Jump to content
Friday 05 March 2021
Ryds_hajen_yamaha60hk

Yamaha 60 hk från 83 med 7.5 & 6.5 i komp

Recommended Posts

Hej, min motor har dålig kraft. Gjorde komp test och fick resultatet 7,5 i övre och 6,5 i undre.  

 

Är det ett jätte dåligt resultat? Motorn är en Yamaha 60 hk från 83.

 

Är det värt att göra något om kompet är dåligt?? 

IMG_20190410_121401_1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mätvärdena är storleksmässigt ganska rimliga för en konventionell 2-T.

 

Hur har du mätt?

- Med fulladdat batteri

- Stiften borttagna

- Full gas

- Varm motor brukar rekommenderas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, jag vet inte om batteriet var fullt laddat, men det tror jag inte. 

 

Stiften borta på den jag mätte men den andra satt kvar.  Men inte tändhattarna på nån. 

 

Ska man ha full chok när man gör det det visste jag inte. Hade lite gas bara. 

 

Motorn var kall. 

 

Ska göra om det med det som du berätta nu imorgon. Men tändhattarna ska  väll inte va på? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev ziggemannen:

Full gas, inte choke, stiftet ur den cylindern du skall mäta. Tändhattarna frånkopplade. 

Tack för tipset ska testa det imorgon. Återkommer med det nya värden. 

 

Laddar batteriet idag så vi har optimala föresättningar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kanske är inte självklart, men nödstoppet/dödmansgreppet skall vara aktiverat så att tändningen bli inaktiverad.  I annat fall finns risk för skador på elektroniken. Vad du därefter gör med tändhattarna saknar betydelse. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bra 🙂 

Jag föreslår att du öppna en ny tråd om du behöver hjälp med att leta reda på de bortsprungna hästarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk också på att du har en tvåtaktare. Oljan som ska smörja cylinderväggarna kommer från bränslet. Det är därför dubbelt viktigt att du har spjället fullt öppet i förgasaren när du gör testet och att bränslet redan finns i förgasaren så att smörjning sker. Annars tätar inte kolvringarna.
(Dubbelt eftersom du får ett vacuum eller en lägre kompression i vevhuset som minskar kompressionen i cylindern om inte spjället är öppet)

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy