Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hubbles

Anod på propelleraxel - vad ska jag ha?

Rekommendera Poster

Det fanns ingen offeranod på propelleraxeln när jag tog upp båten som vi köpte förra sommaren. Jag tänker att det borde man väl ha. Men vad ska jag köpa? Diameter på axeln är 25 mm och avståndet/utrymmet på axeln är 30 mm långt. 

Har läst att olika material passar i olika vatten (salt/färsk/bräckt) - båten ligger i Roslagen så vad har ni för typ av anod där?

IMG_0276.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer.

Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska sätta dit en anod så sätt den längst bak på axeln. Det finns konformade anoder med invändiga gängor för detta ändamål. Att sätta innanför propellern kan störa ev. vattenkylning av lagret.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är i Norrtälje skärgård och inte en insjö är det väl en zinkanod du skall ha om jag inte är felinformerad. Finns på BT och där brukar jag köpa mina.
Det finns till 25mm axel och 30mm räcker absolut.

Tänk dock på Rascals kommentar om att den skall monteras närmast propellern då man annars kan störa vattenkylningen av lagret.
Anoden är tvådelad och monteras lätt på axeln och det du behöver är 5 eller 6mm insexnyckel.

Lycka till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Hoppas du drog fast anoden hårdare än på filmen! Metoden är att sticka in en lagom grov kryssmejsel i hålet och knacka med en hammare på klingan nära anoden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.
 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal

Oh ja, det där var bara ett test för att se om gängan passade! Gjorde om och gjorde rätt senare :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Seawolf:

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.
 

Min bronspropeller som är förtöjd i Stockholms skärgård har haft denna typ av anod dom senaste trettio åren utan någon som helst påväxt. Den är blank och helt utan porer eller korrosion. Men det är klart grejerna måste ju användas och snurra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Seawolf Aj då, nu är det som det är, men jag får vara lite extra uppmärksam på propellern i sommar då. Man lär sig nåt nytt varje dag...

@Rascal Toppen, då hoppas jag att det blir samma resultat för mig. Vår propeller kommer garanterat att få snurra ;) 

Tack igen för input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-15 vid 20:42 skrev Pentax:

Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer.

Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.

Behöver man inte offeranod om man har rak axel? Jag trodde att alla båtar behövde offeranoder. Min fråga gäller västkusten, så det är ju inte samma typ av vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-21 vid 22:16 skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Hur har ni det med havstulpaner i din skärgård?

Varför jag frågar det är att jag och många andra har upptäckt att det blir mer beväxning av havstulpaner när man monterat en offeranod på axeln eller propellern, eller var man nu sätter den. 
Nu har jag min båt i västerhavet och där frodas ju havstulpanerna bra ändå. Men jag gjorde dessa erfarenheter då jag först hade en axelanod och senare en konisk längst ut, på den förra båten.

Det lär finnas en vetenskaplig förklaring till detta, jag tror det står någonting om det på SXKs sidor.

Sedan vet jag inte om den gjorde nytta då den var försvunnen på hösten vid torrsättningen, troligtvis hade den gjort nytta och förbrukats så att även gängorna försvann och den sista biten trillade av.

 

När jag högglanspolerad min och svågerns bronspropellrar försvann problemet med påväxt av havstulpaner iallafall på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men offeranoden är ju inte bara till för propellern. Den skyddar ju hela drevet, och även motorn antar jag. Jag tycker att detta låter jättekonstigt. Det pratas bara om propellern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Max77:

Men offeranoden är ju inte bara till för propellern. Den skyddar ju hela drevet, och även motorn antar jag. Jag tycker att detta låter jättekonstigt. Det pratas bara om propellern...

Det är skillnad på drev och rak propelleraxel.

 

Drev är tillverkade av aluminium och måste ha skyddsanod för att inte "vittra bort".

Propellern ska vara elektriskt isolerad från drevet. En del drevpropellrar på S-drev (segelbåtar) har även anod/anoder på propellern.

 

Propelleraxel av rostfritt stål med bronspropeller vittrar inte bort och behöver inget galvaniskt skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ok!

 

Och det är ingen fara för tex backslag och motor då? Jag menar, den där rostfria, ledande, axeln sitter ju fast i nåt i andra änden. Det är väl den minst ädla delen som ryker, och den behöver väl inte vara i närheten av vattnet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Max77:

Ah, ok!

 

Och det är ingen fara för tex backslag och motor då? Jag menar, den där rostfria, ledande, axeln sitter ju fast i nåt i andra änden. Det är väl den minst ädla delen som ryker, och den behöver väl inte vara i närheten av vattnet?

 

 

Jonerna måste ha en elektrolyt för att vandra, vatten, särskilt saltvatten är en väldigt bra elektrolyt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är bilder på ett test vi gjorde på västkusten. Två kopparrör, det övre utan anod, det undre med anod. Se skillnaden i beväxning efter en kort säsong i saltvatten.

Hälsningar Ove

post-66141-0-63737500-1490734011_thumb.jpg.0a0f0e5d44284f26ef8d5a8f36014da9.jpg

post-66141-0-43639600-1490734030.jpg.a46b68fbba6e880802c892c0d30ee407.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpanerna tycks gilla jonvandringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facit, så här såg propellern och anoden ut efter en säsong i Roslagen (bilder nedan). Upptagning i oktober.IMG_20191019_134755.thumb.jpg.c9856f131eec5ecc036f54dba5e194b6.jpgIMG_20191025_160202.thumb.jpg.8a1be6cd7b7139037976c40c6ef29e5b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...