång. Den har tre viktiga funktioner, stänga av utgången om

  • Spänningen blir för hög
  • Spänningen från batteriet blir för låg dvs batteriet riskerar att skadligt djupurladdas.
  • Stänga av vid kortslutning.

Jag tycker man ska använda den utgången till allt, jag har gjort det i några år, helt utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Kallad lastutgång. Den har tre viktiga funktioner, stänga av utgången om

  • Spänningen blir för hög
  • Spänningen från batteriet blir för låg dvs batteriet riskerar att skadligt djupurladdas.
  • Stänga av vid kortslutning.

Jag tycker man ska använda den utgången till allt, jag har gjort det i några år, helt utan problem.

Tack för ditt svar i frågan  Två frågor - vad skulle kunna vara en nackdel med att koppla in plottern i lastutgången, och om man kopplar in den där, vad gör jag med jordkabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tar ut både plus och minus från regulatorn!

Någon nackdel att koppla in plottern på lastutgången finns inte. Tvärtom, glömmer man plottern på så riskerar man inte att tömma batteriet. Eller om generatorn klappar ihop och levererar för hög spänning så kommer inte plottern att skadas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev marklin:

Ah, okej. Då lutar det åt att jag drar plottern till batteriet då. Då är nästa fråga - hur jordar jag plottern? För ur apparaten kommer tre kablar - plus, minus och jord. Har försökt läsa mig till detta men jag blir inte riktigt klok. Plottern är en ny Raymarine Axiom och båten en nyare segelbåt med liten utombordare. 


Då har du samma upplägg som vi har. Då ser jag inget skäl till att använda lastutgången. Batteriet är bara till för elektronik och möjligen navigationsljus. Bättre att allt sånt funkar tills batteriet tar slut än tills en viss spänningsnivå passeras. I praktiken kommer du nog aldrig komma i närheten av att ladda ur batteriet nämnvärt. 50 W solpanel kommer att hålla batteriet laddat även när du använder plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


Då har du samma upplägg som vi har. Då ser jag inget skäl till att använda lastutgången. Batteriet är bara till för elektronik och möjligen navigationsljus. Bättre att allt sånt funkar tills batteriet tar slut än tills en viss spänningsnivå passeras. I praktiken kommer du nog aldrig komma i närheten av att ladda ur batteriet nämnvärt. 50 W solpanel kommer att hålla batteriet laddat även när du använder plottern.

Tack! Hmm, det låter som stt du och bhemac inte är överens isf. Tycker det är svårt att veta hur man ska göra om man inte är riktigt hemma på el. Är fortfarande osäker på vad jag gör med jordkabeln, både i ditt och bhemacs föredragna scenario?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemacs utgångspunkt är en stor båt med ett avancerat elsystem och många förbrukare, samt startbatteri. I ditt fall är elsystemet och elförbrukningsmönstret i stort sett så enkelt som det kan bli, så lastuttaget på regulatorn stjälper mer än det hjälper. Om du mot förmodan skulle glömma plottern påslagen under natten så lär den inte dra tillräckligt för att ladda ur batteriet till en skadlig nivå. Och så fort solen är uppe kommer batteriet att laddas av solpanelen igen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev marklin:

Tack! Hmm, det låter som stt du och bhemac inte är överens isf. Tycker det är svårt att veta hur man ska göra om man inte är riktigt hemma på el. Är fortfarande osäker på vad jag gör med jordkabeln, både i ditt och bhemacs föredragna scenario?

Om du kopplar plotter via lastutgång på regilatorn så finns det en risk... om spänningen går ner under den inatällda att plottern blir svart.

Det blir den inte om det är kopplat direkt till batteri, såvida dom inte tar typ helt slut. Gar du annat, tex. lanternor, till lastutgången så får du ju förvarning om när det är på gång att ta slut eftersom dom slocknar då spänning går ner under lastutgångens stängavspänning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

bhemacs utgångspunkt är en stor båt med ett avancerat elsystem och många förbrukare, samt startbatteri. I ditt fall är elsystemet och elförbrukningsmönstret i stort sett så enkelt som det kan bli, så lastuttaget på regulatorn stjälper mer än det hjälper. Om du mot förmodan skulle glömma plottern påslagen under natten så lär den inte dra tillräckligt för att ladda ur batteriet till en skadlig nivå. Och så fort solen är uppe kommer batteriet att laddas av solpanelen igen.
 

Ah, okej. Ka den här är väldigt liten med enkelt elsystem. Plottern kommer inte glömmas på eftersom den kommer vara fast monterad i en särskild rufflucka som endast ska sitta i under segling, så den risken är noll. 

 

Frågan kvarstår dock - vad gör jag med jordkablen ut från plottern? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordkabeln som då egentligen är minus antar jag kopplas til minus på lastutgången.

Jag anser att lastugången är en väsentlig säkerhetsdetalj som erbjuder ett mycket gott skydd utan kostnad. Förr eller senare glömmer man slå av något.

Varför plottern ska fungera "to the bitter end" förstå jag inte, man ställer spänningen för frånkoppling till 10-20%, den slår inte ifrån i onödan. Är man pessimistisk så sätter man in en brytare som kan koppla förbi regulatorn. Det hade jag i början. I en nödsituation slår man om brytaren och har dår då 10-20% batteri kvar. Kanske inte till plottern i första hand men väl till tex en VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är väl olika där. Jag vill ha full kontroll. Inte att nån liten krets ska stänga av strömmen när den tycker det är lämpligt, men det kanske är högst olämpligt från min synvinkel.

Och för TS spelar det ingen roll - även om nåt glöms påslaget kommer det inte att kunna ladda ur batteriet.


bhemac, olika system behöver olika lösningar. Och olika användare behöver olika lösningar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Jordkabeln som då egentligen är minus antar jag kopplas til minus på lastutgången.

Jag anser att lastugången är en väsentlig säkerhetsdetalj som erbjuder ett mycket gott skydd utan kostnad. Förr eller senare glömmer man slå av något.

Varför plottern ska fungera "to the bitter end" förstå jag inte, man ställer spänningen för frånkoppling till 10-20%, den slår inte ifrån i onödan. Är man pessimistisk så sätter man in en brytare som kan koppla förbi regulatorn. Det hade jag i början. I en nödsituation slår man om brytaren och har dår då 10-20% batteri kvar. Kanske inte till plottern i första hand men väl till tex en VHF.

Först - uppskattar era svar väldigt mycket, extremt givande för en annan som är lost på det här med båtelektronik! Tack! :)

 

Okej, lek med tanken att jag går på raols linje och kopplar plottern direkt till batteriet, som laddas av solcellen med övervakning av regulatorn - vad gör jag med jordkabeln då? Inte kopplar jag den till regulatorn då, eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi människor glömmer ibland. Och ibland kan det bli så att man inte har någon spänning kvar i batteriet för att man glömt att stänga av något eller att batteriet inte var fulladdat etc.

Så för att inte behöva komma ihåg att man inte glömt att stänga av så använd helst lastutgången så finns det kraft kvar i batteriet. Detta leder även till att batteriet mår bättre och lever ett längre batteriliv på båten.

Läs gärna på om hur ett elsystem bör vara och vad man ska tänka på. Det är ju roligare om man fattar hur det hänger ihop och kan lösa eventuella framtida el-problem. Här finns lite att börja med:

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Vi människor glömmer ibland. Och ibland kan det bli så att man inte har någon spänning kvar i batteriet för att man glömt att stänga av något eller att batteriet inte var fulladdat etc.

Så för att inte behöva komma ihåg att man inte glömt att stänga av så använd helst lastutgången så finns det kraft kvar i batteriet. Detta leder även till att batteriet mår bättre och lever ett längre batteriliv på båten.

Läs gärna på om hur ett elsystem bör vara och vad man ska tänka på. Det är ju roligare om man fattar hur det hänger ihop och kan lösa eventuella framtida el-problem. Här finns lite att börja med:

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf


Men som jag redan påpekat några gånger - den risken föreligger inte i TS fall. Och hur som helst skulle den låga nivå som bhemac föreslår, 10-20 procent, ändå räknas som en skadlig djupurladdning. Med en solpanel som laddar under dygnets ljusa timmar kommer batteriet knappast ens användas mer än som buffert/stabilisator.

Jag förstår att ni tänker så som har massa elprylar i båten, och ett startbatteri till inombordare som inte får vara urladdat, men för enkla system som för TS och i vår båt gör koppling via lastutgången ingen nytta och kan göra skada i en kritisk situation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

Och för TS spelar det ingen roll - även om nåt glöms påslaget kommer det inte att kunna ladda ur batteriet.

Är du säker på det? Solen lyser inte varje dag, lanternorna hur mycket tar dem osv.

Men detta är nu, jag skulle inte bli förvånad om anläggningen utökas med tiden.

 

En kille ville ha ett ekolod men fick då även enplotter på köpet. Helst skulle det gå på fotogen eller vara uppvridbart. Men till slut blev det en solpanel, en regulator en vit lanterna och ett batteri. Men det var allt, regulatorn är ju både huvudbrytare och säkring.

Mycket mindre anläggning än så kan man inte ha.

Han är mycket anti-el den här killen. Förra våren ringde han mig, antagligen under mycket svåra våndor, hn behövde ett uttag för att ladda batteriet. Kanske även en liten lampa i ruffen. Jag lurade även på honom en voltmeter. Men där stannar det, eller hur?

Men det tror inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får naturligtvis tycka vad du vill. Jag får tycka vad jag vill. Jag har aktivt valt att inte koppla nåt på lastuttaget, av de skäl jag angett ovan. TS har i det närmaste identiska förutsättningar, så därför anser jag att det är rimligt med samma upplägg där.

 

På en stor båt med massa elprylar och komplicerade elsystem hade jag förmodligen valt en annan lösning. Jämför med hur en utombordare är klart överlägsen på en båt i vår storlek jämfört med inombordare, medan det på en större båt hade funkat dåligt och en inombordare är bättre. Olika saker kräver olika lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev marklin:

Först - uppskattar era svar väldigt mycket, extremt givande för en annan som är lost på det här med båtelektronik! Tack! :)

 

Okej, lek med tanken att jag går på raols linje och kopplar plottern direkt till batteriet, som laddas av solcellen med övervakning av regulatorn - vad gör jag med jordkabeln då? Inte kopplar jag den till regulatorn då, eller? 

TS huvudbry verkar just nu inte vara lastutgång eller inte lastutgång utan var jordkabeln från plottern ska anslutas. 

 

Det är nog en RF-jordning till pekskärmar det är fråga om, alltså jorda för att undvika störningar av radiofrekvenser på/till/från skärmen. (Nu är jag utanför min komfortzon.)

Jag gissar att batteriminus funkar bra på en båt utan en massa utrustning som radio och radar.

 

Ja! Så står det i manualen.

Jordkabeln ansluts till RF-jordningspunkt. Om sådan saknas ansluts den till batteriets minuspol (-).

 

Det står en del övrigt värt att läsa i manualen också, så marklin, kolla lite i den innan du monterar och ansluter plottern. Jag vet, det är fegt, och ingen minns en fegis... 😉

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som RF-jordpunkt kan man med fördel välja tex en genomföring. Att ansluta till minus i ett sådant här system är meningslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Som RF-jordpunkt kan man med fördel välja tex en genomföring. Att ansluta till minus i ett sådant här system är meningslöst.

Helst en i metall va...

 

Funkar det med batteriminus om man har en inombordare då?

Eller är en genomföring ändå att föredra?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Helst en i metall va..

Ja, men järnek kan funka ;)

 

Många inombordare har jord i minusdelen. Men en del har isolerad koppling på axeln, en del har som jag, ett 1,5poligt system där minus och jord bara kopplas ihop under start.

Jag tillhöt de som gillar bonding dvs alla metatalldelar kopplas ihop.

Men jag har testat att bara koppla ihop ett par genomföringar och använda som jord till HF radio vilket fungerade bra.

Man kan även använda kapacitiv jord genom att lägga ett metallnät på insidan av skrovet på undervattensdel.

I ett 230V system kan man använda en 2dm2 kopparplåt som jord, beskrivs i en annan tråd. Det blir också en utmärtkt HF-jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Helst en i metall va...

 

Funkar det med batteriminus om man har en inombordare då?

Eller är en genomföring ändå att föredra?

Gjorde du jorden till signaljord... av jord är du kommen...

 

Minus är en sak, det är återledningen till i detta fallet batteriet. 

Jord(en) kan vara mull, det kan vare en någorlunda bebolig planet.

 

RF. signaljord, via minus som då är ansluten till utombordarens gods och hamnar sedan i vattnet.

Skyddsjord i exempelvis en landströmsanläggning eller hemma i eluttaget, är någonting annat igen, gul/grön kabel i elsladden som så småningom hamnar i en nedgrävd kopparplatta i jorden, mullen, under en elcentral eller liknande.

Det finns väldigt mycket att skriva om detta, men som med äpplen och päron, blandar man blir det fruktsallad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

RF. signaljord, via minus som då är ansluten till utombordarens gods och hamnar sedan i vattnet

Om man nu har minus i snurran. Men fäller man upp snurran när man seglar så funkar det inte. Nu kommer nog plottern funger även utan RF-jord.

 

Killen med det minimalistika elsystemet har elstart på snurran men valde att ha ett helt separerat solpanelbaserat elsystem. Inte helt fel. 

I en aluminiumbåt är det en dödssynd att koppla minus i skrovet. Samma borde gälla en snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-16 vid 05:17 skrev Mackey:

TS huvudbry verkar just nu inte vara lastutgång eller inte lastutgång utan var jordkabeln från plottern ska anslutas. 

 

Det är nog en RF-jordning till pekskärmar det är fråga om, alltså jorda för att undvika störningar av radiofrekvenser på/till/från skärmen. (Nu är jag utanför min komfortzon.)

Jag gissar att batteriminus funkar bra på en båt utan en massa utrustning som radio och radar.

 

Ja! Så står det i manualen.

Jordkabeln ansluts till RF-jordningspunkt. Om sådan saknas ansluts den till batteriets minuspol (-).

 

Det står en del övrigt värt att läsa i manualen också, så marklin, kolla lite i den innan du monterar och ansluter plottern. Jag vet, det är fegt, och ingen minns en fegis... 😉

 

Lycka till!

Mackey

 

Hrj Mackey, tack för det mycket vettiga tipset ;) 

 

Då vet jag ungefär hur jag ska göra. Hade öven glömt en annan komponent i det här upplägget - säkringar. Säkring kommer att sitta på strömkabel från plotter till batteri, men enligt instruktionsmanualen till regulatorn ska det även finnas en säkring mellan regulator och batteri? Vad säger ni, är det nödvändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev marklin:

men enligt instruktionsmanualen till regulatorn ska det även finnas en säkring mellan regulator och batteri? Vad säger ni, är det nödvändigt?

Alla kablar som ansluts till batteriet bör absolut ha en säkring.

Om det blir det kortslutning och du inte har någon säkring får du en glödande tråd genom båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tvåpolig dvärgbrytare mellan solpaneler och regulator och en likaledes tvåpolig dvärgbrytare  mellan regulator och batterier. 

När jag bytte alla batterier för någon vecka sedan kopplade jag först på brytaren mellan regulator och batterier så regulatorn skulle känna att jag har ett 12V-system och sedan kopplade jag in panelerna. 

Dvärgbrytare är bra på många sätt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Dvärgbrytare är bra på många sätt!

 

Japp, det skulle jag föreslå i TS fall mellan regulator och batteri. Fungerar då även som huvudbrytare. Mellan panel och regulator behövs egentligen ingen säkring, strömmen blir inte så stor. Men, hellre en säkring för mycket än en för lite.

Kör man lastutgången så behöver man inga övriga säkringar i en så här liten anläggning.

 

2019-04-16 vid 05:17 skrev Mackey:

Om sådan saknas ansluts den till batteriets minuspol (-).

Ja men den gör ingen nytta om det inte finns någon koppling mellan minus och vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...