Ryds_hajen_yamaha60hk 0 Posted April 15, 2019 Hej, min motor har dålig kraft. Gjorde komp test och fick resultatet 7,5 i övre och 6,5 i undre. Är det ett jätte dåligt resultat? Motorn är en Yamaha 60 hk från 83. Är det värt att göra något om kompet är dåligt?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 332 Posted April 15, 2019 Mätvärdena är storleksmässigt ganska rimliga för en konventionell 2-T. Hur har du mätt? - Med fulladdat batteri - Stiften borttagna - Full gas - Varm motor brukar rekommenderas. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ryds_hajen_yamaha60hk 0 Posted April 15, 2019 Nej, jag vet inte om batteriet var fullt laddat, men det tror jag inte. Stiften borta på den jag mätte men den andra satt kvar. Men inte tändhattarna på nån. Ska man ha full chok när man gör det det visste jag inte. Hade lite gas bara. Motorn var kall. Ska göra om det med det som du berätta nu imorgon. Men tändhattarna ska väll inte va på? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ziggemannen 121 Posted April 15, 2019 Full gas, inte choke, stiftet ur den cylindern du skall mäta. Tändhattarna frånkopplade. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ryds_hajen_yamaha60hk 0 Posted April 15, 2019 Tack jag ska testa det imorgon, laddar batteriet idag. Återkommer med den nya mätningen imorgon. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ryds_hajen_yamaha60hk 0 Posted April 15, 2019 5 minuter sedan skrev ziggemannen: Full gas, inte choke, stiftet ur den cylindern du skall mäta. Tändhattarna frånkopplade. Tack för tipset ska testa det imorgon. Återkommer med det nya värden. Laddar batteriet idag så vi har optimala föresättningar. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 239 Posted April 15, 2019 Alla stift ur: https://www.maringuiden.se/forum/topic/69730-hjälp-med-kompressionsprov-merc-v8/ Quote Share this post Link to post Share on other sites
LonelyBird 150 Posted April 15, 2019 21 minuter sedan skrev Baxlaget: Alla stift ur: https://www.maringuiden.se/forum/topic/69730-hjälp-med-kompressionsprov-merc-v8/ Just så. Stiften ut! Quote Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 332 Posted April 15, 2019 Det kanske är inte självklart, men nödstoppet/dödmansgreppet skall vara aktiverat så att tändningen bli inaktiverad. I annat fall finns risk för skador på elektroniken. Vad du därefter gör med tändhattarna saknar betydelse. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ryds_hajen_yamaha60hk 0 Posted April 16, 2019 Tack för all hjälp har nu gjort om testet och fick 11bar i båda cylindern med båda stift ute. Quote Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 332 Posted April 16, 2019 Så bra 🙂 Jag föreslår att du öppna en ny tråd om du behöver hjälp med att leta reda på de bortsprungna hästarna. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Baxlaget 239 Posted April 16, 2019 (edited) Tänk också på att du har en tvåtaktare. Oljan som ska smörja cylinderväggarna kommer från bränslet. Det är därför dubbelt viktigt att du har spjället fullt öppet i förgasaren när du gör testet och att bränslet redan finns i förgasaren så att smörjning sker. Annars tätar inte kolvringarna. (Dubbelt eftersom du får ett vacuum eller en lägre kompression i vevhuset som minskar kompressionen i cylindern om inte spjället är öppet) Edited April 16, 2019 by Baxlaget Quote Share this post Link to post Share on other sites