Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Lithium batterier

Rekommendera Poster

Hörde av en återförsäljare av el att han slutat med försäljning sv lithium batterier främst på grund av att många kunder returnerade batterierna. Troligtvis pga av fel i handhavande.

 

Någon med erfarenhet av lithium?

jag tycker fortfarande det är konstigt att marknaden inte kommit med fler lösningar med denna revolutionerande teknik.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litium är nytt och lite annorlunda. Man måste veta vad man gör. Kunskapen hos handlarna är om möjligt ännu sämre. Till detta kommer ett antal amatörer utan egen erfarenhet som skriver en massa om något de inte kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan varmt rekommendera att läsa dessa websidor om man överväger att byta teknologi från blybatterier till litiumbatterier: 

Förvisso på engelska, men jag har inte hittat någon bättre eller mer genomarbetat introduktion till litiumbatterier på nätet. Båda sidorna är skrivna av professionella yrkesfolk som vid behov även varit i kontakt med producenterna. De är i en helt annan klass än ett foruminlägg som mitt.

 

Som amatör, men nördigt nyfiken på teknologin, har jag under vintern flera gångar återkommit till dessa två websidor. Mina viktigaste "take aways" är:

  • Litiumbatterier är en annan teknologi än blybatterier. Man måste veta vad det handlar om och vad man köper. Att själv seriekoppla fyra cellar á 3,2V eller köpa ett "drop-in" batteri och utan vidare omtanke koppla in det i stället för det gamla blybatteri är med största sannolikhet inget framgångsrecept. Trots allt vad säljaren möjligen påstår.
  • Se till att det finns den nödvändiga kontrollen över laddningen och urladdningen. Det som är designat för ett blybatteri är inte nödvändigvis lämpligt för ett litiumbatteri. Även om laddaren har en litiuminställning är det inte säkert att det bäddar för lång livslängd. En riktig djupurladdning (<10V) av ett blybatteri förkortar livslängden - ett litiumbatteri kan bli totalt förstörd.
  • Generatorn utsätts för en helt annan tillvaro med litiumbatterier som kan ta emot all den ström som generatorn kan leverera. Du bör överväga om modifieringar behövs för att undvika att den lägger av i förtid.
  • Rätt installerat är litiumbatterier helt överlägsna blybatterier. Investeringskostnaden är högre, men kostnaden per Ah blir mycket lägre. Det verkar fortfarande oklart exakt hur många år ett litiumbatteri kan hålla om systemet är designat rätt. I denna video tester Marine How To sitt 7 år gamla 400Ah batteri och får ut 432 Ah (@ 30A belastning). Det finns en annan tidigare video med samma batteri där han drar ut 425 Ah (@105A belastning).
  • Orkar man inte med att ta ett helhetsgrep eller planera att sälja båten om ett par år är det kanske lika bra att fortsätta med traditionella blybatterier. Det är enkelt, men ger i alla avseende sämre prestanda och sämre ekonomi över några års tid.

Som sagt kan jag varmt rekommendera ovannämnda websidor och tar tacksamt emot tips om andra lika gedigna källor till information.

Redigerad av Anjens
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller själv på med ytterligare ett par intressanta lästips i ämnet:

  • Entropypool - En tysk elektroingenjör designer sitt eget system till sin segelbåt. ”Achtung!” - här lämnas inget åt slumpen. Överarbetat eller genomtänkt? Läs och avgör själv!
  • Autopsy of a Mastervolt MLi 24/160 LiFePO4 Battery - RC från How To Marine dissekerar ett havererat $10000 LiFePO4 batteri och ger sin tolkning av vad som gick snett. Som han skriver är det inte många som delar med sig av misslyckanden, tyvärr...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja här sitter jag med mina lithiumapparater och känner mig väldigt dubbel när jag skriver att lithium är som guldgrävning, lika hemsk mot människor som natur när det kommer till tillverkningen.

 

det började med facebook där en gruppmedlem har installerat en elmotor driven av lithiumbatterier och kallade sig miljövän.

då började jag läsa lite om tillverkningen som är fullständigt vidrig mot naturen och bidrar till allt från barnarbete till massdöd av fisk mm

ett exempel..https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact

sen kommer återvinningen.

än så länge räknas det med att enbart runt 5% av batterierna i europa återvinns....huvaligen....

jag hoppas verkligen att producenterna tar ansvar för detta

artikeln nedan handlar om bilproducenterna

problemet är väl då alla andra producenter som skall komma överens om standarder mm

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling

jag vill med detta inte påskina att jag är nån miljövän direkt  med min bensinbil, dieselstånka i båten, bottenfärg som sprider skit  och röker gör jag som en borstbindare utan mera skapa en medvetenhet om detta med batterier.

https://blog.pickmysolar.com/how-green-are-home-batteries-the-environmental-impact-of-lithium-ion

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Zaphir:

ja här sitter jag med mina lithiumapparater och känner mig väldigt dubbel när jag skriver att lithium är som guldgrävning, lika hemsk mot människor som natur när det kommer till tillverkningen.

Det galghumoristiska i detta är att regeringen sponsrade elcyklar, elmopeder mm.

 

Jag var nära att köpa en elbil av någon variant, men gjorde samma iakttagelse som du. Det blev ingen elbil...

 

Tillägg: Samtidigt kan det kanske vara "vettigt" att låta någorlunda känd teknik bidra till utvecklingen, men...

En fortfarande nästan glömd liten detalj är varifrån all el ska komma.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker helhetslösningar med smarta batterier verkar intressant där allt är inbyggt och man med blåtand kan få allt på sin telefon. 

 

Betydligt enklare än att installera extra separat utrustning och verkar inte bli så mkt dyrare än att plocka ihop allt själv? 

 

”Smart batteri med blåtand”

 

https://sunlux.se/batterier.html

 

Men fortfarande mkt pengar...om jag i framtiden byter motor så tror jag att jag även byter ut till lifepo4. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns allt en hel del att spara om man läser på och gör det själv.  100ah i form av 4st 3,2v celler på evpower kostar strax under 5000kr. Lägg till 1000kr för enklare apparatur för att balansera cellerna samt skydd för överladdning samt underladdning så bör man inte komma över 6000kr. Eventuellt får man inte med batteriövervakning via BT för de summorna. 

 

En sak som inte nämnts är också att litium batterier i synnerhet inte gillar värme när de används. Man kan således behöva gå igenom sin installation för att flytta batterierna ifrån det, stundtals,  varma motorutrymmet. 

 

Ytterligare en sak är att det inte alls finns såna stora fördelar med en kraftigt oversizad batteribank som med bly-syra.  Livslängden blir inte så mycket längre iaf. En 400ah bank bör kunna ersättas av 250ah litium, eller kanske tom 200ah om man verkligen vill testa gränserna för litium.  En nätt viktbesparing på 60-80kg jämfört med bly-syra:)

 

Jag är så trött på bly syra batterier att om jag fortsätter med båtlivet överväger jag starkt att byta till litium nästa gång det ska investeras i batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Jag är så trött på bly syra batterier att om jag fortsätter med båtlivet överväger jag starkt att byta till litium nästa gång det ska investeras i batterier.

Nu blev jag nyfiken...

Vad är det du blir trött på med bly/syra-batterier?

 

 Vi ställde ner batterier våra 2012 i båten och sedan dess har vi fyllt på vatten sju gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Nu blev jag nyfiken...

Vad är det du blir trött på med bly/syra-batterier?

 

 Vi ställde ner batterier våra 2012 i båten och sedan dess har vi fyllt på vatten sju gånger.

Stora, tunga, och det här med 50% kapacitet osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Olleman82:

Stora, tunga, och det här med 50% kapacitet osv.

Lägg till:

Livslängd, vi pratar om kanske 15-20 år

Kan placeras hur som helst.

Tar mindre plats.

Möjlighet att byta enstaka celler om någon ger upp. I synnerhet om vi har högre spänningar. I ett 48V system kan vi plocka bort en cell och det enda som sker är att vi tappar 7% kapacitet.

Avsevärt snabbare laddning, man kan trycka in 100Ah på en timma.

Möjlighet att ta ut mycket stora strömmar. På mina 200Ah märks det inte om man kör mikron.

Den enda nackdelen är det högre inköpspriset men över tid blir det alltid billigare och det är anledningen till att det satsas så mycket på olika former av litiumbatterier. Fast kanske inte i den mycket konservativa båtbranschen.

 

7 timmar sedan skrev BboatB:

Tycker helhetslösningar med smarta batterier verkar intressant där allt är inbyggt och man med blåtand kan få allt på sin telefon. 

Men mycket dyrare. Mina 200Ah LiFePO4 hade kostat 13000kr inkl BMS, Bluetooth mm. Ett "färdigt" batteri på 80A kostar 9000kr. Det är dubbelt så dyrt. Skillnaden är att om man väljer lösa celler så får man skruva dit ett par kablar. Bra timmpeng!

Det som saknas på marknaden är seriösa företag som säljer/installerar system. Idag har vi många som säljer men som inte kan något om tekniken och som tjänar feta pengar på något som liknar försäljning av "ormolja".

Dessutom, man kan inte byta en enska cell i ett "färdigt" batteri.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressant är ju att agm fortfarande utvecklas.. Yuasa "super agm" 90ah ger 1080Wh till förhållandevis låg vikt/Wh. Samt att dessa tål att förbrukas ca 100% x 420 gånger. Laddas med vanliga laddare och har ett betydligt lägre pris än lithium. Självklart många andra faktorer som skiljer, men värt att avväga.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men blir den förtjänsten lika stor om man inte vill ha en så stor bank?

 

För min del så räcker 80 ah så tycker inte förtjänsten blir så hög?

 

5000 för batteri

2000 för bms

1500 för lågspänningskydd

 

Men självklart tjänar man på om man vill ha dubbla kapaciteten, eller kanske vet billigare delar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi hoppar tillbaks till ursprungsfrågan...

 

‎2019‎-‎04‎-‎15 vid 18:24 skrev newwave:

Hörde av en återförsäljare av el att han slutat med försäljning sv lithium batterier främst på grund av att många kunder returnerade batterierna. Troligtvis pga av fel i handhavande.

 

Någon med erfarenhet av lithium?

jag tycker fortfarande det är konstigt att marknaden inte kommit med fler lösningar med denna revolutionerande teknik.

 

 

Handhavandet är ju en sak som tydligen inte är helt lätt och det blir dyrt antingen för konsumenten eller säljaren om det blir fel.

LiFePO4 verkar kosta cirka 80 kr per användbar Ah. Livslängd cirka 20 år (kanske).

Bly kostar cirka 35:- kr per användbar Ah. Livslängd cirka 7 år.

 

Om man misslyckas i ett rätt tidigt skede med en batteribank på 200 användbara amperetimmar så kostar det

16 000:- kronor med LiFePO4 och

7 000:- kronor med bly/syra.

 

Om man inte skadar sina batterier så blir totalkostnaden bättre för LiFePO4 än bly/syra och man slipper två batteribyten.

 

Att marknaden inte kommit längre kan ju bero på att inte så många har behov av LiFePO4.

Om vi går till den "mycket konservativa båtbranschen"; 

  • Några kilogram hit eller dit har inte så stor betydelse i en båt som väger x-tusen kilogram.
  • Solcellerna minskar behovet av att snabbt ladda tomma batterier och solceller har blivit billiga.
  • Mindre utrymmesbehov är ofta inte heller någon stor fördel i båtarna som hela tiden blir större och större. (De nya blir större, inte befintliga båtar.)

Sedan finns det ju naturligtvis tillfällen när LiFePO4 är överlägset och då tycker jag man ska använda dessa.

  • Jollar med elsnurror.
  • Båtar med extra stor elförbrukning.
  • Mindre båtar där vikten på batterierna får en verklig betydelse.

Miljöfrågan!

Hur ska vi ställa oss till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Miljöfrågan!

Hur ska vi ställa oss till den?

Ändå så försumbart små mängder i fritidsbåtsbranschen. 

 

Det jag funderar mest över är vem som blir först med att grilla sig själv.  

Har man sett vad en okontrollerad strömrusning gör med en mobiltelefons omgivning tänker man nog sig för. 

Blir lite mörkrädd när folk uppmanas att koppla ihop något själv med random komponenter från Kina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev coppertail:

Har man sett vad en okontrollerad strömrusning gör med en mobiltelefons omgivning tänker man nog sig för.

Inte jämförbart eftersom det är olika batterikemier. LiFePO reagerar inte våldsamt som LiPO gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BboatB:

Men blir den förtjänsten lika stor om man inte vill ha en så stor bank?

 

För min del så räcker 80 ah så tycker inte förtjänsten blir så hög?

 

5000 för batteri

2000 för bms

1500 för lågspänningskydd

 

Men självklart tjänar man på om man vill ha dubbla kapaciteten, eller kanske vet billigare delar.

 

 

Med en liten bank så blir BMS mm en orimligt stor del av kostnaden. Men behöver man "bara" 80Ah är det nog bly kostnadseffektivare. Sen är ju det där med BMS om man verkligen behöver det, alla är inte övertygade och det skrivs spaltkilometer om det. Att sälja BMS-lösningar är enkelt som allt som spelar på folks rädsla. Lågspänningsskydd har man oftast ändå osv. Seriösa firmor kan projektera bra system. Vill man koppla själv så får man läsa på men det inte alls omöjligt. EV-power.eu är ett seriöst företag med stor efarenhet som kan hjälpa till med dimensionering mm. Felet är att möjligen att de ligger i Tjeckien. Men de pratar utmärkt engelska.

Det är inte så länge sedan de flesta ansåg att det var fullständigt livsfarligt i fordon. Förutom att människorna skulle dö i farter över 20 km/h.

 

Den dagen man börjar producera båtar för och med LiFePO4 så kommer mycket att ändras. Vi kommer inte att modifierade bilgrejer längre. Man kommer att jobba med högre spänningar, andra generatorer, använda el till matlagning mm. Troligen få laddstationer där man kan ligga någon timma och trycka i några kWh samtidigt som man käkar glass. Detta kommer också göra användningen av eldrivna båtar enklare.

 

3 timmar sedan skrev Searay_230:

Lite intressant är ju att agm fortfarande utvecklas..

Egentligen inte, blymarknaden är enormt stor och kommer att leva kvar. Hur mycket jag än gillar LiFePO4 så fördrar jag bly för start, det fungerar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När diskussionen ändå är igång, kan någon som är insatt kommentera lite på valet mellan 4st 3,2v celler alt. Ett ett 12v batteri på tex 90ah som evpower säljer. Är jag rätt ute med följande?

 

12v: inget behov av BMS (gäller detta även om man kör flera sådana parallellt?). 

 

3,2vx4 : går att byta just den cell som är dålig.  Möjlighet till större strömuttag. Kräver antagligen BMS. Lite mer meck.

 

12v med under/överspänningsskydd från tex victron känns ju både enkelt och "överkomligt" prismässigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,

Ja, varje batteri har inbyggd BMS

Nja, ska man statsa så tycker jag det är betydligt bättre att satsa på 200Ah direkt. Det kommer att behövas förr eller senare.

Det absolut viktigaste är att inte djupurladda LiFePO4. Det kan man lösa med solcellsregulatorn och/eller Victrons grej. Har man dessutom en batteritankmätare typ Victron BMV med larm (kan kopplas till tex GeoSafe) så är man väldigt säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev BboatB:

 

”Smart batteri med blåtand”

 

https://sunlux.se/batterier.html

 

 

Kollade själv på motsvarande Lithiumbatterier och såg att det blir problem med laddningen. För mig är en av ideerna med Lithium hur snabbt de blir laddade och många Lithiumbatterier klarar över 1 C i laddning. Det betyder att ett 100 Ah batteri kan ta emot 100 A i laddning och batteriet blir fullt på en timme ! Sunlux tabell säger: 

Max. laddström 80A

Rek. laddström <50A

Då blir det problem med de flesta modernare Volvo Penta som har laddare på 115 - 160 A. Vet ej hur mycket ström motorn själv använder, men troligen levererar 115 A generatorn nära 100 A och då stänger BMS.en av strömmotagningen om jag läste reklamen rätt... Bäst mår detta Lithium batteri av en laddning som är under 50 A (Sunwinds motsvarande var under 30 A)...

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja,

Ja, varje batteri har inbyggd BMS

Nja, ska man statsa så tycker jag det är betydligt bättre att satsa på 200Ah direkt. Det kommer att behövas förr eller senare.

Det absolut viktigaste är att inte djupurladda LiFePO4. Det kan man lösa med solcellsregulatorn och/eller Victrons grej. Har man dessutom en batteritankmätare typ Victron BMV med larm (kan kopplas till tex GeoSafe) så är man väldigt säker.

Hmm de 12v 90ah batterier som evpower säljer har väl ingen BMS alls? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Olleman82:

Hmm de 12v 90ah batterier som evpower säljer har väl ingen BMS alls? 

Sant, jag antog istället för att läsa ;)

Den enda vitsen är att man får fyra celler i en låda.

Nackdelen är att man inte kan byta ut en trasig cell men framförallt, att man inte kan kolla om cellerna behöver balanseras.

Många säger att man kan köpa fyra celler, balansera dem var för sig (kråver ett nätaggregat med variabel utspänning). Sen kollar man efter ett tag och gör om balanseringen. Finns behovet av att fortsätta balansera så kan man köpa en BMS. Men, många säger att det räcker att göra detta tex vår och höst. Eller så kör man en ISDT som balanserar med låg ström så det tar mera tid. 

I en bil kanske man laddar upp ett nästan tomt batteri dagligen. Då behövs också en helt annan balanseringsutrustning.

ISDT kostar 300 spänn och kan alltså balansera men framförallt, noggrant hålla reda alla cellers spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En BMS som (verkar) ha alla funktioner för att hindra under och överladdning, samt _inte_ kräva modifiering av generatorn är Victron's BMS 12/200.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BMS-12-200-EN.pdf

 

Antar att dom helt enkelt lastar generatorn och eldar upp energin som värme när den kopplas bort.

Tycker det verkar vara en smidig allt-i-ett lösning för den som vill bygga en egen LiFePO4-bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BMD 12 - 200 är ingen BMS den utjämnar inte spänningen mellan celler, om jag förstår rätt.

Den tar inte bort behovet av modifiering av generatorn. Det finns många generatorer som bara ger 14,0V och som aldrig kommer att ladda batteriet fullt. Denna funktion finns nästan bara hos Sterling ProAltC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det finns många generatorer som bara ger 14,0V och som aldrig kommer att ladda batteriet fullt.

Det finns ju också de som anser att lägre än 3,5V/14,0V är tillräckligt. När den tyska elektroingeniören på Entropypool designade sitt system var generator styrningen (Balmar MC614), MPPT enheterna och landsströmsladdaren (Victron MultiPlus) alla programmerade till att ge max 13,8V.

 

Till annat exempel detta citat ur denna artikel:

402979875_Misunderstandings12.JPG.e1670cf1514477f3c5aaa55a167ed010.JPG

 

Erfarenheterna från "misförstånd nr 1" i texten ovan stöds av denna graf och tolkning:

 

1374938589_SOCvsabsorptionvoltagelimitLiFePO4.JPG.7a5beea8e430e5d76a9a4c4560c2df87.JPG

 

Ovanstående resultat är förvisso baserad på mätningar av mindre 26650 batterier och inte större prismatiska celler. Olika storlekar men batteriteknologin är i alla fall den samma.

 

Det finns alltså olika strategier och var "big data" tillgänglig för alla LiFePO4-batteri installationer skulle framtiden få utvisa vad som är bäst. Nu får vi alla göra våra egna val och för min del var enkom möjligheten att avbryta laddningen (vid 3,45V / 13,8V 😉) och urladdningen tillräckligt för att prioritera utgiften för ett BMS och tillhörande relän. Sedan finns det säkert både dyra och billiga, enkla och avancerade lösningar. Bara man har bestämt sig för vad man behöver och vad vad man får. Min lösning från 123SmartBMS är kanske inte den allerbilligaste, men tillräckligt enkel för att en novis som jag skulle klara av att sätta ihop ett eget litiumbatterisystem som jag tror på och fortfarande spara mycket pengar.

 

Jag såg för övrigt nyligen ett ganska pinsamt inslag om "färdig förpackade" litiumbatterier på Hamnenplay.se . I sin iver att få gästens (sponsorns!?!) produkt att framstå attraktiv hade Gustav Morin få, dåliga och okunniga frågor. Säljaren ville låta BMS'ens "vinter mode" vara något positivt, men jag tolkar detta behov som dålig design som utan aktivering av "vinter mode" tillåter BMS'ens strömbehov att tömma (och förstöra?) batteriet under vinterförvaringen. Precis som i ovanstående citerade artikel om ett $10.000 batteriet som havarerat. Synd att Hamnenplay, som jag uppskattat mycket i andra sammanhang, behöver finansieras med dåliga "advertorials".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Biltemas minsta lifeop04 på 2Ah. Tror ni det orkar dra igång en Mercury 15hk 2-takt?

Vill ha ett lätt batteri som jag kan hänga på insidan av akterspegeln på en 275 gummibåt, finns ju dragstart om det krisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ladda LiFePO4 med ganska låg späning men man förlorar en av de viktgaste egenskaperna, att ladda fort.

På höstkanten ger solpanelerna nästan inget, man måste ladda med elverk om man ligger stilla. Att då kunna trycka i 50Ah som behövs för ett dygn kan man göra det på runt 30min, då störs man inte av ett elverk.

Pratade med en kill som har 8st 200Ah blybatterier, tror de kallas "D-battery" i USA. Han funderade på att byta till LiFePO4. Mitt råd är att behålla dem tills de blir dåliga. Han kan använda 800Ah@12V dvs han har tillgång till 9,6kWh, räcker ganska bra inkl till matlagning. Bef generator laddar allt vad den kan. Med större generator och LiFePO4 kulle han kunna ladda snabbare och de skulle hålla längre. Vilket han inte har behov av, i det fallet är det nästan overkill med LiFePO4.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/16/2019 at 1:06 PM, Anjens said:

Jag kan varmt rekommendera att läsa dessa websidor om man överväger att byta teknologi från blybatterier till litiumbatterier: 

Förvisso på engelska, men jag har inte hittat någon bättre eller mer genomarbetat introduktion till litiumbatterier på nätet. Båda sidorna är skrivna av professionella yrkesfolk som vid behov även varit i kontakt med producenterna. De är i en helt annan klass än ett foruminlägg som mitt.

 

Som amatör, men nördigt nyfiken på teknologin, har jag under vintern flera gångar återkommit till dessa två websidor. Mina viktigaste "take aways" är:

  • Litiumbatterier är en annan teknologi än blybatterier. Man måste veta vad det handlar om och vad man köper. Att själv seriekoppla fyra cellar á 3,2V eller köpa ett "drop-in" batteri och utan vidare omtanke koppla in det i stället för det gamla blybatteri är med största sannolikhet inget framgångsrecept. Trots allt vad säljaren möjligen påstår.
  • Se till att det finns den nödvändiga kontrollen över laddningen och urladdningen. Det som är designat för ett blybatteri är inte nödvändigvis lämpligt för ett litiumbatteri. Även om laddaren har en litiuminställning är det inte säkert att det bäddar för lång livslängd. En riktig djupurladdning (<10V) av ett blybatteri förkortar livslängden - ett litiumbatteri kan bli totalt förstörd.
  • Generatorn utsätts för en helt annan tillvaro med litiumbatterier som kan ta emot all den ström som generatorn kan leverera. Du bör överväga om modifieringar behövs för att undvika att den lägger av i förtid.
  • Rätt installerat är litiumbatterier helt överlägsna blybatterier. Investeringskostnaden är högre, men kostnaden per Ah blir mycket lägre. Det verkar fortfarande oklart exakt hur många år ett litiumbatteri kan hålla om systemet är designat rätt. I denna video tester Marine How To sitt 7 år gamla 400Ah batteri och får ut 432 Ah (@ 30A belastning). Det finns en annan tidigare video med samma batteri där han drar ut 425 Ah (@105A belastning).
  • Orkar man inte med att ta ett helhetsgrep eller planera att sälja båten om ett par år är det kanske lika bra att fortsätta med traditionella blybatterier. Det är enkelt, men ger i alla avseende sämre prestanda och sämre ekonomi över några års tid.

Som sagt kan jag varmt rekommendera ovannämnda websidor och tar tacksamt emot tips om andra lika gedigna källor till information.

Bra info, och mycket bra länkar.

Har du själv bytt till litium?

Jag är också nördigt nyfiken på tekniken och överväger ett byte framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om detta batteriet från Makspower i Norge?

https://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri-3

Verkar väldigt prisvärt, kanske är det just det som några skriver om ovan, att det går att själv plocka ihop lösa delar och sätta samman till rätt lågt pris, och att det är just det som dom lyckats med? Eller vad är det dom andra tillverkarna har som motiverar mycket högre pris? Jan kanske missar något fundamentalt, därav frågan här 🙂

 

Ett 100Ah LiFePO4-batteri med Bluetooth och som jag förstår det, med dom skydd som behövs (?), för 7,850 NOK vilket blir c:a 8,800 SEK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...